Nina Hoek van Dijk, oprichter van Jong & Je Wil Wat en spreker op het congres The (Next) Student, weet precies wat jongeren van nu bezig houdt. Ze adviseert scholen over het belang van goede communicatie. Waar loopt het mbo en hbo tegen aan in de communicatie met studenten? ‘Veel scholen worstelen toch met de werving van nieuwe studenten. Op …
Lees verder »Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren
Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …
Lees verder »Luister naar de student & maak het onderwijs persoonlijk!
Knowmads – Discover Yourself & Create Your Own Story Studenten leven in een snel veranderende wereld waar de mogelijkheden oneindig zijn en de verschillende manieren om te ontwikkelen al net zo breed. Het onderwijs speelt hier te weinig op in, studenten willen niet meer in een collegezaal zitten wachten tot de docent gaat vertellen hoe de komende vier jaar eruit …
Lees verder »De professionalisering van de examencommissie
De rol van examencommissies in het hoger onderwijs is afgelopen jaren flink veranderd. Er komt veel meer op hun bordje terecht. ‘Dat is best pittig’, zeggen Ashra Sugito en Marnie Wouters, docenten van de cursus Examencommissie: Verdere versterking van uw samenwerking Wat is precies veranderd in het werk van de examencommissie? Marnie Wouters: ‘De kaders zijn veranderd. Acht jaar geleden was …
Lees verder »15 tips om studenten succesvoller te laten studeren
De juiste student op de juiste plek. Als onderwijsinstelling hoor je dit voortdurend. Maar liefst 1 op 3 studenten houdt het voor gezien in het eerste studiejaar. Er is dus nog een grote slag te slaan om studenten de juiste studiekeuze te laten maken. Dit is dan ook het centrale thema van het congres The (Next) Student. Ter voorbereiding delen …
Lees verder »De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen
Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...
Lees verder »6 doelen van hoogbegaafd onderwijs
Op het moment dat je hoogbegaafde leerlingen wilt begeleiden, moet je je eerst afvragen wat je nou precies wilt bereiken. Er zijn zes verschillende doelen ten aanzien van talent onderwijs, in chronologische volgorde:
Lees verder »7 stappen voor oplossingsgerichte gesprekstechniek
Mar Noordegraaf, docent opleiding Zorgcoördinator en adviseur bij de CED-groep, geeft ons een heel bruikbaar stappenplan voor elke coach die samen met een collega naar een oplossing wil werken. Het woord waar het om draait is ‘samen’. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk is de uitvoering daarvan lastig. Want als zorgcoördinator weet je zo veel. Je hebt overzicht en ervaring. En dan vertel …
Lees verder »Pak in 3 stappen de regie als Intern Begeleider
Als Intern Begeleider ben je een drukbezet mens. Op de eerste plaats omdat je zelf veel (geplande) zaken hebt om op te pakken. Maar ook omdat collega’s je nodig hebben, hun verhaal kwijt willen of advies nodig hebben. Dat komt er vaak allemaal bij. Geen eenvoudige opgave om als IB-er de regie te houden. Hieronder 3 tips die je helpen om …
Lees verder »Waardering en kanttekeningen: Rapport Doordacht Digitaal – Onderwijsinspectie
Op 9 mei 2017 verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wat valt mij hierin op? De Onderwijsraad heeft zelf een handige samenvatting geschreven, waarin het beeld wordt geschetst van een sector die zoekende is als het gaat om de relatie tussen onderwijs en ICT. Hoe kan onderwijs inspelen op de “snel digitaliserende samenleving”? …
Lees verder »