Persoonlijk adviesgesprek op werkplek bij opleiding Educational Leadership

Een belangrijk onderdeel in de Verkorte Opleiding Educational Leadership is het persoonlijke consult op de werkplek. Hoofddocent Peter Peene: “Ik vind zo’n persoonlijk bezoek een onmisbaar onderdeel in een leiderschapsopleiding. Je leert veel gezamenlijk, van elkaar en in de lesbijeenkomsten. Maar leren op de werkplek leidt tot een nóg betere leiderschapsontwikkeling.

Peter Peene bezoekt elke deelnemer van de opleiding. Hij beleeft er zelf veel plezier aan, maar het is vooral een uitstekend moment om dieper af te stemmen met elke individuele opleidingsdeelnemer. Hij helpt iemand écht vooruit in zijn eigen school.

Stap 1: inzicht in ontwikkeling die je wil maken

De opleiding Educational Leadership start met een persoonlijke intake en een individuele drijfveren-test (MMI).

Peter Peene: “De intake en de MMI-test geven veel inzicht en zijn zeer bruikbaar bij de start van de opleiding. Je merkt dat deelnemers meteen al een veel duidelijker beeld hebben van hun eigen vraagstukken en de ontwikkelbehoefte van de school. Dat vormt een belangrijke basis voor de ontwikkeling.”

Stap 2: het persoonlijke adviesgesprek op de werkplek

De bezoeken van Peter zorgen voor een opvolging van de intake en de test, een verdieping. Het gesprek heeft een consultancy-achtig karakter. Het is eigenlijk een op-maat-gesneden advies.

Peter is een ervaren (interim-)schoolleider en heeft veel scholen van binnen en buiten gezien door zijn advieswerk. En door het begeleiden van honderden schoolleiders.

Op basis van zijn ervaring bespreekt hij in een gesprek van een uur de situatie van de deelnemer op school. In korte tijd komt hij tot de kern en kan hij feilloos adviseren. Bijvoorbeeld waaróm het komt dat je niet kunt bereiken wat je in je hoofd hebt. Hij analyseert samen met jou de situatie en bespreekt mogelijke andere oplossingen. Geeft tips hoe het anders zou kunnen.

Het advies is altijd zeer praktisch van aard. Peter: “je moet er direct mee aan de slag kunnen. De deelnemer én de school moet er mee voor uit kunnen.”

Ook benut Peter zijn uitgebreide netwerk. Peter: “Laatst wilde iemand weten hoe de school meer leerlingen zou kunnen aantrekken. Mijn advies was om meer samen te werken met scholen in de omgeving. Ik heb ze toen direct in contact kunnen brengen met andere scholen uit mijn netwerk en ze werken nu meteen al concreet samen. Dat lijntje was snel gelegd!”

Volgens Peter zou elke leiderschapsopleiding zo’n persoonlijke adviesgesprek in de eigen werkomgeving moeten hebben. De Verkorte Opleiding Educational Leadership heeft het in ieder geval wel! Je leert veel in een klassikale omgeving, maar leren op de eigen werkplek leidt tot een betere leiderschapsontwikkeling. Nogal wat inzichten uit wetenschap en literatuur ondersteunen het belang van werkplekleren voor leiderschapsontwikkeling.

Peter: “Ik geef zelf verschillende modules in de opleiding. Regelmatig word ik juist voor de persoonlijke benadering extra bedankt door deelnemers. Het blijft ze bij en heeft vaak de meeste impact.”

Bijstellen van de opleiding door signalen uit de praktijk

Voor de opleiding zelf zijn de gesprekken op de werkplek ook zeer nuttig. Door aanwezig te zijn in de school ziet en hoort Peter hoeveel ruimte er is voor leiderschapsgedrag.

Hij neemt mee wat hij ziet en adviseert de andere opleidingsdocenten om de opleiding preciezer op de behoefte van de opleidingsdeelnemer en de school af te stemmen. Dat leidt regelmatig tot het bijstellen van het programma.

Meer weten over de Verkorte Opleiding Educational Leadership? Zie onderstaande informatie of lees het blog.

Leidinggeven is een uitdagende baan!

Opleiding Onderwijskundig Leiderschap

  • Zorg voor de toekomst van je school met goed onderwijsmanagement
  • Krijg met 7 modules inzichten en handvatten in het onderwijskundig leiderschap
  • Met een Post-HBO registerdiploma ‘Onderwijskundig teamleider’
  • Met vrijstellingen voor twee Masteropleidingen!

Bouw aan een toekomstbestendige organisatie in het onderwijs!

Lees meer over de opleiding

Over Ank Dierckx

Bekijk ook

Hoe draagt AI bij aan het leren van studenten én docenten?

Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *