Renske de Kleijn Onderwijskundig adviseur De leerling motiveren voor een toets. Het lijkt een onbegonnen werk, maar Renske weet ‘aan welke knoppen ze moet draaien bij de studenten’ en geeft meerdere tips en tricks. Professional meets student in gesprek met Renske de Kleijn. Beluister de podcast:
Lees verder »Invloed van Middenmanager op verandering in de onderwijsorganisatie
Hoe krijg je mensen mee in een verandering? Een veelvoorkomend probleem is weerstand. Weerstand ontstaat en is aanwezig omdat er geen goede reden is om te veranderen. Het is belangrijk om de voordelen te zien en om deze voordelen op te laten wegen tegen de nadelen. Daarnaast is het belangrijk om de consequenties van niet veranderen en in de oude …
Lees verder »Gifted Children: the 5 Overexcitabilities from Dabrowski
Living with Intensity – a workshop by Susan Daniels, Ph.D., Professor of Educational Psychology and Counseling at California State University How do we define gifted? There are many definition but something that’s foundational: ‘A gifted individual is characterized by complexity and unique developmental trajectories.’ A definition from the Colombus Group, 1991: ‘Giftedness is asynchronous development in which advanced cognitive abilities …
Lees verder »What do the experts say about being a gifted child?
At the Novilo Conference The World of the Gifted a panel of experts discussed different questions concerning giftedness. Attending the panel were Nielsen Pereira, Susan Daniels, Maureen Neihart and Rianne van de Ven. What is giftedness? There were four different experts with their own interpretations, but a unanimous view was that there is no singular definition. Nielson Pereira: We haven’t …
Lees verder »6 profiles of gifted and talented students - a workshop by Maureen Neihart
The profiles of the Gifted is a typology developed by Maureen Neihart and George Betts that is widely used around the world for teacher and parent training. It explains what are the differences between the six different profiles of gifted children; their behaviors, characteristics, their identification and in what way they need support at home and at school. Type 1 …
Lees verder »Differentiëren of niet differentiëren, wat is het verschil?
In een context waar we te maken hebben met een groep leerlingen/studenten in een klas heb je te maken met verschillende achtergronden en mate van voorkennis. Door gedifferentieerd onderwijs aan te bieden sluit het lesmateriaal beter aan op deze individuele verschillen in de klas. Op het congres Toetsen en Examineren in het HO sprak Katrien Struyven (Vrije Universiteit Brussel) over …
Lees verder »Examens op de schop, hoe kan het anders?
“Een doorgeslagen focus op het leren voor examens” noemt Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad het. Scholen die alleen maar bezig zijn met het trainen voor het halen van examens. Logisch als de samenleving, onder leiding van de politiek het onderwijs daarop afrekent. Als de inspectienormen vooral gaan over de snelheid waarmee leerlingen door het onderwijssysteem worden geduwd. Zo ontstaan …
Lees verder »In 3 stappen op weg naar gedifferentieerd onderwijs
In een context waar we te maken hebben met een groep leerlingen/studenten in een klas heb je te maken met verschillende achtergronden en mate van voorkennis. Door gedifferentieerd onderwijs aan te bieden sluit het lesmateriaal beter aan op deze individuele verschillen in de klas. Op het congres Toetsen en Examineren in het HO sprak Katrien Struyven (Vrije Universiteit Brussel) over …
Lees verder »Verrassend resultaat van de pesttest
“Hij slaat me zomaar”, zei de jongen Theo Klungers, pestdeskundige bij Posicom en docent van de Cursus Anti-pestcoördinator, deelt een interessant praktijkvoorbeeld met ons over hoe een pestsituatie soms helemaal verkeerd ingeschat wordt. Een tijdje geleden nam een school contact met me op. Men maakte zich zorgen over een jongen uit de bovenbouw die zich fysiek agressief gedroeg tegen drie …
Lees verder »Learning Hackathon #2
Door: Guido Siebers Ongeveer een week geleden vertrok ik vanuit Boxmeer naar Schiphol. Niet voor een vlucht of om familie op te halen, maar voor de Learning Hackathon bij de KLM! Twee lange dagen opgesloten met een groep professionals uit alle windstreken. Veel van deze mensen kende ik voor de hackathon nog niet. In dit verhaaltje kijk ik terug op …
Lees verder »