Ruimtelijke Ordening

Emoties in het verkeer

verkeersgedrag

Door Cees Wildervanck verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Bumperkleven, knipperen met de lichten, toeteren en de middelvinger opsteken. Emoties lopen in het verkeer soms hoog op. Aardige mensen kunnen zich in het verkeer als beesten gedragen. Hoe komt dat? En hoe ga je daar verstandig mee om? Geïsoleerd van de rest van de wereld “Je …

Lees verder »

De vooroordelen tussen mannen en vrouwen achter het stuur

Door Cees Wildervanck verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Vrouwen rijden minder vaak schade dan mannen Deze stelling is waar. Uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) blijkt dat mannen vaker schade rijden dan vrouwen. Zij vergeleken het claimgedrag van 150.000 automobilisten met een WA-verzekering. Mannen in alle leeftijdscategorieën reden aanzienlijk vaker schade dan vrouwen. …

Lees verder »

Het bevorderen van de leefbaarheid en veiligheid in de wijk

Door Marcel van de Ven, stadsmarinier bij de gemeente Rotterdam en docent op de opleiding beleidsmedewerker Volkshuisvesting en de opleiding Overlastcoördinator. Het Middellandplein heeft sinds eind vorig jaar een opmerkelijke nieuwe bewoner. Stadsmarinier staat er heel groot op het raam tussen de reformwinkel en de slager. Spiedende camera’s aan de gevel maken het nog extra spannend. Ik sprak stadsmarinier Marcel …

Lees verder »

Big Data in verkeer en vervoer

verkeersgedrag

Door Peter van der Mede, onderzoeker Big Data en mobiliteit bij DAT Mobility en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer, begeleidt en adviseert overheden en vervoersbedrijven op het terrein van Big Data en mobiliteit Nieuw is het begrip niet, maar big data staat op het moment wel volop in de schijnwerpers – ook in onze wereld van verkeer …

Lees verder »

Duurzame misverstanden over veilig verkeer

verkeersgedrag

Door Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Verkeer verboden ‘Als de lieve heer had gewild dat mensen kunnen vliegen had hij ons wel vleugels gegeven,’ is een uitspraak waarmee afwijzend werd gereageerd op de eerste pogingen van mensen om zich van de aardbodem te verheffen. De aanvankelijke weerstand tegen de automobiel deed daar …

Lees verder »

Visie op Watermanagement

De afgelopen jaren is er veel veranderd binnen het waterbeheer in Nederland. In de regelgeving, maar ook in verantwoordelijkheden en taakverdeling. Wij vroegen de docenten van de Opleiding Watermanagement naar hun visie op deze ontwikkelingen en wat cursisten kunnen verwachten tijdens deze opleiding. Met welke nieuwe technieken en ontwikkelingen moeten we de komende jaren rekening houden binnen de watersector? Henk …

Lees verder »

Verslaafd aan snelheid

participatiewet

Door Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.   Jaarlijks verstuurt het CJIB miljoenen boetes voor te hard rijden. Op zich een wonder met al die overvolle wegen, maar het bewijst dat – op het moment dat het kan – we van een beetje doorrijden houden. Waarom eigenlijk? En kun je het afleren (en …

Lees verder »

Gedragsbeïnvloeding van verkeersdeelnemers

Congres do it yourself

Door Cees Wildervanck, zelfstandig verkeerspsycholoog en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Social media kunnen helpen bij het beïnvloeden van het gedrag van verkeersdeelnemers, maar net zoals dat geldt voor andere communicatiemiddelen staat of valt het succes met de inhoud van de boodschap en de context waarin die wordt gegeven. Tot nu toe gaat dat vaak mis, stelt …

Lees verder »

Groei van autobezit kan nog steeds omlaag

verkeersgedrag

Henk Meurs, hoogleraar Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen, directeur MuConsult en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Waarom geen auto? De meeste Nederlanders zien het bezit van een auto als een maatschappelijk grondrecht. Desondanks hebben veel mensen geen auto. Omstandigheden, motieven en gedrag kunnen aanknopingspunten bieden voor beleid om selectief autobezit te bevorderen. Het meest is te …

Lees verder »