Onderwijs

7 Principes van een Integrale Benadering van Werkplekleren

Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent Cursus Integrale benadering van werkplekleren. Wat maakt werkplekleren zo populair? Het lijkt het nieuwe credo. Terwijl het al zo oud is als dat de mens werkt. De mens heeft altijd geleerd tijdens het werken. Dat maakt het moment om iets te leren ook zo krachtig. Zijn andere momenten om te leren, b.v. buiten het de …

Lees verder »

Plusklasje: oplossing voor Passend Onderwijs aan de (hoog)begaafde leerling?

Op elke basisschool is ongeveer 10 procent van de leerlingen meer-begaafd, waarvan 25 procent hoogbegaafd. Toch is er vaak te weinig expertise en tijd om deze leerlingen goed te ondersteunen. Een vaak geziene oplossing is het opzetten van een plusklasje, waarbij alle (hoog)begaafde kinderen bij elkaar worden gezet. Het idee om ontwikkelingsgelijken bij elkaar te plaatsen om Passend Onderwijs vorm …

Lees verder »

Misschien wel de beste school van Nederland

Eberhard van der Laan noemde het Calvijn College in Amsterdam vlak voor zijn overlijden in 2017 “Misschien wel de beste school van Nederland”. Een school voor vmbo en mbo in een achterstandswijk met bijna 100% moslimleerlingen die in een aantal jaren uitgroeide tot een modelschool. Door visie, inspiratie, bemoeienis uit de politiek. Kopstukken als Job Cohen, Felix Rottenberg maakten mede …

Lees verder »

Tot de kern komen (en weer vertrekken)

Geschreven door: Marcel de Leeuwe, Hoofddocent van de opleidingen Learning Design @ Work & Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. Wat als “wij” (L&D’ers, opleidingskundigen, onderwijskundigen, learning designers, etc.) ons zouden gedragen als een huisarts? Stel je voor dat een patiënt gaat kennismaken met zijn nieuwe huisarts. Hij stelt zich voor en na de kennismaking vraagt de patiënt: “Kunt u mij Simvastatine voorschrijven, …

Lees verder »

Niveau van het onderwijs

Inspecteur-generaal Monique Vogelzang luidt de noodklok. Zij waarschuwt voor een verdere daling van het prestatieniveau van leerlingen. “Gemiddeld genomen concluderen we dat ons onderwijs nog voldoende op niveau is. Heel veel leerlingen halen hun diploma op het niveau dat verwacht mag worden. Ook doen een hoop leerlingen het goed in het vervolgonderwijs. Daar mogen we trots op zijn en dat …

Lees verder »

De anti-pestcoördinator

De sociale veiligheidswet en de anti-pestcoördinator zijn relatief nieuwe begrippen in het onderwijs. Met enige regelmaat stelt men mij de vraag wat de rol van de anti-pestcoördinator inhoudt. In het onderstaande stuk probeer ik daar antwoord op te geven. Ontstaan De rol van contactpersoon tegen pesten op school, vaak anti-pestcoördinator genoemd, is ontstaan door een aantal trieste zelfmoorden onder tieners …

Lees verder »

Is ons onderwijs voorbereid op de veranderende toekomst?

In een tijd van veel verandering, verandert het onderwijs mee. Paradoxaal genoeg blijkt het lerend vermogen van het onderwijs geringer dan in andere sectoren. Het aantal scholen met een specifiek pedagogisch-didactisch concept groeit en opleidingen kiezen vaker voor een bepaalde vorm van maatwerk, flexibilisering of profilering. Vaak is echter onduidelijk waar deze keuze vandaan komt. Levert het daadwerkelijk een bijdrage …

Lees verder »

Van externe begeleiding naar interne begeleiding

Wanneer de zorg voor een leerling op school de mogelijkheden van de school overschreed, kon de school een externe begeleider (vaak een psycholoog of orthopedagoog) die in dienst was bij de OnderwijsBegeleidingsDiensten (OBD) inschakelen. Deze zorg werd destijds vaak gesubsidieerd. Verschuiving naar Intern Begeleider Door de jaren heen gingen steeds meer scholen de externe ingekochte begeleiding omzetten naar vaste begeleiding …

Lees verder »

EDI? ……… Wat? Weer iets nieuws?

In geen enkel vakgebied gaan de ontwikkelingen zo snel, als in het onderwijs. Ben je als leerkracht net ingewerkt met de handelingsplannen, moeten het ineens groepsplannen worden. Weet je alles van opbrengstgericht werken, is het handelingsgericht werken ineens weer in. En zo werk je al jaren met het directe instructiemodel, staat ineens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) voor de deur. …

Lees verder »