De TU/e wil groeien door het onderwijs beter aan te sluiten op de maatschappelijke vraag. Met ingang van studiejaar 2012-2013 introduceert de TU/e het nieuwe Bachelor College. Een vernieuwende vorm van kleinschalig onderwijs met een persoonlijke aanpak en keuzevrijheid voor de student. De ingenieur van de toekomst wordt in een ...
Lees verder »Meerkeuzevragen: het gaat niet om het antwoord
Meerkeuzevragen blijven een geliefde methode voor het toeten en examineren van kandidaten binnen alle lagen van het onderwijs. Ondanks de nadelen die aan deze methode kleven zijn de praktische voordelen voor examinatoren nog altijd van grote meerwaarde. Toch vormen meerkeuzevragen ook voor examenconstructeurs een uitdaging. Zij moeten namelijk voorkomen dat ...
Lees verder »Van goed naar excellent onderwijs met minder papier
Voor schoolleiders die sturen op continue verbetering zonder administratieve lasten 'Meer sturing met minder papier', dat is waar het om draait in de A3 methodiek. Schoolleiders krijgen met dit instrument een middel in handen om snel en doeltreffend, met meer draagvlak, hun schoolplannen te realiseren. En dat met niet meer ...
Lees verder »Toetsen in het onderwijs: vermijd de juist/onjuist-vraag
In veel toetsen wordt gebruik gemaakt van juist/onjuist-vragen. In deze blog leg ik uit waarom dat geen goed idee is. Toetsvraag 1 Alkmaar is de hoofdstad van Noord-Holland.Is dit juist of onjuist? juist onjuist Zoals hopelijk iedereen weet, is Haarlem de hoofdstad van de provincie Noord-Holland, waarmee alternatief b het ...
Lees verder »Webinar iSTAR-methode: online colleges binnen Tilburg University
Iedere manager, docent of ondersteuner wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd: online colleges. Hoe maak ik mijn online colleges zo dat mijn publiek geboeid blijft en motiveert verder te leren? Op 10 oktober 2013 heeft Bob van den Brand - Associate professor Tilburg University en TIAS NIMBAS - in ...
Lees verder »In het onderwijs willen we beter gemotiveerde studenten en hoger rendement! Maar hoe?
Door: Bob van den Brand, associate professor Tilburg University en TIAS NIMBAS Zevenhonderd paar ogen staarden mij die ochtend in de collegezaal verwachtingsvol aan. Het was 8.45 uur en het eerste college van hét struikelvak was begonnen. Slagingspercentages waren dramatisch en de evaluaties waren ook niet al te best. Eerste ...
Lees verder »De aversie tegen online cito-scores
Zaterdag 14 september publiceerde RTL Nieuws een lijst met gemiddelde Cito-scores van Nederlandse basisscholen. Een lijst die ze verkregen via staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). Een openbare publicatie van deze cijfers is al zo lang de Cito-scores bestaan een gevoelig punt bij onderwijsbestuurders omdat ze bang zijn dat hun onderwijs hierop ...
Lees verder »De Citotoets voor kleuters: illusie of niet?
Kleuters die een citotoets maken: sinds een aantal jaar zijn basisscholen verplicht om ook de allerkleinsten te testen. Maar wat zegt de uitslag van zo'n test nou eigenlijk over de ontwikkeling van een kleuter?Wetenschappers zijn het erover eens dat kleuters te jong zijn om individueel te testen. En toch gaan ...
Lees verder »Hoe eerlijk zijn mondelinge examens? Tips voor examinatoren
Mondelinge examens vormen een uitdaging voor zowel de kandidaat als de examinator. Leerlingen vinden het vaak een stressvolle ervaring terwijl docenten slechts kort de tijd hebben om tot hun beoordeling te komen. Toch kan mondelinge examinering zeer waardevol zijn. Voor sommige vakken, zoals vreemde talen, is het de enige manier ...
Lees verder »Whitepaper Toetsbeleid: een goed plan voor toetsbekwaamheid
Een veelvoorkomende denkfout bij het ontwikkelen van toetsbeleid is dat men vanaf nul begint. Er worden kaders geschapen en doelen gesteld die het ideale toekomstbeeld vertegenwoordigen. Maar toetsing is aan de orde van de dag sinds de oprichting van een onderwijsinstelling. Doordat het toetsproces in de dagelijkse praktijk doorloopt, is ...
Lees verder »