Om de toetsdeskundigheid in het hoger onderwijs te vergroten, zijn de BKE en SKE (Basis- en Seniorkwalificatie Examinering) ontwikkeld: Met de BKE leren docenten de toetscyclus te doorlopen voor hun eigen vak: ontwikkelen, afnemen en beoordelen van toetsen. De SKE richt zich op de samenhang tussen meer toetsvormen op programma ...
Lees verder »Conceptexamenprogramma 7e vmbo-profiel door de VO raad
Het vmbo wordt uitgebreid met een beroepsoriënterend profiel, waarin leerlingen zich in de volle breedte kunnen oriënteren op verschillende werkvelden. De contouren voor dit niveau profiel zijn bekend gemaakt door de VO Raad. Bekijk hier het profiel (PDF).In dit profiel staan de volgende thema’s centraal: duurzaamheid; maatschappelijk verantwoord; publiek; commercieel. ...
Lees verder »Interview: Dominique Sluijsmans geeft een tip voor examinatoren
Dominique Sluijsmans is actief als lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool en universitair hoofddocent bij de vakgroep Ontwikkeling en Onderzoek van de School of Health Professions Education van de Universiteit Maastricht. Waarom beoordelen we eigenlijk? We beoordelen allereerst om goede beslissingen te nemen over studenten. Goede studenten moeten een goede ...
Lees verder »Examencommissies: maximaal vijf personen
Door Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Nog steeds verbaas ik mij over de grote verschillen die bestaat tussen examencommissies. Bijvoorbeeld: de tijd die een lid van een examencommissie mag besteden aan zijn/haar taken varieert grofweg van twee uur tot twee dagen per week! Soorten en maten Tijdens de cursussen die ik ...
Lees verder »BKE/SKE: stap één wordt gezet, maar wat gebeurt er daarna?
Het programma van eisen voor de BKE en SKE (basis- en seniorkwalificatie examinering) beschrijft duidelijke leeruitkomsten en criteria voor bewijslast. Doelgericht en meetbaar. Dat klinkt mooi, maar staren we ons niet veel teveel blind op een beoogde eindstreep? Moet er niet eerder sprake zijn van een kwaliteitscyclus, in plaats van ...
Lees verder »Openboekexamens: het toetsen van andere kennis
Openboekexamens zijn nog altijd een ondergeschoven kindje in de wereld van het examineren. Uit onderzoek blijkt dat veel kandidaten deze methode zien als een gemakkelijke optie waarvoor ze zich nauwelijks hoeven voor te bereiden. Examinatoren kiezen meestal voor toetsvarianten waarbij kandidaten kennis uit het hoofd moeten reproduceren. Toch beargumenteren Mieke ...
Lees verder »Interview met Pasi Sahlberg over de tips vanuit Fins onderwijs voor Nederland (video)
Naar aanleiding van het 17e Nationaal Hoger Onderwijs Congres, hebben we enkele vragen voorgesteld aan Pasi Sahlberg*. In onderstaande video beantwoordt hij deze vragen vanuit Nederlands oogpunt: 1. Het onderwijs heeft tot taak de jongeren van vandaag op te leiden voor een samenleving en veelal ook voor beroepen en discipline, ...
Lees verder »Onderwijs: maakt de focus op selectie en excellent geen slachtoffers?
Het Nederlands hoger onderwijs bevindt zich al drie jaar in een fase van ‘restauratie’. En wat zijn we het met elkaar eens: er mogen weer eisen gesteld worden en daar zijn we trots op! Maar zijn we over tien jaar nog steeds zo trots, als we zien wie er in ...
Lees verder »Webinar talentontwikkeling: aandacht voor uw eigen onderwijspersoneel
In communicatie uitingen met betrekking tot de arbeidsmarkt lijkt het begrip “competentie” te zijn vervangen door “talent”. Talentscouting, talentmanagement en talent development, zijn terugkerende thema’s in publicaties of discussie over (de werking van) de arbeidsmarkt. Men schijnt zelfs een mondiale “war on talent” te verwachten. Wat moeten opleiders voor de ...
Lees verder »Invloed van streng of mild beoordelen op de studiekeuze
Een toets resulteert doorgaans in een cijfer. Wij, als toetsdeskundigen, vinden het erg belangrijk dat dit cijfer op een goede, valide en betrouwbare manier tot stand komt. Maar zelfs als een toets valide en betrouwbaar is, kan hij nog slecht functioneren ten opzichte van toetsen uit andere vakken of vakgebieden. ...
Lees verder »