Onderwijs

Belangrijke verschillen beoordelingskader accreditatiestelsel HO

Bron:     Het Nederlands – Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO) heeft belangrijke verschillen van de beoordelingskaders accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2014 – 2016 in kaart gebracht. Meer eigenaarschap medewerkers en studenten Lastenverlichting binnen het beoordelingskader is het aantal soorten beoordelingen teruggebracht van 7 naar 2 (instellingstoets kwaliteitszorg (ITK) en opleidingsbeoordeling). Overlap kader ITK en beperkte beoordeling weggenomen; veel ruimte om beoordeling …

Lees verder »

5 essentiële kwaliteiten van professionals in een snel veranderende wereld

Docenten en bestuurders in het hoger onderwijs halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. …

Lees verder »

Klassenmanagement: Hoe doe je dat?

Vroeger gaven leerkrachten klassikaal les, alle leerlingen hadden op hetzelfde moment dezelfde bladzijde uit de methode voor zich. De leerlingen die eerdere lesstof niet begrepen hadden konden de instructie niet volgen. De leerlingen die de instructie al lang begrepen hadden bladerden stiekem door in het boek en verveelden zich. Differentiatie in de klas Tegenwoordig proberen leerkrachten het onderwijs zoveel mogelijk …

Lees verder »

Nieuw beoordelingskader accreditatiestelsel aangenomen

De Tweede Kamer heeft het nieuwe Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2016 op 3 november 2016 aangenomen. Tijdens Next Higher Education op 7 december geeft de NVAO een uitgebreide toelichting op het nieuwe beleid en de ervaringen tot nu toe. U heeft uiteraard de gelegenheid om al uw vragen en opmerkingen rechtstreeks met de ‘makers’ te bespreken. Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger …

Lees verder »

Utrechtse wetenschappers: lessen over terrorisme nodig op school

Bron: Nationale Onderwijsgids   Een taskforce gaat het Utrechts college van b. en w. adviseren over het tegen gaan van polarisatie en radicalisering. Vaste leden van de taskforce zijn zijn hoogleraar Internationale betrekkingen Beatrice de Graaf, tevens terrorisme-expert, en hoogleraar Pedagogiek Micha de Winter van de Universiteit Utrecht. Het team van experts dat vanuit wetenschappelijk oogpunt zal bijdragen aan het …

Lees verder »

Meer aandacht voor onderwijskwaliteit

“Zo zijn Nederlanders een beetje, suggesties in een NVAO-rapport dat iets misschien iets beter kan worden meteen gelezen als: ‘dus nu is het niet goed’. Daar wilden wij vanaf.” Voorzitter van de NVAO, Anne Flierman licht het nieuwe accreditatiekader toe waar meer aandacht is gekomen voor verbetering. Onlangs is er een nieuw accreditatiekader voor het hoger onderwijs naar de Tweede …

Lees verder »

“Verkeerde studiekeuze leidt tot aanzienlijk lager salaris”

Een hbo-studie kiezen die slecht aansluit op de arbeidsmarkt loont niet. Voormalig studenten die geen passende baan kunnen vinden verdienen vaak ruim tweeduizend euro minder. Ook is de kans op een vaste baan kleiner. Dat meldt het Algemeen Dagblad.   Aansluiting op de arbeidsmarkt De inkomstenverschillen tussen studenten met een aansluitende en niet-aansluitende opleiding zijn groot. De aansluiting zit met …

Lees verder »

4 eenvoudige tips om studenten op het puntje van hun stoel te laten zitten!

Hoe krijg jij studenten op het puntje van hun stoel? Hoe motiveer jij studenten om mee te denken met het onderwijs? Studenten betrekken bij onderwijsvernieuwingen is hot. Maar ook erg lastig. Ik krijg vaak de vraag hoe je toch studenten zover krijgt dat ze met je meedenken en je hen motiveert om hun stem te geven. En dat terwijl ik …

Lees verder »