Ons denken over onderwijs deugt niet. We besteden te weinig aandacht aan de woorden die we gebruiken om het onderwijs te beschrijven. Woorden geven begrip, maar ook onbegrip. Filosoof Jan Bransen bespreekt in deze podcast de onterechte suggestie dat er een tweedeling bestaat tussen leren en leven. De aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan …
Lees verder »Podcast: Op weg naar flexibel onderwijs
De wereld verandert heel snel. We moeten met het onderwijs meebewegen met de dynamische wereld. Flexibel onderwijs is een must, maar hoe doen we dat? Paul den Hertog legt uit wat flexibiliseren inhoudt, welke obstakels er zijn en hoe flexibiliseren er in het buitenland uitziet. Voorzichtig werpt hij een blik op de toekomst: wat betekent flexibiliseren voor ons onderwijsstelsel en …
Lees verder »Podcast: ICT ter ondersteuning van gepersonaliseerd leren
Iedere dag ontdekken we weer nieuwe en nog betere ICT-toepassingen. Deze tools ondersteunen formatief handelen en geven docenten meer tijd om leerlingen persoonlijk te begeleiden. Dat is mooi, maar de autonomie die docenten hebben in het vormgeven van hun eigen lessen vormt ook een obstakel voor het doorvoeren van duurzame verandering, stelt Sander van Acht. Hoe kunnen we technologie zo …
Lees verder »Wat je vooral niet moet doen als zorgcoördinator!
“Wanneer jij als zorgcoördinator de opdracht krijgt om het zorgbeleid in de school op poten te zetten, moet je alert je oren spitsen. En een kritische houding aannemen. Want de manier waarop jij gesteund wordt door het management, de mentoren en de docenten is álles bepalend voor een succesvol zorgbeleid. En daarmee ook voor jouw werkplezier. Wat je dus vooral …
Lees verder »Zorgcoördinator, hoe krijg jij je collega’s mee?
De zorgcoördinator heeft een dynamische en uitdagende rol, die continu aan verandering onderhevig is. De afgelopen jaren is de verantwoordelijkheid voor directe leerlingondersteuning lager in de organisatie komen te liggen, waardoor de zorgcoördinator steeds meer een managende en coachende rol krijgt. Dat is nog niet zo eenvoudig. Als zorgcoördinator ben je de spin in het (zorg)web: schakelen, doorverwijzen, informeren en …
Lees verder »De anti-pestcoördinator
De sociale veiligheidswet en de anti-pestcoördinator zijn relatief nieuwe begrippen in het onderwijs. Met enige regelmaat stelt men mij de vraag wat de rol van de anti-pestcoördinator inhoudt. In het onderstaande stuk probeer ik daar antwoord op te geven. Ontstaan De rol van contactpersoon tegen pesten op school, vaak anti-pestcoördinator genoemd, is ontstaan door een aantal trieste zelfmoorden onder tieners …
Lees verder »Scholen mogen zelf rekenexamens maken
Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij …
Lees verder »Betere verantwoording onderwijsgeld nodig
Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …
Lees verder »Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?
Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …
Lees verder »Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?
Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …
Lees verder »