Nederland streeft al enkele jaren naar een vaste plaats in tot de top 5 van de meest concurrerende kenniseconomieën in de wereld. Daartoe moet een significant deel van onze economische groei voortkomen uit kennis. Voor het realiseren van die top 5-positie is goed onderwijs cruciaal. We hebben met name topdocenten, ...
Lees verder »Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van een toets?
Geschreven door Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement Elke dag worden in Nederland heel veel toetsen afgenomen. Van kleuters tot inburgeraars: niemand ontkomt er meer aan. Hoeveel toetsen maakt een mens eigenlijk in zijn leven? Ik heb geen idee waarop de toets-teller voor mijzelf staat. Maar zijn al die toetsen wel even ...
Lees verder »Qompas SectorKeuze – Dé LOB-methode voor het vmbo
Qompas SectorKeuze is het nieuwe Loopbaanoriëntatie en -Begeleidings (LOB) programma voor het vmbo. De methode is een combinatie van print en online lesstof opgebouwd uit stappen, met onder andere een beroepentest en informatie over beroepen. Daarnaast biedt de methode een overzicht van de mbo-opleidingen in Nederland. SectorKeuze is geschikt ...
Lees verder »BKE beoordelen in de praktijk: succesfactoren
Bijdragen aan de deskundigheid van docenten is voor mijn gevoel altijd zinvol geweest, omdat je bijdraagt aan het primaire proces. Iets wat je als onderwijskundig adviseur niet gauw kunt zeggen. De afgelopen twaalf jaar heb ik al aardig wat trainingen en adviezen gegeven over toetsing. Met de komst van de ...
Lees verder »Interview met Docenten Strategisch Onderwijskundig Leiderschap
Het onderwijs van de toekomst vraagt managers in het onderwijs die het een uitdaging vinden om op verschillende niveaus te schakelen. Ook buiten functioneel bepaald leiderschap worden steeds meer docenten in de praktijk geconfronteerd met projectmanagement en opzetten van teams in verschillende vormen. Op alle niveaus moeten medewerkers kunnen omgaan ...
Lees verder »Vervelen hoogbegaafden zich ook in uw klas?
Wie nog niet wist dat onze leerlingen slechter zijn in rekenen dan kinderen in Azerbeidzjan, Kazachstan en Slowakije heeft het afgelopen week veelvuldig moeten horen. De kamerbrief van staatssecretaris Dekker over talent en prestaties van Nederlandse schoolkinderen haalde overal het nieuws. Verveelde leerlingen In de brief belicht Dekkers twee belangrijke ...
Lees verder »Ook allergisch voor toetsmatrijzen? Voorkomen is beter dan genezen!
Door: Ashra Sugito, Teelen Kennismanagement Het woord ‘toetsmatrijs’ zorgt nogal eens voor een allergische reactie bij mensen die toetsen als een noodzakelijk kwaad zien. Het invullen van de toetsmatrijs is voor hen een verplicht nummer in het toetsontwikkelproces dat toch al niet leuk is. Waarom vinden we het dan toch ...
Lees verder »Plan van aanpak toptalenten 2014-2018: overzicht maatregelen
Onze meest talentvolle leerlingen presteren onder hun kunnen. Te vaak voelen ze zich niet uitgedaagd op school. Het Plan van aanpak toptalenten is gisteren door staatssecretaris Dekker van Onderwijs naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij presenteert hierin ruim 20 maatregelen waardoor ook deze leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet ...
Lees verder »Wat zeggen cijfers in ons strakke onderwijssysteem?
Mijn hele schoolleven lang heb ik de resultaten van toetsen, examens en dus diploma’s als relatief beschouwd. Misschien komt het doordat de hoofdmeester van mijn basisschool in de jaren ’60 al experimenteerde met niveaugroepen. Ik zag dat niet iedereen dezelfde talenten heeft en dus ook niet langs dezelfde meetlat gelegd ...
Lees verder »Whitepaper Leren innoveren in het beroepsonderwijs
In haar onlangs verschenen rapport pleit de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) voor grote investeringen in ons onderwijs. Reden: Nederlandse bedrijven moeten steeds sneller, beter en meer innoveren om internationaal mee te blijven doen. De kenniseconomie en de noodzaak om een leven lang te leren is niet nieuw. Nieuw in ...
Lees verder »