Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Geef maximaal twee praktijktoetsen per vak. En regel dat de praktijktoetsen voor de helft meetellen in de beoordeling van het vak, en de overige toets(en) voor de andere helft. Dit was het advies van een examencommissie dat ik laatst onder ogen kreeg. Men vroeg mij ...
Lees verder »Gepubliceerd beleid van de Examencommissie
De Examencommissie is verantwoordelijk voor de uitvoering van een complex aan rechtsregels uit de Wet op het Hoger Onderwijs en het Wetenschappelijk onderzoek (WHW) en de daarop gebaseerde Onderwijs en Examenregeling (OER) van de onderwijsinstelling waaraan zij verbonden is. In deze bijdrage wordt aan de hand van enkele voorbeelden uiteengezet ...
Lees verder »Communiceer toegevoegde waarde zonder opsmuk
Interview met de dagvoorzitter van het congres MarCom in het onderwijs, Paul Sikkema Paul Sikkema is dagvoorzitter op het Marcomcongres in het onderwijs, 4 november 2014. Ervaringsdeskundige in praktijk én theorie: Paul heeft drie kinderen en doet al zo’n 25 jaar onderzoek naar kinderen en jongeren (4 tot 30 jaar). ...
Lees verder »Klaar met de meerkeuzevraag? We zijn amper echt begonnen!
Geschreven door Ashra Sugito en Harry Molkenboer, Teelen Kennismanagement Onder meer Radio 1 en Spits besteedden op 8 april 2014 aandacht aan de ontevredenheid over de meerkeuzevraag onder studenten van hogescholen en universiteiten. “Studenten zijn een beetje klaar met de meerkeuzetentamens, ze vinden het een soort geheugentest en een on-academische ...
Lees verder »Sturen op zingeving cruciaal voor onderwijsinnovatie
Nederland streeft al enkele jaren naar een vaste plaats in tot de top 5 van de meest concurrerende kenniseconomieën in de wereld. Daartoe moet een significant deel van onze economische groei voortkomen uit kennis. Voor het realiseren van die top 5-positie is goed onderwijs cruciaal. We hebben met name topdocenten, ...
Lees verder »Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van een toets?
Geschreven door Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement Elke dag worden in Nederland heel veel toetsen afgenomen. Van kleuters tot inburgeraars: niemand ontkomt er meer aan. Hoeveel toetsen maakt een mens eigenlijk in zijn leven? Ik heb geen idee waarop de toets-teller voor mijzelf staat. Maar zijn al die toetsen wel even ...
Lees verder »Qompas SectorKeuze – Dé LOB-methode voor het vmbo
Qompas SectorKeuze is het nieuwe Loopbaanoriëntatie en -Begeleidings (LOB) programma voor het vmbo. De methode is een combinatie van print en online lesstof opgebouwd uit stappen, met onder andere een beroepentest en informatie over beroepen. Daarnaast biedt de methode een overzicht van de mbo-opleidingen in Nederland. SectorKeuze is geschikt ...
Lees verder »BKE beoordelen in de praktijk: succesfactoren
Bijdragen aan de deskundigheid van docenten is voor mijn gevoel altijd zinvol geweest, omdat je bijdraagt aan het primaire proces. Iets wat je als onderwijskundig adviseur niet gauw kunt zeggen. De afgelopen twaalf jaar heb ik al aardig wat trainingen en adviezen gegeven over toetsing. Met de komst van de ...
Lees verder »Interview met Docenten Strategisch Onderwijskundig Leiderschap
Het onderwijs van de toekomst vraagt managers in het onderwijs die het een uitdaging vinden om op verschillende niveaus te schakelen. Ook buiten functioneel bepaald leiderschap worden steeds meer docenten in de praktijk geconfronteerd met projectmanagement en opzetten van teams in verschillende vormen. Op alle niveaus moeten medewerkers kunnen omgaan ...
Lees verder »Vervelen hoogbegaafden zich ook in uw klas?
Wie nog niet wist dat onze leerlingen slechter zijn in rekenen dan kinderen in Azerbeidzjan, Kazachstan en Slowakije heeft het afgelopen week veelvuldig moeten horen. De kamerbrief van staatssecretaris Dekker over talent en prestaties van Nederlandse schoolkinderen haalde overal het nieuws. Verveelde leerlingen In de brief belicht Dekkers twee belangrijke ...
Lees verder »