“Authentiek leiderschap – ontdek en leef je missie” is een prachtig boek van Bas W. Blekkingh dat elke manager en directeur in het onderwijs zou moeten lezen. Bas Blekkingh, zelf docent Authentiek leiderschap op Nyenrode, beschrijft in het boek het zeven schillenmodel, dat hij zelf heeft ontwikkeld. Het is een praktisch hanteerbaar model om te ontdekken hoe je meer kunt …
Lees verder »Goede e-learning begint op papier!
In het supergoede boek ‘Presentation Zen’ stond de gouden tip om een presentatieprogramma als PowerPoint pas op te starten als je de hele presentatie al op papier had ontworpen. Deze gouden regel geldt ook voor een goed e-Learning ontwerp: start op papier! Een ontwerp is meer dan knopjes klikken De neiging is sterk om bij het ontwikkelen van e-Learning direct …
Lees verder »Nieuwe lesopzet voor een hoger leerrendement
We weten dat de lesopzet, de manier van leren, sterk bepaalt of het geleerde ook echt beklijft. Je zou kunnen zeggen dat de opzet zou zich altijd zou moeten aanpassen aan de inhoud en het doel. Toch worden opleidingen nog vaak aangeboden in een vast stramien van een aantal dagen. Daar houden we meestal graag aan vast. Vaak vindt de …
Lees verder »Stappenplan: Hoe je mensen intrinsiek motiveert
‘Jij hebt mijn intrinsieke motivatie weer aangewakkerd, waardoor ik mijn opleiding heb kunnen afronden. Dat had ik écht nodig!’ Dat stond o.a. op het kaartje dat ik van de week ontving van een student in de schoolleidersopleiding. Tijdens het laatste stuk van haar opleiding was ik haar leiderschapscoach en studiebegeleider. Inmiddels is ze afgestudeerd en dat heeft ze goed gedaan! …
Lees verder »Ruim 7,5 miljoen euro voor aanpak laaggeletterdheid
Meer dan 400 werkgevers, scholen, bibliotheken en andere organisaties gaan dit jaar aan de slag met het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid. In totaal krijgen zij hiervoor ruim 7,5 miljoen euro vanuit de subsidieregeling Tel mee met Taal 2021-2024. De toekenning van de subsidies is eind mei bekend gemaakt. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal worden jaarlijks subsidies toegekend …
Lees verder »Goed teamwerk komt in veel organisaties niet tot stand
Het fenomeen ‘team’ is toe aan een grondige revisie, want de meeste teams die ‘team’ genoemd worden, zijn dat helemaal niet. Dat is de belangrijkste boodschap die Karin Derksen heeft voor haar lezers. Dat werken in teams een belangrijke toegevoegde waarde kan hebben, lijdt geen twijfel, maar voor echt of goed teamwerk is meer nodig. Meer dan nu in de …
Lees verder »Tips & Tricks voor De Zorgcoördinator
De dynamische rol van de zorgcoördinator in het onderwijs De rol van de zorgcoördinator is erg belangrijk sinds de wet Passend Onderwijs is ingevoerd. Door continue wijzigingen op het gebied van Passend Onderwijs blijft de rol van zorgcoördinator aan verandering onderhevig. Veel gestelde vragen van zorgcoördinatoren: Hoe positioneer ik mezelf binnen en buiten de school? Wat zijn de verschillende rollen …
Lees verder »3 veelgemaakte denkfouten over werkvormen
“Als ik wil dat m’n studenten goed opletten en onthouden wat ik vertel, leg ik het uit met een voorbeeld dat over seks of over geld gaat,” zei mijn vader ooit tegen mij toen ik een puber was en hij docent op de zeevaartschool. Dat zijn inderdaad 2 onderwerpen, die ervoor zorgen dat iedereen op het puntje van zijn stoel …
Lees verder »Tweede Kamerverkiezingen: wat willen de partijen met het onderwijs?
Op 17 maart is het zover: de Tweede Kamerverkiezingen. Wegens de uitzonderlijke tijden waarin we ons momenteel bevinden lijken de spanningen rond deze verkiezingen extra hoog op te lopen. De focus ligt op de corona-aanpak, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan het onderwijs in de verkiezingsprogramma’s. Zie je door de bomen het bos niet meer? De Nationale Onderwijsgids …
Lees verder »Waardecreatie, de moraal in het bedrijfsleven
Waardecreatie voor een brede groep belangstellenden moet het belangrijkste doel zijn van iedere organisatie, ook in het onderwijs. In de literatuur heet dat de ‘Why’, de ‘bedoeling’ of ‘purpose’. In de module over de strategische positionering van de school (verkorte opleiding Educational Leadership) speelt die purpose een belangrijke rol. Bert Peene, die deze module verzorgt, schreef voor Managementboek Magazine de …
Lees verder »