Onderwijs

Interview met Docenten Strategisch Onderwijskundig Leiderschap

Het onderwijs van de toekomst vraagt managers in het onderwijs die het een uitdaging vinden om op verschillende niveaus te schakelen. Ook buiten functioneel bepaald leiderschap worden steeds meer docenten in de praktijk geconfronteerd met projectmanagement en opzetten van teams in verschillende vormen. Op alle niveaus moeten medewerkers kunnen omgaan ...

Lees verder »

Vervelen hoogbegaafden zich ook in uw klas?

Wie nog niet wist dat onze leerlingen slechter zijn in rekenen dan kinderen in Azerbeidzjan, Kazachstan en Slowakije heeft het afgelopen week veelvuldig moeten horen. De kamerbrief van staatssecretaris Dekker over talent en prestaties van Nederlandse schoolkinderen haalde overal het nieuws. Verveelde leerlingen In de brief belicht Dekkers twee belangrijke ...

Lees verder »

Whitepaper Leren innoveren in het beroepsonderwijs

In haar onlangs verschenen rapport pleit de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) voor grote investeringen in ons onderwijs. Reden: Nederlandse bedrijven moeten steeds sneller, beter en meer innoveren om internationaal mee te blijven doen. De kenniseconomie en de noodzaak om een leven lang te leren is niet nieuw. Nieuw in ...

Lees verder »

Passend Onderwijs in de praktijk

Over een paar maanden, vanaf 1 augustus, is Passend Onderwijs op alle scholen verplicht. Dit betekent dat kinderen die eerst speciaal onderwijs volgden, wellicht nu op uw reguliere school terechtkomen. Om dit aan te kunnen moet er waarschijnlijk nog veel aangepast worden: het kan een flinke uitdaging zijn om aan ...

Lees verder »

Workshop executieve vaardigheden: een terugblik

Deze workshop executieve vaardigheden is gegeven als onderdeel van het congres Talent Leren Excelleren op 6 februari 2014. Deelneemster Femke Hovinga geeft een terugblik én enkele tips. Slim versus 'gewoon' Als introductie van de workshop wordt uitgelegd dat heel slimme kinderen op de basisschool eigenlijk alles wel weten en het ...

Lees verder »