Ruimtelijke Ordening

Wat kunnen gemeenten doen aan slimmere en schonere stadslogistiek?

De distributie van goederen in steden moet echt veranderen. Anders komt de stad muurvast te zitten. Terugkerende elementen van goede stadslogistiek zijn: elektrische vrachtwagens, slim inzetten van data met geavanceerde IT-technologie, samenwerken in hubs aan de rand van de stad. Auteur: Walther Ploos van Amstel Waar doet het pijn? Door de groeiende economie beginnen de grenzen van logistiek in grote …

Lees verder »

5 tips voor een effectief leegstandsbeleid

Auteur: Paul Kersten (interim adviseur economische zaken en regionale samenwerking)  We ontkomen er niet aan. Leegstand blijft om beleid vragen. Elke gemeente kampt ermee en het meest prominent daarvan is de winkelleegstand. Acquisitie wordt opgetuigd, tijdelijke invulling verzonnen en soms is er de intentie om tot concentratiebeleid te komen. Maar de realiteit is dat leegstand desondanks groeit: alle signalen duiden …

Lees verder »

Wat betekent de Omgevingswet voor burgers, bedrijven en overheden?

De Omgevingswet is aangenomen en treedt al in 2021 in werking. 26 huidige wetten over onder meer milieu, ruimtelijke ordening, natuur, water en bouwen worden teruggebracht naar één wet. Alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving worden gebundeld. De doelen zijn helder en hangen samen met enorme wijzigingen, die in continue stroom op u afkomen. Het is …

Lees verder »

NVM-voorzitter Ger Jaarsma: “De overheid moet duurzaamheid beter verkopen“

Er is een groot tekort aan woningen, waardoor met name in de grote steden de prijzen sterk zijn opgelopen. NVM-voorzitter Ger Jaarsma laat zijn licht over deze materie schijnen. Jaarsma windt er geen doekjes om. “Om aan de vraag naar woningen te voldoen, moeten we 80.000 huizen per jaar bouwen. Maar de afgelopen zeven jaar zijn er maar gemiddeld 50.000 …

Lees verder »

Regeerakkoord: wat zijn de plannen voor de huurwoningsector?

Het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ is klaar. Wat zijn de belangrijkste plannen van het kabinet (bestaande uit de VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) voor de huurwoningsector? Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid zet de belangrijkste ontwikkelingen voor u op een rij. Nu de economie sterk aantrekt, is de vraag naar woningen weer enorm toegenomen. Er zijn meer woningen nodig …

Lees verder »

‘Regionaal en breed samenwerken aan woonvraagstuk!’ – Marnix Norder, Aedes vereniging van woningcorporatie

Door: Marnix Norder, Aedes Een brede samenwerking op lokaal en regionaal niveau is de beste manier om de woningmarkt voor te bereiden op de vraag uit 2030. Dat vindt Marnix Norder , voorzitter van Aedes. Norder is een van de sprekers tijdens het Nationaal Woning Congres van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid op 7 december 2017.  In aanloop naar het …

Lees verder »

Interview met Bart van Breukelen, spreker op het Nationaal Woning Congres

  Grote kansen in samen herontwikkelen bestaande wijken Er liggen enorme kansen in het samen herontwikkelen en verduurzamen van stedelijke gebieden waar corporaties veel bezit hebben. Dat zijn kansen voor corporaties, marktpartijen en bewoners. Aldus Bart van Breukelen, voorzitter van NEPROM, en directeur van projectontwikkelaar Synchroon. Samen met de voorzitter van woningbouwverenigingenkoepel Aedes geeft hij een presentatie op het Nationaal …

Lees verder »

De rol van bedrijven met lef in de transitie naar een duurzame samenleving

We zitten middenin verschillende duurzaamheidstransities. De energietransitie voelen we op dit moment sterk: de overgang van fossiele brandstoffen naar decentrale opwekking van hernieuwbare energie. Maar ook de transities naar een circulaire economie en een duurzamer voedselsysteem worden steeds urgenter. Transities zijn fundamentele en onontkoombare veranderingen in maatschappelijke systemen, met een nieuwe cultuur, structuur en werkwijze. Wat is transitiemanagement? Omdat transities …

Lees verder »

Wet natuurbescherming; vragen uit de praktijk

Natuur - wetbescherming

Op 1 januari 2017 is de nieuwe Wet natuurbescherming in werking getreden. Het was de bedoeling dat het zogenoemde aanhaken onder deze wet verplicht zou worden, maar de bepalingen in de Wet natuurbescherming die het verplichte aanhaken regelen zijn echter niet in werking getreden. In plaats daarvan is er gekozen voor een vrijwillige aanhaakregeling die grotendeels overeenkomt met de oude. …

Lees verder »