Pesten is van alle tijden. Tegenwoordig is tussen de tien en vijftien procent van de leerlingen op het primair onderwijs slachtoffer van pestgedrag, oftewel gemiddeld twee tot drie leerlingen per klas. Behalve dat pesten kan leiden tot persoonlijkheidsproblemen, heeft het eind 2012 en begin 2013 zelfs geleid tot een aantal ...
Lees verder »Tips voor het stimuleren van bevlogenheid in het MBO
Bevlogen werknemers presteren beter dan niet bevlogen werknemers! Positieve effecten: hogere productiviteit, minder ziekteverzuim, minder verloop, meer innovatief gedrag en betere ‘extra-rol’ (taken buiten de formele functieomschrijvingen) prestaties. Mark Hesseling, onderzoeker in het beroepsonderwijs, deed onderzoek naar bevlogenheid bij MBO Utrecht en ontdekte de belangrijkste voorspellers voor bevlogenheid: het vertrouwen ...
Lees verder »Praktijkopdrachten ontwikkelen: waar begin je?
Ontwikkelaars van praktijkopdrachten richten zich vooral op de instructie voor de kandidaat, merk ik terwijl ik hen begeleid. Zij werken dus eerst de opdracht voor de kandidaat in detail uit. Pas daarna formuleren ze de bijbehorende beoordelingscriteria. Logisch, want die concrete opdracht is voor hen bekend terrein en het formuleren ...
Lees verder »Examenkwaliteit in het mbo voor 99% op orde
Op 1 januari 2014 heeft de Onderwijsinspectie een lijst van 114 mbo-opleidingen gepubliceerd waarvan de examinering onder de maat is. De inspectie heeft de opleidingen onderzocht: na een analyse van landelijke gegevens; op basis van het trekken van een steekproef, of na mogelijke signalen of klachten. Dit aantal lijkt veel, maar ...
Lees verder »Rapport BKE/SKE: ‘Verantwoord toetsen en beslissen in het HO’
Om de toetsdeskundigheid in het hoger onderwijs te vergroten, zijn de BKE en SKE (Basis- en Seniorkwalificatie Examinering) ontwikkeld: Met de BKE leren docenten de toetscyclus te doorlopen voor hun eigen vak: ontwikkelen, afnemen en beoordelen van toetsen. De SKE richt zich op de samenhang tussen meer toetsvormen op programma ...
Lees verder »Conceptexamenprogramma 7e vmbo-profiel door de VO raad
Het vmbo wordt uitgebreid met een beroepsoriënterend profiel, waarin leerlingen zich in de volle breedte kunnen oriënteren op verschillende werkvelden. De contouren voor dit niveau profiel zijn bekend gemaakt door de VO Raad. Bekijk hier het profiel (PDF).In dit profiel staan de volgende thema’s centraal: duurzaamheid; maatschappelijk verantwoord; publiek; commercieel. ...
Lees verder »Interview: Dominique Sluijsmans geeft een tip voor examinatoren
Dominique Sluijsmans is actief als lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool en universitair hoofddocent bij de vakgroep Ontwikkeling en Onderzoek van de School of Health Professions Education van de Universiteit Maastricht. Waarom beoordelen we eigenlijk? We beoordelen allereerst om goede beslissingen te nemen over studenten. Goede studenten moeten een goede ...
Lees verder »Examencommissies: maximaal vijf personen
Door Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Nog steeds verbaas ik mij over de grote verschillen die bestaat tussen examencommissies. Bijvoorbeeld: de tijd die een lid van een examencommissie mag besteden aan zijn/haar taken varieert grofweg van twee uur tot twee dagen per week! Soorten en maten Tijdens de cursussen die ik ...
Lees verder »BKE/SKE: stap één wordt gezet, maar wat gebeurt er daarna?
Het programma van eisen voor de BKE en SKE (basis- en seniorkwalificatie examinering) beschrijft duidelijke leeruitkomsten en criteria voor bewijslast. Doelgericht en meetbaar. Dat klinkt mooi, maar staren we ons niet veel teveel blind op een beoogde eindstreep? Moet er niet eerder sprake zijn van een kwaliteitscyclus, in plaats van ...
Lees verder »Openboekexamens: het toetsen van andere kennis
Openboekexamens zijn nog altijd een ondergeschoven kindje in de wereld van het examineren. Uit onderzoek blijkt dat veel kandidaten deze methode zien als een gemakkelijke optie waarvoor ze zich nauwelijks hoeven voor te bereiden. Examinatoren kiezen meestal voor toetsvarianten waarbij kandidaten kennis uit het hoofd moeten reproduceren. Toch beargumenteren Mieke ...
Lees verder »