Onderwijs

Interview: Dominique Sluijsmans geeft een tip voor examinatoren

Dominique Sluijsmans is actief als lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool en universitair hoofddocent bij de vakgroep Ontwikkeling en Onderzoek van de School of Health Professions Education van de Universiteit Maastricht. Waarom beoordelen we eigenlijk? We beoordelen allereerst om goede beslissingen te nemen over studenten. Goede studenten moeten een goede ...

Lees verder »

Examencommissies: maximaal vijf personen

Door Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Nog steeds verbaas ik mij over de grote verschillen die bestaat tussen examencommissies. Bijvoorbeeld: de tijd die een lid van een examencommissie mag besteden aan zijn/haar taken varieert grofweg van twee uur tot twee dagen per week! Soorten en maten Tijdens de cursussen die ik ...

Lees verder »

BKE/SKE: stap één wordt gezet, maar wat gebeurt er daarna?

Het programma van eisen voor de BKE en SKE (basis- en seniorkwalificatie examinering) beschrijft duidelijke leeruitkomsten en criteria voor bewijslast. Doelgericht en meetbaar. Dat klinkt mooi, maar staren we ons niet veel teveel blind op een beoogde eindstreep? Moet er niet eerder sprake zijn van een kwaliteitscyclus, in plaats van ...

Lees verder »

Webinar talentontwikkeling: aandacht voor uw eigen onderwijspersoneel

In communicatie uitingen met betrekking tot de arbeidsmarkt lijkt het begrip “competentie” te zijn vervangen door “talent”. Talentscouting, talentmanagement en talent development, zijn terugkerende thema’s in publicaties of discussie over (de werking van) de arbeidsmarkt. Men schijnt zelfs een mondiale “war on talent” te verwachten. Wat moeten opleiders voor de ...

Lees verder »