Onderwijs

Podcast: in gesprek met Pieter Spinder

Pieter Spinder Initiator & Storyteller Knowmads Driven, positive, motivator, spontaneous, quick and free thinker, storyteller, sincere, experienced in marketing and entrepreneurship, creative, innovative, do-er, experienced facilitator and lecturer, 49 years old, living together in Haarlem, The Netherlands, with Ruti, artist, son Jelte and daughters Meïra and Ya’ara. Beluister de podcast:  

Lees verder »

Podcast: in gesprek met Frits Roelofs

Frits Roelofs Beleidsmedewerker Studievoortgang en Aansluiting Faculteit GGM at Han Na ruim dertig jaar in het Voortgezet Onderwijs en nu bijna 10 jaar in het Hbo gewerkt te hebben durf ik te zeggen dat onderwijs over leren moet gaan en zou moeten gaan. Ooit ben ik afgestudeerd op onderzoek naar wat jongeren, leerlingen uit zichzelf zouden willen onderzoeken, ook binnen …

Lees verder »

Pesters zijn populairder op middelbare school

Bron: Nationale Onderwijsgids. Uit een onderzoek van Loes Pouwels van de Radboud Universiteit blijkt dat leerlingen die pesten op de middelbare school populairder zijn dan pesters op de basisschool. In haar onderzoek onderzocht ze ruim tweeduizend middelbare scholieren en vijfhonderd basisschoolleerlingen. Dit meldt het RTL Nieuws. Gedurende haar onderzoek legde ze klasgenoten vragenlijsten voor die over hun klasgenoten gingen. Op die …

Lees verder »

Podcast: in gesprek met Sandra Verbruggen

Sandra Verbruggen Zelfstandig adviseur Sandra Verbruggen was twintig jaar werkzaam in het VO en hield zich daar vooral bezig, naast lesgeven, met de ontwikkeling van leerlingen en docenten. Voor OMO deed ze een groot project rondom professionele personeelsontwikkeling. Ze werkte vier jaar samen met prof. Jan Rotmans bij Nederland Kantelt , is voorzitter van de denktank bij de Bildung Academie …

Lees verder »

Podcast: Agora onderwijs, gepersonaliseerd leren in vrijheid

In gesprek met Sjef Drummen. Onderwijskunstenaar, directielid en co-founder Niekée en Agora. Leren moet altijd betekenisvol zijn voor de lerende. Agora kent geen schoolvakken, leesmethodes, lesroosters, toetsen, leraren voor de klas, klassen & klaslokalen. Agora is een heterogene leefgemeenschap van 11- tot 18-jarigen , van vmbo tot en met gymnasium. Leerlingen leren vanuit hun gepersonaliseerde leerplek. Een onderwijsbenadering (geen concept!), …

Lees verder »

Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?

Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen.  Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …

Lees verder »

Hoe een RACI-matrix je kan helpen

“Sta je als examencommissielid wel eens stil bij het totaal van toetsprocessen van de opleiding, het domein of de faculteit waar jij bij betrokken bent en/of verantwoordelijk voor bent? En als je daar dan over nadenkt, kun je dan ook alle andere betrokken partijen en hun verantwoordelijkheden benoemen?  Als je deze vragen met ‘Nee’ beantwoordt, kan het invullen van een RACI-matrix …

Lees verder »

Publicatie: Rapportage referentieniveaus taal en rekenen

Bron: Nationale Onderwijsgids   Op 20 december 2017 is de Rapportage referentieniveaus taal en rekenen voor 2016-2017 naar de Tweede Kamer gestuurd. De rapportage is een bijlage bij de Kamerbrief over toetsing en examinering in het voortgezet onderwijs 2017. Dit meldt het College voor Toetsen en Examens (CvTE). In de rapportage referentieniveaus doet het CvTE verslag van de resultaten in …

Lees verder »

Extra aandacht voor leerlingen om radicalisering te voorkomen

Bron: Nationale Onderwijsgids   In Culemborg worden scholieren die in de hoogste klassen van de basisschool zitten en jonge meiden in de onderbouw van het voortgezet onderwijs extra in de gaten gehouden. De gemeente heeft van de rijksoverheid ruim 60.000 euro ontvangen om ervoor te zorgen dat deze groep jonge mensen niet radicaliseert. Dat meldt het AD. Voor het aanpakken …

Lees verder »