Mondelinge examens vormen een uitdaging voor zowel de kandidaat als de examinator. Leerlingen vinden het vaak een stressvolle ervaring terwijl docenten slechts kort de tijd hebben om tot hun beoordeling te komen. Toch kan mondelinge examinering zeer waardevol zijn. Voor sommige vakken, zoals vreemde talen, is het de enige manier ...
Lees verder »Whitepaper Toetsbeleid: een goed plan voor toetsbekwaamheid
Een veelvoorkomende denkfout bij het ontwikkelen van toetsbeleid is dat men vanaf nul begint. Er worden kaders geschapen en doelen gesteld die het ideale toekomstbeeld vertegenwoordigen. Maar toetsing is aan de orde van de dag sinds de oprichting van een onderwijsinstelling. Doordat het toetsproces in de dagelijkse praktijk doorloopt, is ...
Lees verder »Column: blaffen of bijten? Onderwijs in Nederland
Het motivatieboek 'Is het voor een cijfer?' dat ik samen met onderwijsgoeroe, ondernemer en oprichter van Novilo Tijl Koenderink mocht schrijven, is een succes. Toeval of niet, de staatssecretaris van OCW, Sander Dekker, kwam met een opiniestuk in de Volkskrant waarin hij een lans brak voor enkele onderwijsvernieuwingen zoals we ...
Lees verder »Webinar MOOC’s: kansen en uitdagingen
Schijnbaar uit het niets waren ze er ineens prominent in 2012 en kregen ze veel aandacht in de media: Massive Open Online Courses (MOOC). Topuniversiteiten uit de Verenigde Staten die online gratis cursussen beschikbaar stelden, waarvoor zelfs certificaten behaald konden worden. Deze ontwikkeling maakte dat instellingen voor hoger onderwijs in ...
Lees verder »Shift happens: het geheim van acceptabele verandering in het onderwijs
Onderstaand (Engelstalige) artikel is geschreven door Jeroen Pliester van strategisch bureau ReNEXT. Hij gaat verder in op dit onderwerp met betrekking tot onderwijs tijdens het 9e congres Marketing en Communicatie in het Onderwijs op 1 en 2 oktober. The Nature of Change Shift Happens! What if we could make change ...
Lees verder »Interview met Theodor van der Velde, directeur SKIO
Leren is een feest. Dat is de eerste gedacht die bij me opkomt als ik praat met Theodor van der Velde, directeur van het Saxion Kenniscentrum Innovatie en Ondernemerschap (SKIO). Het enthousiasme waarmee hij spreekt over zijn eigen leerprocessen en die van zijn studenten en medewerkers werkt uitermate aanstekelijk. De ...
Lees verder »Wantrouwen in uw onderwijsinstelling: 6 aandachtspunten
Na de recente gebeurtenissen in het Hoger Onderwijs, zoals de fraude rondom wetenschappelijk onderzoek, de onduidelijke financiële prioritering bij sommige hbo’s en examinatieproblemen, klinken er steeds meer geluiden dat ‘het vertrouwen weg is’. Vaak wordt wantrouwen veroorzaakt door conflicten. Mensen (en vooral managers) weten vaak niet hoe ze om moeten ...
Lees verder »Toetsbeleid: Waar begin je (aan)?
Beleid wordt vaak geassocieerd met abstracte, theoretische kaders die ooit met de beste bedoelingen zijn bedacht, maar in de praktijk toch anders uitpakken. Bij toetsbeleid is dat niet anders. Toch is goed toetsbeleid cruciaal in het hoger onderwijs. Zeker nu er van alle kanten (de overheid/politiek, de maatschappij, het rapport ...
Lees verder »Deeltijdonderwijs belangrijk als basisbeurs verdwijnt – interview met Sander van den Eijnden
Sommige studenten passen niet in het voltijdonderwijs, stelt voorzitter Van den Eijnden van de Open Universiteit. Als studeren straks duizenden euro’s duurder wordt en het tempo omhoog gaat, krijgen zij het moeilijk. Een deeltijdstudie kan uitkomst bieden. Jongeren zullen heus wel gaan studeren, ook als het kabinet zijn zin krijgt ...
Lees verder »Dyslexie: een stapje terug bij toetsen en examens
Ongeveer 3,5 procent van alle leerlingen en studenten in Nederland heeft een ernstige vorm van dyslexie – letterlijk het “niet kunnen lezen.” Dyslexie vormt een belemmering voor alle vakken waarbij gelezen moet worden. Niet alleen bij Nederlands, maar ook voor bijvoorbeeld moderne vreemde talen, rekenen en wiskunde.
Lees verder »