Voor schoolleiders die sturen op continue verbetering zonder administratieve lasten 'Meer sturing met minder papier', dat is waar het om draait in de A3 methodiek. Schoolleiders krijgen met dit instrument een middel in handen om snel en doeltreffend, met meer draagvlak, hun schoolplannen te realiseren. En dat met niet meer ...
Lees verder »Toetsen in het onderwijs: vermijd de juist/onjuist-vraag
In veel toetsen wordt gebruik gemaakt van juist/onjuist-vragen. In deze blog leg ik uit waarom dat geen goed idee is. Toetsvraag 1 Alkmaar is de hoofdstad van Noord-Holland.Is dit juist of onjuist? juist onjuist Zoals hopelijk iedereen weet, is Haarlem de hoofdstad van de provincie Noord-Holland, waarmee alternatief b het ...
Lees verder »Webinar iSTAR-methode: online colleges binnen Tilburg University
Iedere manager, docent of ondersteuner wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd: online colleges. Hoe maak ik mijn online colleges zo dat mijn publiek geboeid blijft en motiveert verder te leren? Op 10 oktober 2013 heeft Bob van den Brand - Associate professor Tilburg University en TIAS NIMBAS - in ...
Lees verder »In het onderwijs willen we beter gemotiveerde studenten en hoger rendement! Maar hoe?
Door: Bob van den Brand, associate professor Tilburg University en TIAS NIMBAS Zevenhonderd paar ogen staarden mij die ochtend in de collegezaal verwachtingsvol aan. Het was 8.45 uur en het eerste college van hét struikelvak was begonnen. Slagingspercentages waren dramatisch en de evaluaties waren ook niet al te best. Eerste ...
Lees verder »De aversie tegen online cito-scores
Zaterdag 14 september publiceerde RTL Nieuws een lijst met gemiddelde Cito-scores van Nederlandse basisscholen. Een lijst die ze verkregen via staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). Een openbare publicatie van deze cijfers is al zo lang de Cito-scores bestaan een gevoelig punt bij onderwijsbestuurders omdat ze bang zijn dat hun onderwijs hierop ...
Lees verder »De Citotoets voor kleuters: illusie of niet?
Kleuters die een citotoets maken: sinds een aantal jaar zijn basisscholen verplicht om ook de allerkleinsten te testen. Maar wat zegt de uitslag van zo'n test nou eigenlijk over de ontwikkeling van een kleuter?Wetenschappers zijn het erover eens dat kleuters te jong zijn om individueel te testen. En toch gaan ...
Lees verder »Hoe eerlijk zijn mondelinge examens? Tips voor examinatoren
Mondelinge examens vormen een uitdaging voor zowel de kandidaat als de examinator. Leerlingen vinden het vaak een stressvolle ervaring terwijl docenten slechts kort de tijd hebben om tot hun beoordeling te komen. Toch kan mondelinge examinering zeer waardevol zijn. Voor sommige vakken, zoals vreemde talen, is het de enige manier ...
Lees verder »Whitepaper Toetsbeleid: een goed plan voor toetsbekwaamheid
Een veelvoorkomende denkfout bij het ontwikkelen van toetsbeleid is dat men vanaf nul begint. Er worden kaders geschapen en doelen gesteld die het ideale toekomstbeeld vertegenwoordigen. Maar toetsing is aan de orde van de dag sinds de oprichting van een onderwijsinstelling. Doordat het toetsproces in de dagelijkse praktijk doorloopt, is ...
Lees verder »Column: blaffen of bijten? Onderwijs in Nederland
Het motivatieboek 'Is het voor een cijfer?' dat ik samen met onderwijsgoeroe, ondernemer en oprichter van Novilo Tijl Koenderink mocht schrijven, is een succes. Toeval of niet, de staatssecretaris van OCW, Sander Dekker, kwam met een opiniestuk in de Volkskrant waarin hij een lans brak voor enkele onderwijsvernieuwingen zoals we ...
Lees verder »Webinar MOOC’s: kansen en uitdagingen
Schijnbaar uit het niets waren ze er ineens prominent in 2012 en kregen ze veel aandacht in de media: Massive Open Online Courses (MOOC). Topuniversiteiten uit de Verenigde Staten die online gratis cursussen beschikbaar stelden, waarvoor zelfs certificaten behaald konden worden. Deze ontwikkeling maakte dat instellingen voor hoger onderwijs in ...
Lees verder »