Onderwijs

Kinderen schrijven slecht! Docenten aan het woord

Bron: Nationale Onderwijsgids   “Als je later groot bent, moet je cursief kunnen schrijven!”. Waarschijnlijk kreeg je dit als antwoord op de vraag die je ongetwijfeld aan je leraren of ouders hebt gesteld: “Waarom moet ik dit leren?”. Is dit nog wel het geval? is het nog wel nodig?  Leert de nieuwe generatie het überhaupt nog wel? Dit zijn vragen …

Lees verder »

Proefles: Opleiding Protocol ERWD

Een belangrijk onderdeel van de opleiding Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie is leren om diagnosticerend te onderwijzen. Hierbij is het tevens belangrijk welk materiaal er in de rekenles wordt gebruikt. Om een indicatie te geven van wat u tijdens de opleiding kunt verwachten over de zin en onzin van materiaal in de rekenles, hebben wij een proefles gemaakt. De proefles is …

Lees verder »

Proefles: Opleiding Rekencoördinator PO II

Een belangrijk onderdeel van de opleiding Rekeningcoördinator Primair Onderwijs II is o.a. strategiegebruik en leerlijn breuken. Om een indicatie te geven van wat je tijdens de opleiding kunt verwachten bij het onderdeel strategiegebruik bij rekenen, hebben wij een proefles opgesteld! De proefles is een oefening ter voorbereiding op strategiegebruik bij rekenen en welk beleid je hiervoor kunt voeren in jouw …

Lees verder »

Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

Blockchain - microcredentialing

Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing  Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …

Lees verder »

De professionalisering van de examencommissie

De rol van examencommissies in het hoger onderwijs is afgelopen jaren flink veranderd. Er komt veel meer op hun bordje terecht. ‘Dat is best pittig’, zeggen Ashra Sugito en Marnie Wouters, docenten van de cursus Examencommissie: Verdere versterking van uw samenwerking Wat is precies veranderd in het werk van de examencommissie? Marnie Wouters: ‘De kaders zijn veranderd. Acht jaar geleden was …

Lees verder »

De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen

Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...

Lees verder »