Uit het laatste internationale PISA onderzoek (2018) blijkt dat Nederlandse leerlingen met name moeite hebben met reflecteren en evalueren. Het opzoeken van informatie kunnen Nederlandse leerlingen beter dan leeftijdgenoten uit andere landen. Ook het letterlijk begrip lijkt in orde. In de recent verschenen ‘Staat van het Onderwijs’ (OCW, 2020) constateert de inspectie dat bijna een kwart van de 15-jarigen onvoldoende …
Lees verder »Webinar: Inspiratiesessie digitale didactiek
Het webinar: Digitale Didactiek heeft op 30 april 2020 plaatsgevonden. In het webinar, verzorgd door SBO in samenwerking met Sander van Acht van Flooow, leer je meer over effectieve online instructie en het verwerken van leerstof op afstand. Sander is expert op het gebied van digitaal lesmateriaal en blended leren voor scholen. Hij is oprichter van Flooow en veelgevraagd adviseur en …
Lees verder »Coronacrisis, wat is de invloed op het onderwijs?
Terwijl de Coronacrisis door de wereld raast, maken we alvast de balans op. Welke effecten heeft Corona op organisaties in het algemeen en het onderwijs in het bijzonder? De golven van de Coronacrisis De Coronacrisis komt in een aantal golven over ons heen. De eerste golf is inmiddels bij de meeste organisaties aangekomen. Die heeft voor sommige bedrijven een desastreus …
Lees verder »Gratis webinar: Online formatief toetsen
Webinar online formatief toetsen | 14 april 11.00-12.00 uur. Wil je meer weten over wat de mogelijkheden zijn van online formatief toetsen en hoe je op verschillende manieren kunt differentiëren? Het SBO zal in samenwerking met de Hogeschool Utrecht een webinar verzorgen over online formatief toetsen met Irene van der Spoel als topspreker! Irene werkt als Docent bij de Lerarenopleiding aan de …
Lees verder »Hoe is het om onderwijsassistent te zijn in deze bijzondere Corona-tijd?
Ellen Nikijuluw (58) start in juni met de opleiding Pedagogiek en Didactiek voor Onderwijsondersteuners. Ze is al jaren werkzaam als onderwijsassistent in het VO. We gingen een aantal weken geleden met haar in gesprek over haar vak en deze nieuwe uitdaging. Deze week spraken we haar weer over hoe zij deze bijzondere weken van school-op-afstand beleeft. Hieronder lees je het …
Lees verder »Train nu de faalspieren van je kinderen
Faalkundige kansen in de coronacrisis. Geschreven door Remko van der Drift, Faalkundige. Een lezer van Fouten maken moed mailde me vanochtend: Ik heb je boek net op tijd gelezen/geluisterd… Nu ik mijn kinderen thuis begeleid met hun schoolwerk, probeer ik er op te letten dat ik hun groeimindset stimuleer. Ook merk ik hoe vaak ze zelf al een oordeel klaar hebben …
Lees verder »Werkplekleren in Coronatijd
Werkplekleren of leren in de praktijk is nu, meer dan ooit, een belangrijk principe binnen het onderwijs. In de driehoek theorie – praktijk – persoonlijke ontwikkeling kom je immers tot hoger orde leren. Werkplekleren in een periode waarin de scholen gesloten zijn? Volgens Peter Peene, hoofddocent van de opleiding Educational Leadership, is het nu een buitengewoon leerzame periode. Hier kun …
Lees verder »Tools voor online lesgeven bij Corona crisis
Geschreven door Marcel de Leeuwe, hoofddocent van de opleiding e-Learning Ontwerper. In deze tijden waar congressen, trainingen en lessen uitvallen door het COVID-19 virus, en mensen gevraagd wordt om vooral thuis te werken, is het goed om te kijken wat we kunnen inzetten om op afstand les te geven. In deze blogpost zet ik een aantal tools tegen elkaar af …
Lees verder »Welke positie heeft de controller in het onderwijs?
Wat is de rol van de controller? Onderwijs is een sterk geprofessionaliseerde sector: veel hoogopgeleide docenten en managers bevolken de organsiaties. Men weet wat men wil en weet wat men doet. Daarboven vormt de bestuurslaag met mogelijk een raad van toezicht de strategische governance: ook daar hoog opgeleide mensen en ‘checks and balances’. Welk rol heeft de controller hierin eigenlijk? …
Lees verder »Podcast: Een leven lang leren
Ons denken over onderwijs deugt niet. We besteden te weinig aandacht aan de woorden die we gebruiken om het onderwijs te beschrijven. Woorden geven begrip, maar ook onbegrip. Filosoof Jan Bransen bespreekt in deze podcast de onterechte suggestie dat er een tweedeling bestaat tussen leren en leven. De aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan …
Lees verder »