Door: Ashra Sugito, Teelen Kennismanagement Het woord ‘toetsmatrijs’ zorgt nogal eens voor een allergische reactie bij mensen die toetsen als een noodzakelijk kwaad zien. Het invullen van de toetsmatrijs is voor hen een verplicht nummer in het toetsontwikkelproces dat toch al niet leuk is. Waarom vinden we het dan toch ...
Lees verder »Plan van aanpak toptalenten 2014-2018: overzicht maatregelen
Onze meest talentvolle leerlingen presteren onder hun kunnen. Te vaak voelen ze zich niet uitgedaagd op school. Het Plan van aanpak toptalenten is gisteren door staatssecretaris Dekker van Onderwijs naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij presenteert hierin ruim 20 maatregelen waardoor ook deze leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet ...
Lees verder »Wat zeggen cijfers in ons strakke onderwijssysteem?
Mijn hele schoolleven lang heb ik de resultaten van toetsen, examens en dus diploma’s als relatief beschouwd. Misschien komt het doordat de hoofdmeester van mijn basisschool in de jaren ’60 al experimenteerde met niveaugroepen. Ik zag dat niet iedereen dezelfde talenten heeft en dus ook niet langs dezelfde meetlat gelegd ...
Lees verder »Whitepaper Leren innoveren in het beroepsonderwijs
In haar onlangs verschenen rapport pleit de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) voor grote investeringen in ons onderwijs. Reden: Nederlandse bedrijven moeten steeds sneller, beter en meer innoveren om internationaal mee te blijven doen. De kenniseconomie en de noodzaak om een leven lang te leren is niet nieuw. Nieuw in ...
Lees verder »Passend Onderwijs in de praktijk
Over een paar maanden, vanaf 1 augustus, is Passend Onderwijs op alle scholen verplicht. Dit betekent dat kinderen die eerst speciaal onderwijs volgden, wellicht nu op uw reguliere school terechtkomen. Om dit aan te kunnen moet er waarschijnlijk nog veel aangepast worden: het kan een flinke uitdaging zijn om aan ...
Lees verder »Toetsen & Examineren in het HO: de stand van zaken
Op 12 en 13 mei is het weer zover... het congres ‘Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs’ in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein; het 12e nationale congres alweer! En wat valt er die twee dagen weer veel te beluisteren en leren, want nu de NVAO de regels weer aanscherpt, ...
Lees verder »Onderscheidend vermogen van een vraag: wat is dat eigenlijk?
Elke toets wordt afgenomen met een doel. En hoe verschillend die doelen ook kunnen zijn, uiteindelijk gaat het om het maken van onderscheid: tussen leerlingen die iets onder de knie hebben en leerlingen die moeten worden bijgespijkerd; tussen studenten met voldoende kennis en vaardigheden voor een studie en studenten die ...
Lees verder »Workshop executieve vaardigheden: een terugblik
Deze workshop executieve vaardigheden is gegeven als onderdeel van het congres Talent Leren Excelleren op 6 februari 2014. Deelneemster Femke Hovinga geeft een terugblik én enkele tips. Slim versus 'gewoon' Als introductie van de workshop wordt uitgelegd dat heel slimme kinderen op de basisschool eigenlijk alles wel weten en het ...
Lees verder »Congres Talent Leren Excelleren 2014: enkele conclusies
'Wat kan ik DOEN om het beter te maken?' Dat is de vraag die mij bij is gebleven vandaag. Er is gesproken over de geschiedenis van hoogbegaafdheid, waarbij ook de wetenschappelijke kant werd betrokken. Lianne Hoogeveen van CBO kan met verve de 'grote veronzekeraar' worden genoemd. Met haar vragen roept ...
Lees verder »Waarom is innoveren in het onderwijs zo belangrijk?
Ooit was ik als beginnend docent vele uren bezig met het ontwerpen en uitwerken van lessen. Ik ontwierp voor mezelf, voerde zelf uit en besteedde vele uren aan research. Op een gegeven moment had ik het gevoel aan het einde van mijn mogelijkheden gekomen te zijn; ik bleef op een ...
Lees verder »