Door Theo Klungers, Posicom, professionele aanpak van pesten “Ik ben er helemaal klaar mee”, roept de moeder van Jessica uit. “Die andere meiden moeten haar steeds hebben. Ik wil nu dat ze allemaal straf krijgen.” De leerkracht hoort de moeder aan en zegt te zullen op verleggen met de anti-pestcoördinator. Moeder en leerkracht plannen voor de volgende week een vervolggesprek. De …
Lees verder »Lean Education
Tijdens mijn laatste les moest ik een vragenlijst invullen waarbij ik mij afvroeg wat het management met de antwoorden ging doen. Toen ik daarnaar informeerde bleek dat de lijst werd opgestuurd naar een overheidsinstantie en dat niemand binnen de organisatie een idee had welke doelen met deze gegevens werden nagestreefd. In het bedrijfsleven wordt zoiets verspilling genoemd. En dat kost …
Lees verder »Veel scholen gebruiken afgekeurd programma tegen pesten
Bron: Nationale Onderwijsgids Veel scholen werken met programma’s tegen pesten die zijn afgekeurd door de speciale commissie van de overheid. Dat zou blijken uit een inventarisatie van de NOS. Het nieuwsprogramma ging langs bij diverse bedrijven en organisaties die de afgekeurde programma’s aanbieden. Deze zeggen niet minder klandizie te hebben dan voorheen. “Onvoorstelbaar”, reageert kinderombudsman Marc Dullaaert, “dat er nog …
Lees verder »Kennis is duur, maar onwetendheid vele malen duurder
Door: John D. Huizinga, kwartiermaker landelijk platform examencommissies hoger beroepsonderwijs – Vereniging Hogescholen en onderzoeker governance en board performance – Hogeschool Utrecht/Tias – Universiteit van Tilburg Laatst zag ik hoe regeringsleiders hun handtekening hadden gezet onder een verdrag. Wellicht is het beroepsdeformatie maar het leek of de regeringsleiders hadden geoefend. Het zetten van hun handtekening vond ik even spectaculair als …
Lees verder »Trends en ontwikkelingen in Onderwijs & Technologie
Een verslag van Ank Dierckx over het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2014 Ik woonde de masterclass van Erik Woning bij tijdens het Hoger Onderwijs Congres 2014 in Amstelveen. Erik werkte bij Kennisnet en sinds twee maanden werkt hij als Onderwijsadviseur bij de TU Delft. Hij neemt ons mee in de diverse nieuwe ontwikkelingen in het gebruik van technologie in het onderwijs. …
Lees verder »10 tips voor het motiveren van jongeren
Hoe help je leerlingen / studenten om gemotiveerd te raken? 1. Intrinsieke motivatie kun je niet beïnvloeden. Staar je niet blind op intrinsieke motivatie. De drive die iemand vanuit zichzelf heeft om iets te doen, kun je niet van buitenaf opleggen. Wel kun je voorwaarden creëren, zoals ruimte bieden voor eigen interesses en initiatief, waardoor intrinsieke motivatie niet verdwijnt. 2. Realiseer je je invloed. Docenten hebben een grote impact op …
Lees verder »Apen, Socialbesitas en Neuromarketing
Op dinsdag 4 november kreeg ik de kans aanwezig te zijn op het MarCom congres in de van Nelle fabriek te Rotterdam. Op dit congres stond marketing communicatie in het onderwijs centraal. De dag bestond uit inspirerende lezingen en interactieve expertsessies waar onderwijsinstellingen o.a. op de hoogte werden gebracht van de huidige trends en facts in marketing- en communicatieland. Wat …
Lees verder »Miljoenen leenstelsel zullen verdampen
8 oktober 2014 – De 625 miljoen euro die het leenstelsel moet opleveren, zal smelten als sneeuw voor de zon, waarschuwt onderwijsexpert Pim Breebaart. “Het heeft geen zin om lukraak een paar docenten extra in dienst te nemen.” Met enige verbazing ziet Breebaart het aan. Bestuurders en politici hebben de mond vol van kwaliteit in het hoger onderwijs, zegt hij, …
Lees verder »Van vele markten thuis
‘Duizendpoot’ worden ze vaak genoemd: mensen met een leidinggevende positie en functiebenamingen als ‘teamleider’, ‘afdelingscoördinator’ of soms gewoon middenmanager. Het aantal taken die tot hun verantwoordelijkheid behoren, is groot en je hoort ze vaak verzuchten dat ze ‘veel te veel ballen in de lucht moeten houden’. Dat is natuurlijk niet goed; dat kan een teken zijn dat ze niet ‘in …
Lees verder »Waardecreatie in het Onderwijs
Veel managers in het onderwijs denken bij financieel management al snel aan de periode rapportage die ze met enige regelmaat ontvangen. Daar lezen ze dan welke kosten ze tot dan toe gemaakt hebben en een relatie die wordt gelegd met de opbrengsten van de organisatie of het onderdeel waar zij voor verantwoordelijk zijn. Om geen misverstanden te krijgen, dat is …
Lees verder »