“Empoweren van lerenden”: het grotendeels overdragen van de regie over en de verantwoordelijkheid voor het leren aan de lerende professional zelf. Waarom? Veel organisaties bieden e-learningzelfstudiemodules aan hun medewerkers. Zij zijn verplicht om de modules pagina voor pagina tot zich te nemen en worden zo bij de hand genomen. Als het leermateriaal of training ontbreekt, stopt het leren. Deze aanpak …
Lees verder »Betere verantwoording onderwijsgeld nodig
Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …
Lees verder »Toetsdeskundigen Cito en Teelen beoordelen elkaar
Eind 2017/begin 2018 hebben Cito en Teelen elk vijf van elkaars Toetsdeskundigen beoordeeld op basis van het NVE-profiel Toetsdeskundige. Dat is toch wel zo eerlijk als je zelf ook kandidaten beoordeelt; Practice what you preach! ‘Leerling-gedrag’ Zelf in de rol van ‘de kandidaat’ kruipen was voor de meeste toetsdeskundigen een goede ervaring. Typisch ‘leerling-gedrag’ was ons daarbij niet vreemd. We …
Lees verder »Finnish Higher Education: what defines success?
Peer support, teacher’s motivation, student goals, student motivation, self-efficacy beliefs, self-regulation, teaching method and student – teacher interaction: there are so many variables that define the success of a Higher Education system. In this intertwined process of different variables it’s difficult to say which variable actually impacts an individual student. How do you chose a direction with your higher education …
Lees verder »Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?
Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …
Lees verder »Hoe verbeter je je bouwhoek in groep 1 en 2?
Wat kun je doen als kleuterjuf- of meester om je bouwhoek te verbeteren en naar een hoger niveau te tillen? Een bouwhoek in de klas is een fijne plek waar zowel jongens als meisjes kunnen spelen. Het spelen gaat ze prima af, maar vaak blijven ze hetzelfde spel spelen en worden ze onvoldoende uitgedaagd om iets nieuws te proberen. Hoe …
Lees verder »Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker……….
Zowel in het Primair onderwijs als in het Voortgezet onderwijs zijn grote veranderingen aanstaande waar het de financiering betreft. LUMPSUM-bekostiging wordt eindelijk eenvoudiger. In het huidige systeem zijn er tientallen indicatoren die de hoogte van de bekostiging per leerling bepalen. Vaak onbegrijpelijke verschillen bepalen voor een groot deel de vergoeding die een school krijgt voor het geven van onderwijs. De …
Lees verder »Extra subsidie voor 113Zelfmoordpreventie gaat ook naar training scholen
113Zelfmoordpreventie krijgt structureel extra subsidie om het aantal zelfmoorden en zelfmoordpogingen terug te dringen. Het jaarlijkse budget van de organisatie gaat daarmee fors omhoog, van 3,4 miljoen naar 5,4 miljoen euro. Daarnaast zijn er extra middelen voor andere lopende activiteiten zoals de lokale aanpakken suïcidepreventie en onderzoek. In totaal is daar 15 miljoen mee gemoeid. Dit meldt Rijksoverheid. Meer hulpverleners, …
Lees verder »‘Studenten Universiteit Twente gebukt onder stress, drank en drugs’
De huisartsenpraktijk op de campus van Universiteit Twente ziet het aantal studenten met psychische en/of verslavingsproblemen groeien. Het aantal jongeren met klachten is zodanig dat de praktijk om meer ondersteuning vraagt van Tactus, de organisatie voor verslavingszorg in Oost-Nederland. Dit meldt Tubantia. Volgens medewerkers van de praktijk zorgt onder meer het huidige onderwijssysteem voor meer tijdsdruk en dus meer stress …
Lees verder »De werkdag van een toetsdeskundige
De werkdag van een toetsdeskundige ziet er elke dag weer anders uit. De ene werkdag ben je bezig met het geven van een advies over een toetsprogramma of over het optimaal inzetten van een assessment. De andere werkdag verzorg je een cursus om collega’s op te leiden tot goede toetsconstructeurs. Ook toetsbeleid is een belangrijk aandachtsgebied: je hebt daarbij bijvoorbeeld te …
Lees verder »