Onderwijs

Van vele markten thuis

‘Duizendpoot’ worden ze vaak genoemd: mensen met een leidinggevende positie en functiebenamingen als ‘teamleider’, ‘afdelingscoördinator’ of soms gewoon middenmanager. Het aantal taken die tot hun verantwoordelijkheid behoren, is groot en je hoort ze vaak verzuchten dat ze ‘veel te veel ballen in de lucht moeten houden’. Dat is natuurlijk niet goed; dat kan een teken zijn dat ze niet ‘in …

Lees verder »

Waardecreatie in het Onderwijs

Veel managers in het onderwijs denken bij financieel management al snel aan de periode rapportage die ze met enige regelmaat ontvangen. Daar lezen ze dan welke kosten ze tot dan toe gemaakt hebben en een relatie die wordt gelegd met de opbrengsten van de organisatie of het onderdeel waar zij voor verantwoordelijk zijn. Om geen misverstanden te krijgen, dat is …

Lees verder »

Hbo-diploma in the pocket. En dan?

‘Bijna de helft van de hbo-afgestudeerden heeft matig perspectief’ zo reclameerden media op 7 oktober jl. Hmmm, een weinig hoopvol bericht als je net je diploma in handen hebt óf als je binnen enige tijd gaat afstuderen en enthousiast de arbeidsmarkt wilt bestormen. Dus. Wat dan? Bijna de helft, om precies te zijn 45%, van de huidige eerstejaars hbo-studenten, heeft een …

Lees verder »

Miljoenen leenstelsel zullen verdampen

miljoenen leenstelsel

“8 oktober 2014 – De 625 miljoen euro die het leenstelsel moet opleveren, zal smelten als sneeuw voor de zon, waarschuwt onderwijsexpert Pim Breebaart. “Het heeft geen zin om lukraak een paar docenten extra in dienst te nemen.” Met enige verbazing ziet Breebaart het aan. Bestuurders en politici hebben de mond vol van kwaliteit in het hoger onderwijs, zegt hij, maar …

Lees verder »

Contentmarketing in het onderwijs

Inforgrapic

Jan Willem Alphenaar, marketing- en internettrendwatcher, auteur, blogger voor o.a. Marketingfacts en PowerPR. Geeft een korte preview op zijn presentatie tijdens het Congres Marketing en Communicatie in het Onderwijs. Hier spreekt hij over Contentmarketing in het onderwijs Onderwijsinstellingen vormen een belangrijke rol in onze kenniseconomie. Onderwijs voorziet in het bijbrengen van kennis, maar op welke manier kan deze kennis ingezet …

Lees verder »

Multipliers, de sleutel voor Onderwijskundig Leiderschap

multipliers

Hoe de beste leiders iedereen slimmer maken Onderwijskundig leiderschap vraagt dat jouw leiderschap aanpak bijdraagt aan betere resultaten van zowel docenten als studenten. Het leiderschapsconcept Multipliers leert je hoe je meer toegang krijgt tot de intelligentie en het potentieel van de mensen om je heen. Het leert je hoe je mensen slimmer maakt en ze meer ruimte geeft om te …

Lees verder »

Excellente scholen door Big Hairy Audacious Goals

samenwerkingsscholen

Door Bert Peene Het is weer al heel wat jaren gelden – tweeëndertig om precies te zijn – dat Tom Peters en Robert Waterman hun spraakmakende standaardwerk In Search for Excellence schreven. Desondanks heeft het thema ‘excellentie’ nog maar weinig aan betekenis ingeboet. Sterker nog: het belang ervan is alleen maar groter geworden, ook in het onderwijs. Scholen kunnen tegenwoordig …

Lees verder »

To MOOC or not to MOOC….

MOOC

…That’s the question. Uhm, MOOC? Wat is dat? MOOC staat voor ‘Massive Open Online Course’, oftwel een online cursus waaraan tienduizenden geïnteresseerden uit de hele wereld tegelijk kunnen deelnemen. Altijd al een certificaat willen halen bij een wereldberoemde universiteit? Dat is nu mogelijk. Voor iedereen toegankelijk? Jazeker. Duur? In veel gevallen is een MOOC zelfs gratis. Dat digitalisering van en …

Lees verder »

Hoe maak en gebruik ik een toets- en itemanalyse?

toetsenexamineren

Door: Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement De afgelopen maanden heb je diverse blogs kunnen lezen over de kwaliteit van toetsen, onder meer over betrouwbaarheid en onderscheidend vermogen. Deze informatie vind je in een toets- en itemanalyse. Maar hoe verkrijg je deze informatie? Toetsen afnemen Om te beginnen heb je voor een goede analyse minstens 50 afgenomen toetsen nodig en liefst zelfs meer dan …

Lees verder »

Steven Van Belleghem over de kracht van conversatie

communiceren

Door Margot Schmitz ‘Verzilver emotionele band van leerlingen met school’ Steven Van Belleghem is zonder meer de thought leader wat sociale media en digitale marketing betreft. Met zijn boek The Conversation Manager ontketende hij vier jaar geleden een ware revolutie in de marcomwereld. En nu komt Van Belleghem op 4 november speciaal voor onderwijsprofessionals naar Nederland, met een lezing over …

Lees verder »