Onderwijs

Krachtig leiderschap leidt tot flow!

Door: Drs. Peter Peene | Orgineel te lezen op: C-LiON Jarenlang aan de top Voor ieder mens geldt dat hij graag resultaat ziet van zijn werk. Dat geldt ook voor het beroep van adviseur, begeleider, trainer. Het is een voorrecht om een bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling van een school. Een van m’n collega’s komt al jaren ‘in huis’ in …

Lees verder »

Basisscholen houden geld over

Bron: Nationale Onderwijsgids   Uit een rapport van de Onderwijsinspectie blijkt dat basisscholen de laatste jaren steeds meer financiële reserves hebben. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de schommelingen in de financiering vanuit de overheid. Dat extra geld gaat echter niet naar de leerkrachten zelf. Daarom is er in december opnieuw gestaakt voor een beter salaris. Dat meldt NOS. Bezuinigingen …

Lees verder »

Online onderwijs begeleid je in 3 stappen

Door: Evy den Hengst, freelance onderwijskundig schrijver en instructional designer bij Elevate. Nieuwe ontwikkelingen en technologieën in het (online) onderwijs volgen elkaar in rap tempo op. Met zoveel verschillende leermogelijkheden is het een uitdaging om overal van op de hoogte te blijven. Laat staan het optimale leereffect te bereiken. Elke werkdag stap ik met enthousiasme in mijn rol als e-moderator …

Lees verder »

Kunskapsskolan. Gepersonaliseerd Leren overgevlogen uit Zweden.

Ieder kind is anders en leert anders. Ieder kind heeft eigen ambities en talenten. En ieder kind heeft het recht om hier persoonlijk op te worden uitgedaagd. Kunskapsskolan betekent Kennisschool in het Nederlands en is van oorsprong een Zweeds onderwijsconcept waarbij het draait om persoonlijke uitdaging en zelfstandigheid. Bij Kunskapsskolan werken leerlingen allemaal op een andere manier en een ander …

Lees verder »

Agora onderwijs. Onderwijs, maar dan anders.

Een school zonder vakken, huiswerk en waar je leraar je coach is. Agora is een nieuw onderwijssysteem waarin het gepersonaliseerd leren is doorgevoerd. Bij Agora onderwijs heeft iedere leerling zijn eigen unieke leerlijn gericht op het kind. Iedere leerling maakt, samen met de coach en ouders, vanuit zijn eigen wensen, vragen en interesse een persoonlijke leerroute. Dat verhoogt de motivatie …

Lees verder »

Druk, druk druk?! We kennen het allemaal! Tips voor meer overzicht

Herkent u ze? De ‘net niet behaalde deadlines’, de ‘overvolle agenda’s en de ‘uitpuilende inboxen’? Vaak als ons wordt gevraagd hoe het gaat antwoorden we niet voor niets “Goed, erg druk”. Druk is een veelgehoorde term van deze tijd, al dan niet uitgedrukt in de driedubbele variant ‘druk, druk, druk’ als het woord alleen niet meer volstaat om aan te geven …

Lees verder »

Podcast Gamification: stimuleer het juiste leergedrag!

In gesprek met Evert Hoogendoorn Evert Hoogendoorn is docent en programmaleider Ludodidaktiek bij HKU. Evert heeft ruim twintig jaar ervaring in het onderwijs. Zowel als ontwikkelaar als docent en in het PO, VO, HBO en WO en buitenschools; met leerlingen in achterstandswijken rond Amsterdam, verstandelijk gehandicapten, kunstenaars, ambtenaren, nerds en met docenten. Beluister de Podcast Introductie Ik ben werkzaam bij een …

Lees verder »

Maatwerk voor de massa – Fontys-voorzitter Nienke Meijer over het belang van flexibilisering

Tekst: Judie Jaspers Beeld: Wim Kluvers “Als je talentgericht wil opleiden, kijk je steeds meer naar waaraan de student behoefte heeft.” ‘’We hebben er nu voor gekozen om te starten door de bestaande systemen aan elkaar te knopen en de ondersteuning van flexibiliteit zelf in te regelen.’’ ‘Het bieden van inspirerend, uitdagend, hoogwaardig hoger beroepsonderwijs dat betekenisvol is voor de samenleving.’ …

Lees verder »

Het is belangrijk dat de nieuwe minister van OCW met lerarenopleiders gaat praten!

Door: Bruno Oldeboom, onderzoeker en lerarenopleider bij Hogeschool Windesheim Minister Jet Bussemaker en haar beleidsmakers spraken op 4 oktober jl. met 35 leraren over dagelijkse ervaringen in het onderwijswerkveld. Een belangrijke ontmoeting die ervoor kan zorgen dat politiek en samenleving met elkaar verbonden blijven. Mijn advies aan de nieuwe minister van OCW: ga snel met lerarenopleiders in gesprek! Het onderwijs staat …

Lees verder »

Waarom rebellie en gepersonaliseerd leren alles met elkaar te maken hebben

Door: Michiel Tolman, directeur en onderwijsontwikkelaar van De Bildung Academie  Ik ben een rebel. Dat zie je misschien niet aan mijn kleding. Dat ruik je misschien niet aan mijn lichaamsgeur. En dat hoor je misschien ook niet aan het protestlied (dat ik nog niet heb). Toch rebelleer ik. Want ik ben niet akkoord gegaan. Ik ben niet akkoord gegaan met de …

Lees verder »