Een tienpuntenplan, een top-vijf verbeterpunten en één vel A3. Bij Hogeschool van Amsterdam houden ze van focus en de A3 methodiek helpt daarbij, aldus Freek Rebel, Anneke Vierhout en Irene Visser. De domeinen Economie, Management en Gezondheid waren pioniers bij de implementatie van de methodiek. Hun leerervaring: het invullen van ...
Lees verder »Engelse les als kleuter, jong geleerd is…
“Really funny stuff on tv,” hoorde ik laatst een meisje van een basisschool zeggen. Engels bereikt mensen op steeds jongere leeftijd, zelfs kinderen in het primair onderwijs moeten eraan geloven. Door games, televisie, social media en ander internet komen kinderen steeds vroeger in aanraking met de vreemde taal, zo is ...
Lees verder »De New Normal: 5 tips voor onderwijsmanagers
De New Normal is het tijdsbeeld dat zich aftekent door verschillende crises, de versnelling in ontwikkelingen en het einde van de houdbaarheidsdatum van organisatiewetenschappen. Dit is ook van toepassing op het onderwijs. De centrale stelling van de whitepaper “De New Normal” is: hoe richt je organisaties zodanig in, dat ze ...
Lees verder »Hoe maken studenten gebruik van online colleges?
Pierre Gorissen (@petermcallister) is in juni 2013 gepromoveerd op onderzoek naar het gebruik van opgenomen hoorcolleges. Hij onderzocht hoe studenten gebruik maken van opnames van colleges en hoe instellingen een effectief gebruik van opgenomen colleges kunnen faciliteren. Dit is een interessant onderzoek omdat universiteiten en hogescholen steeds vaker gebruik maken ...
Lees verder »21st Century skills in het onderwijs
De term 21st century skills duikt steeds vaker op. Het heeft betrekking op een samenhangend geheel van vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in de 21e eeuw. Wat zijn 21st century skills, wat kan het onderwijs in Nederland daarmee en waarom zijn ze van belang? Download de ...
Lees verder »Goed leraarschap: is een leraar een coach?
De klassieke manier van lesgeven heeft vijftig jaar geleden afgedaan. De leraar als begeleider of coach was de toekomst. Toch lijkt het overdragen van lesstof een hernieuwde waardering te krijgen. Zeker wat betreft filosoof Ad Verbrugge. Hij is initiatiefnemer van Beter Onderwijs Nederland (BON), dat enkele jaren geleden een fundamentele ...
Lees verder »Praktische tips voor MOOC-ontwikkelaars
De Massive Open Online Course (MOOC) is een vorm van onderwijs dat zeer recent is overgewaaid uit Amerika. Het aantal deelnemers aan deze gratis online cursussen is onbegrensd. Er is ook geen bijzondere vooropleiding of voorkennis vereist, dus voor iedereen toegankelijk. Ook is het gratis en tóch wordt een hoge ...
Lees verder »Whitepaper: beoordeling van weblectures door studenten
Een weblecture is een opname van een lezing of college, verspreid via de multimedia. Onderstaande whitepaper - in opdracht van Echo360 - geeft de resultaten weer van een onderzoek onder 678 studenten aan 8 onderwijsinstituten in de Verenigde Staten naar de beoordeling van studenten van weblectures als studiemethode. Toegevoegde waarde ...
Lees verder »Voor iedereen die een cursus Toetsconstructie onzin vindt
Ervaring uit de praktijk Bij cursussen Toetsconstructie gebeurt het wel eens dat iemand zich voorstelt met woorden als: ‘Ik ben Gerald, ik maak al 28 jaar toetsen en ik heb er nog nooit een klacht over gehad.’ Inderdaad, dit zijn altijd heren. Zo’n deelnemer is meestal door zijn leidinggevende naar ...
Lees verder »Whitepaper: kleine filosofie van goed bestuur in het onderwijs
De Inspectie van het Onderwijs volgt het bestuur met grote oplettendheid Na de invoering van de Wet Goed Onderwijs, Goed Bestuur (sinds schooljaar 2010-2011 van kracht), heeft minister Bussemakers (2013) nu zelfs het mandaat om bestuurders te ontslaan of te schorsen bij financieel wanbeleid of bij onderwijskundig falen. De ...
Lees verder »