Door: Bart Roosenboom en Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement Stel: je hebt een volledige toets samengesteld. De toets bestaat bijvoorbeeld uit een aantal gesloten vragen en een aantal open vragen. Je telt alle punten op die de kandidaten maximaal kunnen halen. Daarna sta je voor een lastig vraagstuk: hoeveel punten moet ...
Lees verder »Evenwichtig toetsprogramma
Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Geef maximaal twee praktijktoetsen per vak. En regel dat de praktijktoetsen voor de helft meetellen in de beoordeling van het vak, en de overige toets(en) voor de andere helft. Dit was het advies van een examencommissie dat ik laatst onder ogen kreeg. Men vroeg mij ...
Lees verder »Gepubliceerd beleid van de Examencommissie
De Examencommissie is verantwoordelijk voor de uitvoering van een complex aan rechtsregels uit de Wet op het Hoger Onderwijs en het Wetenschappelijk onderzoek (WHW) en de daarop gebaseerde Onderwijs en Examenregeling (OER) van de onderwijsinstelling waaraan zij verbonden is. In deze bijdrage wordt aan de hand van enkele voorbeelden uiteengezet ...
Lees verder »Klaar met de meerkeuzevraag? We zijn amper echt begonnen!
Geschreven door Ashra Sugito en Harry Molkenboer, Teelen Kennismanagement Onder meer Radio 1 en Spits besteedden op 8 april 2014 aandacht aan de ontevredenheid over de meerkeuzevraag onder studenten van hogescholen en universiteiten. “Studenten zijn een beetje klaar met de meerkeuzetentamens, ze vinden het een soort geheugentest en een on-academische ...
Lees verder »Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van een toets?
Geschreven door Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement Elke dag worden in Nederland heel veel toetsen afgenomen. Van kleuters tot inburgeraars: niemand ontkomt er meer aan. Hoeveel toetsen maakt een mens eigenlijk in zijn leven? Ik heb geen idee waarop de toets-teller voor mijzelf staat. Maar zijn al die toetsen wel even ...
Lees verder »Ook allergisch voor toetsmatrijzen? Voorkomen is beter dan genezen!
Door: Ashra Sugito, Teelen Kennismanagement Het woord ‘toetsmatrijs’ zorgt nogal eens voor een allergische reactie bij mensen die toetsen als een noodzakelijk kwaad zien. Het invullen van de toetsmatrijs is voor hen een verplicht nummer in het toetsontwikkelproces dat toch al niet leuk is. Waarom vinden we het dan toch ...
Lees verder »Wat zeggen cijfers in ons strakke onderwijssysteem?
Mijn hele schoolleven lang heb ik de resultaten van toetsen, examens en dus diploma’s als relatief beschouwd. Misschien komt het doordat de hoofdmeester van mijn basisschool in de jaren ’60 al experimenteerde met niveaugroepen. Ik zag dat niet iedereen dezelfde talenten heeft en dus ook niet langs dezelfde meetlat gelegd ...
Lees verder »Toetsen & Examineren in het HO: de stand van zaken
Op 12 en 13 mei is het weer zover... het congres ‘Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs’ in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein; het 12e nationale congres alweer! En wat valt er die twee dagen weer veel te beluisteren en leren, want nu de NVAO de regels weer aanscherpt, ...
Lees verder »Onderscheidend vermogen van een vraag: wat is dat eigenlijk?
Elke toets wordt afgenomen met een doel. En hoe verschillend die doelen ook kunnen zijn, uiteindelijk gaat het om het maken van onderscheid: tussen leerlingen die iets onder de knie hebben en leerlingen die moeten worden bijgespijkerd; tussen studenten met voldoende kennis en vaardigheden voor een studie en studenten die ...
Lees verder »Het doolhof dat ‘Toetsen & Examineren in het VO’ heet
Ik weet het nog goed.....de ‘toetsen’ tijdens mijn lagere schoolperiode. Wat was het leven toen relatief eenvoudig: de sporadische spreekbeurt over een onderwerp dat je zelf leuk vond (de reuzepanda!). Met een aanwijsstok in de hand en een kaart van Europa, die wel 2x zo groot leek als jijzelf, de ...
Lees verder »