Home » Onderwijs » Kenniscentrum Toetsen en Examineren (Pagina 2)

Kenniscentrum Toetsen en Examineren

Examencommissies in het hoger onderwijs hebben zich versterkt

Bron: Nationale Onderwijsgids Examencommissies in het hoger onderwijs hebben zich de afgelopen jaren duidelijk versterkt. Ze richten zich meer dan voorheen op het borgen van de kwaliteit van de tentaminering en examinering. Dat stelt de onderwijsinspectie in haar rapport “Verdere versterking: onderzoek naar het functioneren van examencommissies in het hoger onderwijs”. Dit rapport is de weerslag van een representatief onderzoek …

Lees verder »

Feedforward na congres Toetsing en Examinering

Het congres       Op 24 maart bezocht het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) het congres Toetsen en Examineren in de Jaarbeurs, Utrecht. Het ISO is als belangenbehartiger van studenten in het hoger onderwijs momenteel onder andere bezig met een onderzoek naar Toetsing en Feedback. Voor dit onderzoek is het eerste gedeelte over toetsing, op een inspirerend wijze besproken door professor Sluijsmans, aangescherpt. De nadruk …

Lees verder »

Goed beslissen over beroepsbekwaamheid in het hbo

Zorgdragen voor een kwalitatief hoogstaand afstudeerprogramma binnen het hoger onderwijs is een zeer actueel en interessant thema. De vereniging Hogescholen heeft dan ook een expertgroep samengesteld, welke zorg moet dragen voor een protocol dat opleidingen helpt een kwalitatief en verantwoord afstudeerprogramma te ontwikkelen. Deze expertgroep is samengesteld naar aanleiding van het rapport Vreemde ogen dwingen.  Dr. Dominique Sluijsmans, Lector Professioneel Beoordelen, Hogeschool …

Lees verder »

Tweede Kamer akkoord met verplichte rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Ondanks felle tegenstand en kritiek van de oppositie heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met de verplichte rekentoets voor het voortgezet onderwijs en mbo. Dat hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs met name te danken aan de PvdA. De partij besloot een dag voor het Kamerdebat over de rekentoets om in te stemmen …

Lees verder »

To MOOC or not to MOOC….

MOOC

…That’s the question. Uhm, MOOC? Wat is dat? MOOC staat voor ‘Massive Open Online Course’, oftwel een online cursus waaraan tienduizenden geïnteresseerden uit de hele wereld tegelijk kunnen deelnemen. Altijd al een certificaat willen halen bij een wereldberoemde universiteit? Dat is nu mogelijk. Voor iedereen toegankelijk? Jazeker. Duur? In veel gevallen is een MOOC zelfs gratis. Dat digitalisering van en …

Lees verder »

Hoe maak en gebruik ik een toets- en itemanalyse?

toetsenexamineren

Door: Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement De afgelopen maanden heb je diverse blogs kunnen lezen over de kwaliteit van toetsen, onder meer over betrouwbaarheid en onderscheidend vermogen. Deze informatie vind je in een toets- en itemanalyse. Maar hoe verkrijg je deze informatie? Toetsen afnemen Om te beginnen heb je voor een goede analyse minstens 50 afgenomen toetsen nodig en liefst zelfs meer dan …

Lees verder »

Combinatie van de relatieve en de absolute cesuur

Risicomanagement

Wat is absolute en relatieve cesuur en hoe combineer je dit? Bij de absolute cesuur bepaal je vooraf welk deel van de punten een kandidaat moet behalen om een voldoende te krijgen voor een toets. Bij de relatieve cesuur bepaal je het aantal te behalen punten voor een voldoende achteraf, op basis van de scores van alle kandidaten. In dit blog laten we zien hoe je de absolute en de relatieve cesuur kunt combineren.

Lees verder »