Sandra Verbruggen Zelfstandig adviseur Sandra Verbruggen was twintig jaar werkzaam in het VO en hield zich daar vooral bezig, naast lesgeven, met de ontwikkeling van leerlingen en docenten. Voor OMO deed ze een groot project rondom professionele personeelsontwikkeling. Ze werkte vier jaar samen met prof. Jan Rotmans bij Nederland Kantelt , is voorzitter van de denktank bij de Bildung Academie …
Lees verder »Podcast: Agora onderwijs, gepersonaliseerd leren in vrijheid
In gesprek met Sjef Drummen. Onderwijskunstenaar, directielid en co-founder Niekée en Agora. Leren moet altijd betekenisvol zijn voor de lerende. Agora kent geen schoolvakken, leesmethodes, lesroosters, toetsen, leraren voor de klas, klassen & klaslokalen. Agora is een heterogene leefgemeenschap van 11- tot 18-jarigen , van vmbo tot en met gymnasium. Leerlingen leren vanuit hun gepersonaliseerde leerplek. Een onderwijsbenadering (geen concept!), …
Lees verder »Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?
Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …
Lees verder »Opgeleid én gecertificeerd toetsdeskundige
“Zelf ben ik al jaren expert op het gebied van toetsen en examineren. Toch vond ik het goed om het officieel te maken. Én eens in de huid van mijn cursisten te kruipen. Daarom heb ik een portfolio opgebouwd en me laten beoordelen en certificeren als toetsdeskundige. Wel zo eerlijk om zelf ook geregistreerd te zijn in het NVE-register.” Willemien …
Lees verder »Hoe een RACI-matrix je kan helpen
“Sta je als examencommissielid wel eens stil bij het totaal van toetsprocessen van de opleiding, het domein of de faculteit waar jij bij betrokken bent en/of verantwoordelijk voor bent? En als je daar dan over nadenkt, kun je dan ook alle andere betrokken partijen en hun verantwoordelijkheden benoemen? Als je deze vragen met ‘Nee’ beantwoordt, kan het invullen van een RACI-matrix …
Lees verder »Publicatie: Rapportage referentieniveaus taal en rekenen
Bron: Nationale Onderwijsgids Op 20 december 2017 is de Rapportage referentieniveaus taal en rekenen voor 2016-2017 naar de Tweede Kamer gestuurd. De rapportage is een bijlage bij de Kamerbrief over toetsing en examinering in het voortgezet onderwijs 2017. Dit meldt het College voor Toetsen en Examens (CvTE). In de rapportage referentieniveaus doet het CvTE verslag van de resultaten in …
Lees verder »Extra aandacht voor leerlingen om radicalisering te voorkomen
Bron: Nationale Onderwijsgids In Culemborg worden scholieren die in de hoogste klassen van de basisschool zitten en jonge meiden in de onderbouw van het voortgezet onderwijs extra in de gaten gehouden. De gemeente heeft van de rijksoverheid ruim 60.000 euro ontvangen om ervoor te zorgen dat deze groep jonge mensen niet radicaliseert. Dat meldt het AD. Voor het aanpakken …
Lees verder »Krachtig leiderschap leidt tot flow!
Door: Drs. Peter Peene | Orgineel te lezen op: C-LiON Jarenlang aan de top Voor ieder mens geldt dat hij graag resultaat ziet van zijn werk. Dat geldt ook voor het beroep van adviseur, begeleider, trainer. Het is een voorrecht om een bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling van een school. Een van m’n collega’s komt al jaren ‘in huis’ in …
Lees verder »Basisscholen houden geld over
Bron: Nationale Onderwijsgids Uit een rapport van de Onderwijsinspectie blijkt dat basisscholen de laatste jaren steeds meer financiële reserves hebben. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de schommelingen in de financiering vanuit de overheid. Dat extra geld gaat echter niet naar de leerkrachten zelf. Daarom is er in december opnieuw gestaakt voor een beter salaris. Dat meldt NOS. Bezuinigingen …
Lees verder »Online onderwijs begeleid je in 3 stappen
Door: Evy den Hengst, freelance onderwijskundig schrijver en instructional designer bij Elevate. Nieuwe ontwikkelingen en technologieën in het (online) onderwijs volgen elkaar in rap tempo op. Met zoveel verschillende leermogelijkheden is het een uitdaging om overal van op de hoogte te blijven. Laat staan het optimale leereffect te bereiken. Elke werkdag stap ik met enthousiasme in mijn rol als e-moderator …
Lees verder »