Onderwijs

“Vooral goede leerlingen krijgen vaker een beurt”

Auteur: Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer “Wie weet nog wat we in de les van gisteren behandeld hebben?”. Een paar leerlingen steken hun vinger op, de rest van de leerlingen reageert niet. Weten deze leerlingen het antwoord niet of zijn ze in gedachten niet bij de les? Een belangrijk kenmerk van een goede instructie is dat alle leerlingen betrokken en …

Lees verder »

Onderwijssysteem is minder flexibel en biedt minder kansen

Bron: Nationale Onderwijsgids Leerlingen en studenten in Nederland halen sneller een diploma dan voorheen, maar het onderwijssysteem biedt mogelijk minder kansen. Terwijl de efficiëntie toeneemt, lijkt het onderwijssysteem minder flexibel te worden voor leerlingen en studenten. Als zij overgaan van schoolsoort naar schoolsoort komen ze vaker vormen van selectie tegen. Dit constateert de Onderwijsinspectie in het Onderwijsverslag 2013/2014. Schoolloopbanen verlopen steeds …

Lees verder »

Feedforward na congres Toetsing en Examinering

Het congres       Op 24 maart bezocht het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) het congres Toetsen en Examineren in de Jaarbeurs, Utrecht. Het ISO is als belangenbehartiger van studenten in het hoger onderwijs momenteel onder andere bezig met een onderzoek naar Toetsing en Feedback. Voor dit onderzoek is het eerste gedeelte over toetsing, op een inspirerend wijze besproken door professor Sluijsmans, aangescherpt. De nadruk …

Lees verder »

Meer aandacht voor toptalent in gewone lessen

Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen besteden in toenemende mate aandacht aan uitdagend onderwijs voor toptalenten, zegt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Wel blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie dat de extra activiteiten vaak buiten de reguliere les worden aangeboden, terwijl deze toptalenten juist veel baat hebben bij extra verdieping tijdens de les. Meer dan de helft van de basisscholen en meer dan …

Lees verder »

Kabinet investeert in aanpak taal- en leesbevordering

Bron: Nationale Onderwijsgids Het kabinet trekt in de komende drie jaar ruim € 50 miljoen uit voor de bestrijding van laaggeletterdheid en voor leesbevordering. Zo schrijven zij in het actieprogramma Tel mee met Taal, waarover zij vrijdag 6 maart de Tweede Kamer informeerden. Eén van de acties uit het programma is de voortzetting en uitbreiding van Kunst van Lezen. Stichting …

Lees verder »

Goed beslissen over beroepsbekwaamheid in het hbo

Zorgdragen voor een kwalitatief hoogstaand afstudeerprogramma binnen het hoger onderwijs is een zeer actueel en interessant thema. De vereniging Hogescholen heeft dan ook een expertgroep samengesteld, welke zorg moet dragen voor een protocol dat opleidingen helpt een kwalitatief en verantwoord afstudeerprogramma te ontwikkelen. Deze expertgroep is samengesteld naar aanleiding van het rapport Vreemde ogen dwingen.  Dr. Dominique Sluijsmans, Lector Professioneel Beoordelen, Hogeschool …

Lees verder »

Groeiend aantal scholen onder financieel toezicht

Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal onderwijsinstellingen in Nederland dat in financiële problemen zit, neemt toe. Twee jaar geleden stonden nog achttien basisscholen onder speciaal toezicht van de onderwijsinspectie. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 29 scholen. Ook elf middelbare scholen en twee mbo’s worden door de inspectie extra in de gaten gehouden. Dit meldt Telegraaf. Volgens de onderwijsinspectie is het …

Lees verder »

Tweede Kamer akkoord met verplichte rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Ondanks felle tegenstand en kritiek van de oppositie heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met de verplichte rekentoets voor het voortgezet onderwijs en mbo. Dat hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs met name te danken aan de PvdA. De partij besloot een dag voor het Kamerdebat over de rekentoets om in te stemmen …

Lees verder »