Onderwijs

Podcast: Op weg naar flexibel onderwijs

De wereld verandert heel snel. We moeten met het onderwijs meebewegen met de dynamische wereld. Flexibel onderwijs is een must, maar hoe doen we dat? Paul den Hertog legt uit wat flexibiliseren inhoudt, welke obstakels er zijn en hoe flexibiliseren er in het buitenland uitziet. Voorzichtig werpt hij een blik op de toekomst: wat betekent flexibiliseren voor ons onderwijsstelsel en …

Lees verder »

Podcast: ICT ter ondersteuning van gepersonaliseerd leren

Iedere dag ontdekken we weer nieuwe en nog betere ICT-toepassingen. Deze tools ondersteunen formatief handelen en geven docenten meer tijd om leerlingen persoonlijk te begeleiden. Dat is mooi, maar de autonomie die docenten hebben in het vormgeven van hun eigen lessen vormt ook een obstakel voor het doorvoeren van duurzame verandering, stelt Sander van Acht. Hoe kunnen we technologie zo …

Lees verder »

Bestuurders in het onderwijs: de inspectie spreekt!

Aan het einde van elk jaar publiceert de Inspectie van het Onderwijs het rapport de Financiële Staat van het Onderwijs waarin de inspectie een boekje open doet over de financiële gang van zaken in het huidige onderwijs. Na bestudering van alle jaarrekeningen over 2018 van alle onderwijsinstellingen komt de inspectie met een aantal bijzondere uitspraken. Omdat zowel bestuurders als toezichthouders …

Lees verder »

Een aardige groep acht

“U kunt echt niet zo slecht geweest zijn, als u nu zegt. U zal ook best wat goed gedaan hebben”, zeggen enkele kinderen van mijn groep acht. Ik heb het met hen over mijn voetbalcarrière tijdens mijn kindertijd op mijn VO-school en de aardige reacties van mijn toenmalige klasgenoten. “Ergens diep in u schuilt vast een Messi of een Ronaldo”, …

Lees verder »

Podcast: Gepersonaliseerd leren in de les

Het onderwijs heeft in veel gevallen niet genoeg lef om te veranderen. We proberen bestaande structuren aan te passen, maar zijn hierdoor meer bezig met op een veilige manier vernieuwen dan écht veranderen. Als we iedere leerling persoonlijke aandacht willen geven is het belangrijk om een keuze te maken. Op het Montessori College in Nijmegen maakte ze de keus voor …

Lees verder »

Wat je vooral niet moet doen als zorgcoördinator!

Werken onderwijs

“Wanneer jij als zorgcoördinator de opdracht krijgt om het zorgbeleid in de school op poten te zetten, moet je alert je oren spitsen. En een kritische houding aannemen. Want de manier waarop jij gesteund wordt door het management, de mentoren en de docenten is álles bepalend voor een succesvol zorgbeleid. En daarmee ook voor jouw werkplezier. Wat je dus vooral …

Lees verder »

Gepersonaliseerd onderwijs bij Scalda: 7 Bouwstenen voor de Praktijkroute

Onderwijsinnovatie: veel scholen zijn ermee bezig. Dit geldt ook voor Scalda. Op deze Zeeuwse MBO-school sluiten steeds meer opleidingen zich aan bij de onderwijsinnovatie die zij de Praktijkroute noemen. De Praktijkroute is gepersonaliseerd onderwijs dat sterk gericht is op de praktijk. Studenten creëren hun eigen opleidingsprogramma op basis van de leervragen die zij hebben. Die vragen ontstaan in de praktijk: …

Lees verder »

Podcast: curriculum ontwerpen

Onderwijs kun je niet schrijven; het is een ontwerpproces. Hoe geef je zo’n ontwerp vorm? Er kan meer dan je denkt; verleg je grenzen ín het bestaande systeem en ga op zoek naar multidisciplinariteit in studie én ontwerp. Beluister de podcast van Jochem Goedhals, Onderwijsinnovator bij de Fontys en Frank van de Ende, Practor activerende didactiek bij Summa:

Lees verder »

Podcast: onderwijsinnovatie met ICT: de digitale uitdagingen van flexibel en gepersonaliseerd onderwijs

Avans Hogeschool bracht 10 projecten op het gebied van digitalisering in het onderwijs samen onder het programma BOOST IT. Eind 2019 ziet de Avans Ambitie 2025 het licht waarin flexibel en gepersonaliseerd onderwijs centraal staan. Dit is niet te realiseren zonder vergaande digitalisering. Felix neemt je mee in de reis die Avans aan het maken is om de Ambitie 2025 …

Lees verder »

Podcast: personaliseren en enthousiasmeren met ICT

De leeractiviteiten bij gepersonaliseerd leren gaan niet langer om enkel kennis vergaren, maar focussen op het natuurlijk verlangen om te spelen, problemen op te lossen, te dromen en te delen. Elke student wil gezien worden en het gebruik van ict-tools kan hierbij helpen. Irene presenteert vier perspectieven voor ICT gebruik in het onderwijs: input geven, input verzamelen, samenwerkend leren en …

Lees verder »