Onderwijs

Whitepaper: QTI in het Nederlandse hoger onderwijs

Hogescholen en universiteiten willen digitale toetsmaterialen kunnen uitwisselen en hebben behoefte aan leveranciersonafhankelijke afspraken. Dé oplossing hiervoor zijn QTI afspraken (Question and Test Interoperability). De whitepaper ‘QTI in het Nederlandse hoger onderwijs’ laat zien dat de internationale afspraken over interoperabiliteit van toetsmateriaal een stap in de goede richting zijn. Het ...

Lees verder »

Whitepaper: A3-methodiek voor het Jaarplan in het onderwijs

Een tienpuntenplan, een top-vijf verbeterpunten en één vel A3. Bij Hogeschool van Amsterdam houden ze van focus en de A3 methodiek helpt daarbij, aldus Freek Rebel, Anneke Vierhout en Irene Visser. De domeinen Economie, Management en Gezondheid waren pioniers bij de implementatie van de methodiek. Hun leerervaring: het invullen van ...

Lees verder »

Engelse les als kleuter, jong geleerd is…

“Really funny stuff on tv,” hoorde ik laatst een meisje van een basisschool zeggen. Engels bereikt mensen op steeds jongere leeftijd, zelfs kinderen in het primair onderwijs moeten eraan geloven. Door games, televisie, social media en ander internet komen kinderen steeds vroeger in aanraking met de vreemde taal, zo is ...

Lees verder »

De New Normal: 5 tips voor onderwijsmanagers

De New Normal is het tijdsbeeld dat zich aftekent door verschillende crises, de versnelling in ontwikkelingen en het einde van de houdbaarheidsdatum van organisatiewetenschappen. Dit is ook van toepassing op het onderwijs. De centrale stelling van de whitepaper “De New Normal” is: hoe richt je organisaties zodanig in, dat ze ...

Lees verder »

Hoe maken studenten gebruik van online colleges?

Pierre Gorissen (@petermcallister) is in juni 2013 gepromoveerd op onderzoek naar het gebruik van opgenomen hoorcolleges. Hij onderzocht hoe studenten gebruik maken van opnames van colleges en hoe instellingen een effectief gebruik van opgenomen colleges kunnen faciliteren. Dit is een interessant onderzoek omdat universiteiten en hogescholen steeds vaker gebruik maken ...

Lees verder »

21st Century skills in het onderwijs

De term 21st century skills duikt steeds vaker op. Het heeft betrekking op een samenhangend geheel van vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in de 21e eeuw. Wat zijn 21st century skills, wat kan het onderwijs in Nederland daarmee en waarom zijn ze van belang? Download de ...

Lees verder »

Goed leraarschap: is een leraar een coach?

De klassieke manier van lesgeven heeft vijftig jaar geleden afgedaan. De leraar als begeleider of coach was de toekomst. Toch lijkt het overdragen van lesstof een hernieuwde waardering te krijgen. Zeker wat betreft filosoof Ad Verbrugge. Hij is initiatiefnemer van Beter Onderwijs Nederland (BON), dat enkele jaren geleden een fundamentele ...

Lees verder »

Praktische tips voor MOOC-ontwikkelaars

De Massive Open Online Course (MOOC) is een vorm van onderwijs dat zeer recent is overgewaaid uit Amerika. Het aantal deelnemers aan deze gratis online cursussen is onbegrensd. Er is ook geen bijzondere vooropleiding of voorkennis vereist, dus voor iedereen toegankelijk. Ook is het gratis en tóch wordt een hoge ...

Lees verder »