Er is een grote rol weggelegd voor regio’s in het behalen van de regionale en internationale klimaatdoelstellingen. Maar hoe weet je nou welke emissies er waar ontstaan en wat de regionale potentie is voor reductie en vastlegging? Hier zijn alvast drie tips voor een regeneratief (klimaat positief) klimaatbeleid: Tip 1 : Zet klimaat in een breed perspectiefKlimaat gaat over veel …
Lees verder »13 belangrijke taken en verantwoordelijkheden voor de AVG!
Bron: Privacy-web Taken en verantwoordelijkheden De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) legt de verantwoordelijkheid bij jou als organisatie om aan te tonen dat je aan de privacyregels voldoet. Door te voldoen aan de verantwoordingsplicht lever je een belangrijke bijdrage aan de bescherming van het grondrecht van mensen op privacy. 13 belangrijke taken op een rij Informeren en adviseren van de gemeente …
Lees verder »‘Een gemeente met grote budgetoverschrijdingen heeft zijn data niet op orde’
We leven in een informatietijdperk, maar ook in een tijd van ‘alternatieve feiten’. Hoe kijken we nu tegen data aan en welke trends spelen er? We vroegen het Edward Blom, die op dit terrein zijn sporen heeft verdiend. In hoeverre werkt de publieke sector al datagedreven? ‘Als ik het een punt zou moeten geven, dan was het een vijf tot …
Lees verder »‘Datamanagement begint met vragen stellen en goed luisteren’
We leven in een informatietijdperk, maar ook in een tijd van ‘alternatieve feiten’. Hoe kijken we nu tegen data aan en welke trends spelen er? We vroegen het Edward Blom, die op dit terrein zijn sporen heeft verdiend. Wat houdt de opleiding Datamanagement in? ‘Het gaat om een fonkelnieuwe opleiding van vijf dagen. Zelf verzorg ik de eerste, de vierde …
Lees verder »Ongekend recht: de toeslagenaffaire en de AVG
Bron: PMP In deze blog (longread) geeft Sergej Katus een beschouwing van de toeslagenaffaire bekeken vanuit de AVG. Wat hem opvalt aan het rapport ‘Ongekend onrecht’ van de parlementaire ondervragingscommissie, is dat er ook sprake is van ongekend recht. Want waarom is de ondervragingscommissie vrijwel volledig voorbijgegaan aan de AVG? En dat terwijl de AVG juist de rechtsbescherming biedt waarmee …
Lees verder »Zo kun je met data de leefbaarheid verbeteren
Bron: gebiedsontwikkeling.nu De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om prettig te kunnen wonen. De leefbaarheid in veel gemeenten staat echter onder druk. Het gebruik van data biedt kansen om de leefbaarheid te verbeteren, maar dit is nog lang geen gemeengoed. Data-adviseur Christian Verhagen legt aan de hand van ervaringen in Den Haag uit hoe wijkprofielen hierbij kunnen …
Lees verder »Een effectieve dataorganistie is maatwerk
Organiseren en besturen van data Data bieden enorme kansen voor organisaties. Er wordt dan ook veel geïnvesteerd in datagedreven werken en digitale innovaties. Deze trajecten kunnen echter alleen succesvol zijn wanneer data ook als asset worden gezien én bestuurd. De dataorganisatie staat daarbij centraal. Maar er is geen one size fits all, zien Christian Verhagen en Edward Blom. Een dataorganisatie …
Lees verder »AVG: beperking of mogelijkheid?
Na één jaar AVG is het de vraag: wat doen we ermee? Deze privacywet van de Europese Unie wordt meestal uitgelegd als een beperkende wet maar niets is minder waar. Door de regie voering naar u toe te trekken, is juist véél mogelijk. De burgemeester van Rotterdam kan bijvoorbeeld ook prima informatie delen met zijn collega in Nissewaard, als dat …
Lees verder »14% stijging melding datalekken!
De Autoriteit ziet een serieuze stijging van het aantal gemelde datalekken. In hun nieuwsbericht hieronder geven ze toelichting over de aantallen. De zorgsector meldt de meeste datalekken. Zorgsector opnieuw koploper datalekmeldingen bij AP In de eerste helft van 2019 ontving de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) 11.906 meldingen van datalekken. Het gaat om ongeveer 2.000 meldingen per maand. Als deze trend zich …
Lees verder »Klantgedreven dienstverlening in de gemeente van Morgen
Tips om vandaag mee aan de slag te gaan Nederlanders verwachten steeds meer dat een gemeente betrouwbaar, begripvol en eenvoudig is. Een gemeente die communiceert in begrijpelijke taal en de menselijke maat niet vergeet. Dit blijkt onder andere uit het onderzoek dat de Nationale Ombudsman liet uitvoeren in 2019. In ‘de gemeente van Morgen’ wordt klantgedreven dienstverlening steeds belangrijker. Onder …
Lees verder »