Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf dit schooljaar is de rekentoets doorslaggevend voor het zaken of slagen van leerlingen van het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Definitieve cijfers over hoe de toets afgelopen voorjaar is gemaakt blijven echter nog steeds uit. De toets zou tot toenemende spanningen op het Binnenhof leiden, aldus De Telegraaf. PvdA-Kamerlid Jadnanansing is bezig een telefonie-ronde …
Lees verder »Twee geleerde lessen over implementatie van blended leren
Overal in het hoger onderwijs wordt nagedacht over de invoering van blended learning. Marja Bakker en Johan de Bruin van 2BLearning zijn op veel hogescholen geweest en kwamen tot de conclusie dat docenten overal met dezelfde vragen en onzekerheden zitten: Waar begin ik? Hoeveel wil ik eigenlijk veranderen? Hoe zorg ik ervoor dat studenten het online werk ook echt maken? …
Lees verder »De krimp: 25 duizend leerlingen minder voor onderbouw VO
Bron: Nationale Onderwijsgids Over 5 jaar zullen er 25 duizend minder leerlingen in de eerste twee leerjaren van het middelbaar Nederlands onderwijs zitten. De scholen voor voortgezet onderwijs kunnen de komende jaren een krimp van 9 procent verwachten. Dit concludeert de AOb naar aanleiding van de referentieraming 2015 van het ministerie van Onderwijs. De referentieraming geeft de verwachtingen van de …
Lees verder »‘Leraren somber over toekomst kinderen met zorgbehoefte in regulier onderwijs’
Bron: Nationale Onderwijsgids Docenten van het basis- en voortgezet onderwijs zeggen niet genoeg aandacht te kunnen geven aan de gewone leerlingen en de kinderen die extra zorg nodig hebben. Dat blijkt uit onderzoek van het AD en Duo Onderwijsonderzoek onder ruim 1600 leraren, directeuren en zorgbegeleiders. De leraren zijn somber over de toekomst van kinderen met een zorgbehoefte in het …
Lees verder »5 vragen om je plan te toetsen voor internationale studentenwerving
Is jouw Hogeschool of Universiteit er klaar voor om een internationale wervingsstorm te starten? Welke strategieën heb je verzonnen om deze student te gaan bereiken en te zorgen dat zij zich bij jouw opleiding gaan aanmelden? Stel jezelf de volgende 5 vragen en kom erachter of jouw internationale wervingsplan alle succesfactoren bevat. 1. Heb je duidelijke doelstellingen geformuleerd en weet …
Lees verder »Werktijdplanner voor de Zorgcoördinator
Herkent u dit? U bent van plan om de leerling-bespreking van leerjaar 1 goed voor te bereiden, maar net wanneer u het digitale lvs bij de juiste klas heeft opgestart komt een mentor van een tweede klas binnen met een vraag over één van zijn leerlingen. Wanneer u deze vraag ...
Lees verder »Differentiatie in de klas; moeilijk, maar ontzettend belangrijk
In aanloop naar de cursus Klassenmanagement: differentiatie tussen leerlingen in de klas interviewden wij Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer. Waarom is het belangrijk om te kunnen gaan met differentiatie in de klas? En hoe komt het dat veel (vooral jonge) leraren hier vaak moeite mee hebben? Waarom is differentiatie in de klas zo belangrijk? In iedere klas zitten …
Lees verder »Speerpunten strategische agenda hoger onderwijs tijdens Next Higher Education
Minister Bussemaker heeft 7 juli 2015 de Strategische Agenda Hoger Onderwijs gepresenteerd, waarin zij de lijnen uitzet voor het hoger onderwijs in de komende 10 jaar. Veel van de onderwerpen komen terug op het congres Next Higher Education, 8 december in Utrecht. Meer aandacht voor de individuele student – meer gepersonaliseerd De kwaliteit van het hoger onderwijs wordt de komende …
Lees verder »De leermethodes van Ricoh: interview met Norbert van Halderen
We interviewden Norbert van Halderen – Head of Learning Services & General Manager Ricoh Europe (Netherlands) Middle East Branch – over hoe werknemers van Ricoh hun kennis en vaardigheden op peil houden. Benoem de meest innovatieve manier van leren? Leren is het mooiste wat er is. Ik merk elke dag dat er veel mensen/kinderen zijn die leren omdat het moet. Het meest innovatieve is …
Lees verder »Veranderende onderwijsbehoefte
In aanloop naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs interviewde wij de dagvoorzitter van het congres: Jan Willem Alphenaar. Jan Willem vertelt meer over zijn openingskeynote, de veranderde onderwijs behoefte en digitalisering in het onderwijs. Bekijk het interview Transcript van het interview Ik ben Jan Willem Alphenaar. Op het komende Marketing Communicatie congres voor het hoger onderwijs …
Lees verder »