Overig

Trainen als veranderinterventie

Je team heeft een nieuwe positionering. De context waarin je werkt vraagt om een andere werkwijze. Instroom van nieuwe collega’s zet druk op het lerend vermogen. En veranderingen in de omgeving maken dat je wendbaarheid omhoog moet. Want jij ondersteunt met  je team de besturing van de organisatie. Hoe ga je met je team aan de slag om in te …

Lees verder »

Waarom ben jij als QHSE Manager onmisbaar voor jouw organisatie?

Wie is QHSE verantwoordelijk? Wat is je rol in jouw bedrijf? Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid of voor het werken volgens gestelde eisen? Hoe krijg je invloed om het QHSE bewustzijn binnen jouw organisatie te vergroten? Mag je het werk stil leggen of adviseer je slechts? Waar staat de QHSE manager functie in het organigram? Welke pet heb je …

Lees verder »

Luchtkwaliteit: Het blijft een lastig issue

In de actualiteit vinden we steeds meer terug over de luchtkwaliteit in Nederland. Logisch, want luchtkwaliteit is belangrijk! Iedere dag stoten we als mensen “vieze” lucht uit. Deze lucht bevat fijnstof en stikstofdioxide. Dit komt bijvoorbeeld uit de uitlaat van je auto, maar ook van de industrie, en zelfs van de bio-industrie. Als de concentratie van deze stoffen te hoog …

Lees verder »

“Gezondheidsclaims op Nederlandse producten kloppen”

Alie de Boer is bachelor in voeding en gezondheid, behaalde haar master in Health Food Innovation Management en promoveerde op een combinatieproject tussen toxicologie en internationaal en Europees recht. Kortom: ze weet wel iets van Food, Health & Technology.   Als voedingswetenschapper richt jij je op het levensmiddelenrecht. Hoe is deze richting op jouw pad gekomen? “Ik ben opgeleid als …

Lees verder »

5 belangrijkste actualiteiten waterrecht

In dit blog komen de belangrijkste ontwikkelingen van het waterrecht aan de orde sinds begin 2016. De 5 belangrijkste actualiteiten over het waterrecht zijn: Toetsingskader Waterwet: weigeringsgronden Toetsingskader Waterwet: vergunningvoorschriften Toetsing van projecten aan KRW-doelstellingen Wateroverlast: zorgplicht en onrechtmatigheid Waterberging en ruimtelijke ordening 1. Toetsingskader Waterwet: weigeringsgronden In art. 2.1 van de Waterwet zijn de functies opgesomd waarop de toepassing …

Lees verder »

De Omgevingswet en de praktijk van de waterbeheerder

Het zal waterbeheerders niet zijn ontgaan: de Omgevingswet komt eraan. Deze wet integreert veel wetten over de fysieke leefomgeving, waaronder over water. Veel vertrouwde instrumenten uit de huidige wetgeving komen terug in de nieuwe wet. Toch brengt de Omgevingswet de nodige veranderingen met zich mee. Dat komt niet alleen door de nieuwe regels, maar ook door de bedoeling van de wet. …

Lees verder »

Overheid niet zomaar aansprakelijk voor schade door wateroverlast

Voor zowel gemeenten, waterschappen als burgers is het van belang te weten hoe de verantwoordelijkheden en zorgplichten zijn verdeeld. Wat mag er bijvoorbeeld van de gemeente als riool- en wegbeheerder worden verwacht, tot waar strekt de wettelijke zorgplicht van het waterschap en welke verantwoordelijkheid heeft een perceel-/gebouweigenaar zelf. In dit blog worden een aantal belangrijke zorgplichten behandeld. Wateroverlast in een bebouwd …

Lees verder »

Opgavegestuurd organiseren en programmamanagement

Blockchain - microcredentialing

Een belangrijke uitdaging voor (overheids)organisaties is hoe je de interne manier van werken en organiseren verbindt aan de toenemende dynamiek in de buitenwereld. Iedereen ziet hoe die wereld continue in beweging is, veranderingen steeds sneller gaan en vraagstukken steeds complexer worden. Dat maakt dat eendimensionale oplossingen vaak niet meer werken. Meer werken vanuit de maatschappelijke opgaven Het oplossen van vraagstukken …

Lees verder »

NVM-voorzitter Ger Jaarsma: “De overheid moet duurzaamheid beter verkopen“

Er is een groot tekort aan woningen, waardoor met name in de grote steden de prijzen sterk zijn opgelopen. NVM-voorzitter Ger Jaarsma laat zijn licht over deze materie schijnen. Jaarsma windt er geen doekjes om. “Om aan de vraag naar woningen te voldoen, moeten we 80.000 huizen per jaar bouwen. Maar de afgelopen zeven jaar zijn er maar gemiddeld 50.000 …

Lees verder »