Onderwijs

Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

Blockchain - microcredentialing

Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing  Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …

Lees verder »

De professionalisering van de examencommissie

De rol van examencommissies in het hoger onderwijs is afgelopen jaren flink veranderd. Er komt veel meer op hun bordje terecht. ‘Dat is best pittig’, zeggen Ashra Sugito en Marnie Wouters, docenten van de cursus Examencommissie: Verdere versterking van uw samenwerking Wat is precies veranderd in het werk van de examencommissie? Marnie Wouters: ‘De kaders zijn veranderd. Acht jaar geleden was …

Lees verder »

De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen

Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...

Lees verder »

7 stappen voor oplossingsgerichte gesprekstechniek

Mar Noordegraaf, docent opleiding Zorgcoördinator en adviseur bij de CED-groep, geeft ons een heel bruikbaar stappenplan voor elke coach die samen met een collega naar een oplossing wil werken. Het woord waar het om draait is ‘samen’. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk is de uitvoering daarvan lastig. Want als zorgcoördinator weet je zo veel. Je hebt overzicht en ervaring. En dan vertel …

Lees verder »

Waardering en kanttekeningen: Rapport Doordacht Digitaal – Onderwijsinspectie

Op 9 mei 2017 verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wat valt mij hierin op? De Onderwijsraad heeft zelf een handige samenvatting geschreven, waarin het beeld wordt geschetst van een sector die zoekende is als het gaat om de relatie tussen onderwijs en ICT. Hoe kan onderwijs inspelen op de “snel digitaliserende samenleving”? …

Lees verder »