Door maatschappelijke veranderingen is de rol van onderwijsinstellingen aan het veranderen (Schnabel et al. 2015). Docenten zijn zich steeds meer bewust van het feit dat zij studenten ook moeten toerusten met kennis vaardigheden die gericht zijn op Self-Directed Learning. Het gaat om meer dan alleen voorbereiden op het vakinhoudelijke beroep, temeer omdat de levensduur van deze beroepen in de dynamische …
Lees verder »Prinsjesdag 2019: helaas weinig extra investeringen voor het onderwijs
De onderwijsbegroting voor 2020 brengt geen extra investeringen voor het onderwijs. De lerarentekorten zijn een groot probleem in het PO en VO, maar ook hier geeft het kabinet helaas in 2020 niets extra’s aan uit tot grote teleurstelling van o.a. AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen. Alle kinderen in Nederland hebben recht op goed onderwijs. Met dit lerarentekort, gaat de kwaliteit van onderwijs …
Lees verder »Schuld bij pesten
In gesprekken met mensen over hun pestgedrag, kom ik nogal eens een denkfout bij pesten tegen. De schuld van het pesten legt de pester bij de gepeste neer. Niet altijd om de schuld af te schuiven, maar omdat men dat werkelijk meent. Natuurlijk zijn er ook genoeg pesters, die de schuld aan de gepeste geven om zelf niet in de …
Lees verder »Hoogbegaafde leerlingen halen toch altijd hoge scores?
Hoogbegaafde kinderen hebben uitdaging nodig, dat is wel bekend. Wat we soms vergeten is slechts een nuance. Alle kinderen hebben uitdaging nodig. Een mens leert pas iets nieuws in de zone van de naaste ontwikkeling. Niet te makkelijk, ook niet té moeilijk. Met inspanning bereikbaar: de juiste uitdaging. Die zone ligt bij hoogbegaafde kinderen verder dan bij de gemiddelde leerling, …
Lees verder »7 Principes van een Integrale Benadering van Werkplekleren
Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent Cursus Integrale benadering van werkplekleren. Wat maakt werkplekleren zo populair? Het lijkt het nieuwe credo. Terwijl het al zo oud is als dat de mens werkt. De mens heeft altijd geleerd tijdens het werken. Dat maakt het moment om iets te leren ook zo krachtig. Zijn andere momenten om te leren, b.v. buiten het de …
Lees verder »Het Learning Manifesto – vanuit de kern het traject succesvol afronden
Door: Marcel de Leeuwe en Frank Salemink. Misschien heb je ook wel eens een visiedocument geschreven over leren en opleiden of over e-Learning. Ik ook. Vaak is zo’n gedegen document een papieren tijger waarbij de vertaling naar de praktijk moeilijk is. Maggie Shelton is een collega die toen ze bij IKEA werkte een mooi initiatief was gestart. In Orlando vertelde …
Lees verder »Plusklasje: oplossing voor Passend Onderwijs aan de (hoog)begaafde leerling?
Op elke basisschool is ongeveer 10 procent van de leerlingen meer-begaafd, waarvan 25 procent hoogbegaafd. Toch is er vaak te weinig expertise en tijd om deze leerlingen goed te ondersteunen. Een vaak geziene oplossing is het opzetten van een plusklasje, waarbij alle (hoog)begaafde kinderen bij elkaar worden gezet. Het idee om ontwikkelingsgelijken bij elkaar te plaatsen om Passend Onderwijs vorm …
Lees verder »Misschien wel de beste school van Nederland
Eberhard van der Laan noemde het Calvijn College in Amsterdam vlak voor zijn overlijden in 2017 “Misschien wel de beste school van Nederland”. Een school voor vmbo en mbo in een achterstandswijk met bijna 100% moslimleerlingen die in een aantal jaren uitgroeide tot een modelschool. Door visie, inspiratie, bemoeienis uit de politiek. Kopstukken als Job Cohen, Felix Rottenberg maakten mede …
Lees verder »Tot de kern komen (en weer vertrekken)
Geschreven door: Marcel de Leeuwe, Hoofddocent van de opleidingen Learning Design @ Work & Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. Wat als “wij” (L&D’ers, opleidingskundigen, onderwijskundigen, learning designers, etc.) ons zouden gedragen als een huisarts? Stel je voor dat een patiënt gaat kennismaken met zijn nieuwe huisarts. Hij stelt zich voor en na de kennismaking vraagt de patiënt: “Kunt u mij Simvastatine voorschrijven, …
Lees verder »Niveau van het onderwijs
Inspecteur-generaal Monique Vogelzang luidt de noodklok. Zij waarschuwt voor een verdere daling van het prestatieniveau van leerlingen. “Gemiddeld genomen concluderen we dat ons onderwijs nog voldoende op niveau is. Heel veel leerlingen halen hun diploma op het niveau dat verwacht mag worden. Ook doen een hoop leerlingen het goed in het vervolgonderwijs. Daar mogen we trots op zijn en dat …
Lees verder »