Onderwijs

Evalueren en motiveren in de les: onderzoek en praktijk gekoppeld

Christa Krijgsman Promovenda Universiteit Utrecht & Universiteit Gent, docent LO Sint-Janslyceum Evalueren staat centraal in ons schoolsysteem. Soms hebben evaluaties een summatieve functie, soms hebben evaluaties een formatieve functie. Hoe zijn deze manieren van evalueren gerelateerd aan motivatie om te leren? Neemt een leerlingen deel aan een activiteit omdat hij begrijpt dat het belangrijk voor hem is? Of neemt een …

Lees verder »

Formatief Toetsen: drie kernstrategieën aan de hand van praktische voorbeelden

Rene Kneyber Columnist Trouw, lid Onderwijsraad, Auteur boek Toetsrevolutie Een gemiddelde scholier krijgt 180 proefwerken per jaar. Steeds meer scholen zetten vraagtekens bij deze aanpak en kijken naar formatief toetsen als alternatief. In deze podcast bespreekt René Kneyber met praktische voorbeelden wat formatief toetsen is, en hoe leraren het in de les kunnen toepassen. Beluister de podcast:

Lees verder »

Onderwijzen is een kunst

Prof. Dr. Jaap Schouten deelt met ons een interessant eBook over zijn visie op het onderwijs, de studenten en het vak van ‘leerprofessional’. Hij is emeritus Hoogleraar Lerarenopleiding Vrije Universiteit (VU). Is er veel veranderd? Hij heeft vakkennis, maar ook onmetelijk veel ervaring. In dit eBook stelt hij zich de vraag of er veel veranderd is in het onderwijs. En …

Lees verder »

Subsidiekansen: bijna € 3 miljard extra beschikbaar

Het Rijk, provincies en ook gemeenten zijn druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe subsidies. Dat is goed nieuws voor wie interesse heeft in het verwerven van subsidies. Het stelt wel eisen aan het overzicht dat van de subsidieadviseur wordt gevraagd. De SBO subsidiecursus die begint op 13 september 2018 zet de kansen op de rij. Subsidiespecialisten uit de sectoren …

Lees verder »

Welke veiligheidsthema’s spelen er binnen uw onderwijsinstelling?

De maatschappij wordt steeds agressiever en gewelddadiger. Drugsgebruik, radicalisering, agressie, (seksuele) intimidatie en geweld zijn aan de orde van de dag. Dit heeft ook veel impact op onderwijsinstellingen. Wat betekent dit voor de veiligheid van uw leerlingen en medewerkers? En in hoeverre is dit van invloed op uw rol en die van uw collega’s? Herkent u zich in bovenstaande situatie? …

Lees verder »

Wat betekent de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor het onderwijs?

Privacy is een hot item EN belangrijk om mee aan de slag te gaan in het onderwijs. Vanaf 25 mei gaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in. Dit geldt ook voor onderwijsinstellingen. Als zorgcoördinator krijg je te maken met de privacy van de leerlingen. Door personalisering en digitalisering van het onderwijs staan steeds meer persoonlijke gegevens online op interne servers …

Lees verder »

Gifted Children: the 5 Overexcitabilities from Dabrowski

Living with Intensity – a workshop by Susan Daniels, Ph.D., Professor of Educational Psychology and Counseling at California State University How do we define gifted? There are many definition but something that’s foundational: ‘A gifted individual is characterized by complexity and unique developmental trajectories.’ A definition from the Colombus Group, 1991: ‘Giftedness is asynchronous development in which advanced cognitive abilities …

Lees verder »