De digitalisering zet zich steeds verder voort in onze maatschappij. Zo ook in het onderwijs. Leerlingen maken steeds vaker gebruik van digitale hulpmiddelen tijdens het leren en ontwikkelen. Maar wat is nu de meest effectieve manier om te leren? Nieuwe technische hulpmiddelen zoals een iPad of het ouderwets schrijven op papier? Breinactiviteit & het herinneren van informatie Volgens de studie …
Lees verder »3 tips om jouw leerlingen beter te laten leren.
Je herhaalt de stof tijdens de lessen vaak, maar toch zijn er leerlingen die de stof niet kunnen onthouden of moeite hebben met de stof eigen te maken. Hoe komt dat nu? En hoe zorg jij ervoor dat leerlingen efficiënter leren?? Hoe werkt geheugen? Geheugen op zich verwijst naar een voortdurend proces van informatie die een persoon ophaalt in de …
Lees verder »Onderwijs met ICT: hoe krijg je als school hier lijn in?
Iedereen doet maar wat Misschien herken je het wel: in school gebeurt er van alles op het gebied van ICT. Er zijn collega’s die af en toe een Kahootje doen. Er zijn collega’s, die leerlingen hun opdrachten in Office-toepassingen laten maken. Er zijn collega’s, die leerlingen in of met digitale methodes laten werken. Er zijn collega’s, die hun leerlingen in …
Lees verder »Begrijpend lezen: 6 tips voor een effectievere les
De tekst staat centraal: dat is het uitgangspunt van onze docenten Harald en Tjalling. ‘Begrijpend lezen’ is geen vak, maar een vaardigheid. Leerlingen moeten worden uitgedaagd om na te denken over de inhoud van complexe teksten en de tekst daarbij te gebruiken. Begrijpend lezen is geen EDI-les, maar een lesmoment waarin denkvaardigheid centraal staat. Wij geven je alvast 6 tips …
Lees verder »Hoe ga je om met verschillen in de klas?
Omgaan met diversiteit in de klas maakt de lespraktijk uitdagend en boeiend, maar soms ook een beetje lastig. Er is verschil tussen leerstijlen, intelligentieniveaus, onderwijsbehoeften maar ook culturele en sociale verschillen. Als leerkracht is het belangrijk om deze verschillen tussen jouw leerlingen te zien er op te anticiperen. Differentiëren Om te anticiperen op deze verschillen die je opmerkt in de …
Lees verder »Waarom heeft elke school een i-Coach nodig?
Digitale geletterdheid is onmisbaar bij leren, leven en werken in een digitale samenleving. Er wordt van scholen al meer dan een halve eeuw verwacht dat ze leerlingen helpen om ICT-vaardiger te worden, maar de daadwerkelijke resultaten blijven uit. Het World Economic Forum schat dat waarschijnlijk zo’n 65% van de leerlingen die vandaag naar de basisschool gaan, later een baan vindt …
Lees verder »Ben jij een goede docent?
Wat doet een goede docent anders? Wat vinden leerlingen belangrijk? Met een aantal praktische tips om een betere docent te worden.
Lees verder »Maak pesten onacceptabel in jouw klas!
Wat voor impact heeft pesten, hoe werkt pesten en waarom wordt er gepest? Hoe ziet een succesvolle interventie er uit? Maak pesten onacceptabel in jouw klas!
Lees verder »Herkennen van hoogbegaafde leerlingen
Wist je dat zo’n 16% van alle leerlingen een IQ heeft hoger dan 115? Jij kent ze vast ook wel, die drie of vier getalenteerde leerlingen in de klas die de lesstof gemakkelijk aankunnen en een open leerhouding hebben. In elke klas zit ook vast wel een leerling waarvan je denkt dat er ‘meer uit te halen valt’. Soms lukt …
Lees verder »Stappenplan: Hoe je mensen intrinsiek motiveert
‘Jij hebt mijn intrinsieke motivatie weer aangewakkerd, waardoor ik mijn opleiding heb kunnen afronden. Dat had ik écht nodig!’ Dat stond o.a. op het kaartje dat ik van de week ontving van een student in de schoolleidersopleiding. Tijdens het laatste stuk van haar opleiding was ik haar leiderschapscoach en studiebegeleider. Inmiddels is ze afgestudeerd en dat heeft ze goed gedaan! …
Lees verder »