Onderwijs

Klakkeloos kwaliteitsnormen opleggen werkt niet

krimp een zegen

Door Bert Peene, programmamanager managementopleiding Via Vinci Academy en journalist voor Managementboek Magazine. Borging en eigenaarschap zijn al jaren de belangrijkste verzoeknummers bij de module over kwaliteitszorg in het onderwijs. Ofwel: hoe kan ik er als schoolleider voor zorgen dat het belang van kwaliteitszorg ‘landt’ bij mijn team? Het verhaal hierachter ...

Lees verder »

Communiceer toegevoegde waarde zonder opsmuk

communiceren

Interview met de dagvoorzitter van het congres MarCom in het onderwijs, Paul Sikkema Paul Sikkema is dagvoorzitter op het Marcomcongres in het onderwijs, 4 november 2014. Ervaringsdeskundige in praktijk én theorie: Paul heeft drie kinderen en doet al zo’n 25 jaar onderzoek naar kinderen en jongeren (4 tot 30 jaar). ...

Lees verder »

Qompas SectorKeuze – Dé LOB-methode voor het vmbo

Qompas sectorkeuze

Qompas SectorKeuze is het nieuwe Loopbaanoriëntatie en -Begeleidings (LOB) programma voor het vmbo. De methode is een combinatie van print en online lesstof opgebouwd uit stappen, met onder andere een beroepentest en informatie over beroepen. Daarnaast biedt de methode een overzicht van de mbo-opleidingen in Nederland.   SectorKeuze is geschikt ...

Lees verder »

BKE beoordelen in de praktijk: succesfactoren

Bijdragen aan de deskundigheid van docenten is voor mijn gevoel altijd zinvol geweest, omdat je bijdraagt aan het primaire proces. Iets wat je als onderwijskundig adviseur niet gauw kunt zeggen. De afgelopen twaalf jaar heb ik al aardig wat trainingen en adviezen gegeven over toetsing. Met de komst van de ...

Lees verder »