Bron: Nationale Onderwijsgids Van 18 tot en met 22 september is de landelijke Week Tegen Pesten. Met de week wil initiator Stichting School & Veiligheid aandacht voor het voorkomen en aanpakken van pesten op school en het bevorderen van de sociale veiligheid in het onderwijs. Dit jaar is het thema Online pesten; Pak ’t aan! De focus ligt dit jaar …
Lees verder »Wat is een ferrule?
Bron: De Nieuwe Leraar Weet u wat een ferrule is? Waarschijnlijk komt u het niet vaak tegen. Het is ook geen belangrijk woord. Met de Cito woordenschattoets krijgen kinderen woorden voorgelegd waarvan ze het bestaan niet wisten, maar kinderen weten niet of het belangrijk is om het woord te kennen. Kinderen weten wel dat een toets belangrijk is. Dus de …
Lees verder »De ‘sandwich’ positie van de Middenmanager
Onderdeel zijn van het middenmanagement team op een school is nog nooit zo’n grote uitdaging geweest. Onderwijskundige ontwikkelingen en initiatieven volgen elkaar snel op, maar welke kant willen we uit met de school? Als Middenmanager ben je hét aanspreekpunt voor medewerkers die in de school werkzaam zijn en ben je samen met de directie verantwoordelijk voor de aansturing en het …
Lees verder »Nieuw onderzoek: de effecten van leertechnologie op studieprestaties
Door: Wilfred Rubens | www.te-learning.nl Half mei 2017 heeft Jeroen Janssen van de Universiteit Utrecht een uitstekende impressie geschreven van een uitgebreide systematische review van meta-analyses naar variabelen die van invloed zijn op studieprestaties in het hoger onderwijs. In deze bijdrage wil ik, uitgebreider dan Jeroen, stilstaan bij de effecten van leertechnologie. Ik kijk daarbij niet alleen naar studieprestaties, maar …
Lees verder »3 stappen: ‘Lokaal begrijpen’ als sleutel tot verandersucces
Door: Bert Peene Waarom lopen veranderprocessen zo vaak stroever dan verwacht? Leike van Oss en Jaap van ’t Hek leggen in hun boek ‘Onomkeerbaar. Organisatiegedrag veranderen’ uit hoe dat komt. 1. Realiseer Realiseer je dat de mooie plannen nog niet zijn aangetoond in de praktijk. Geplande veranderingen gaan niet over hoe je het dagelijks werk op korte termijn beter maakt, …
Lees verder »Advies aan e-Learning ontwerpers
Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …
Lees verder »Pesten op school: Herken de pesters
Als een kind pester is, wat kun je dan doen als volwassene (ouder en onderwijsprofessional)? Van belang is om te weten met wat voor type pester je te maken hebt, zodat het kind geholpen kan worden te stoppen met pesten. Want hoe je het ook bekijkt, pesten moet zo snel ...
Lees verder »Kinderen schrijven slecht! Docenten aan het woord
Bron: Nationale Onderwijsgids “Als je later groot bent, moet je cursief kunnen schrijven!”. Waarschijnlijk kreeg je dit als antwoord op de vraag die je ongetwijfeld aan je leraren of ouders hebt gesteld: “Waarom moet ik dit leren?”. Is dit nog wel het geval? is het nog wel nodig? Leert de nieuwe generatie het überhaupt nog wel? Dit zijn vragen …
Lees verder »Proefles: Opleiding Protocol ERWD
Een belangrijk onderdeel van de opleiding Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie is leren om diagnosticerend te onderwijzen. Hierbij is het tevens belangrijk welk materiaal er in de rekenles wordt gebruikt. Om een indicatie te geven van wat u tijdens de opleiding kunt verwachten over de zin en onzin van materiaal in de rekenles, hebben wij een proefles gemaakt. De proefles is …
Lees verder »Proefles: Opleiding Rekencoördinator PO II
Een belangrijk onderdeel van de opleiding Rekeningcoördinator Primair Onderwijs II is o.a. strategiegebruik en leerlijn breuken. Om een indicatie te geven van wat je tijdens de opleiding kunt verwachten bij het onderdeel strategiegebruik bij rekenen, hebben wij een proefles opgesteld! De proefles is een oefening ter voorbereiding op strategiegebruik bij rekenen en welk beleid je hiervoor kunt voeren in jouw …
Lees verder »