Onderwijs

Heeft úw examencommissie een transparante positie?

Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement In het recente rapport Verdere Versterking* van de Inspectie van het Onderwijs is de eerste aanbeveling:  ‘Zorg met alle betrokkenen binnen een instelling gezamenlijk voor een heldere, transparante positionering van de examencommissie.’ Ik ben blij dat de positionering van de examencommissie nadrukkelijk aandacht krijgt. Want in bijna alle cursussen voor examencommissieleden die ik geef, blijkt dat …

Lees verder »

Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut

elearning

Bron: Nationale Onderwijsgids Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie. Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan …

Lees verder »

4 tips om het zelfvertrouwen van leerlingen met executieve moeilijkheden te vergroten

Een leerling die efficiënt en zelfstandig wil functioneren in de klas, dient zijn gedrag te kunnen sturen. Het omgaan met dagelijkse routines is voor sommige leerlingen lastig. Dit geldt ook voor het beheersen van bepaalde impulsen. Kinderen met weinig impulsbeheersing nemen vaak ruimte in ten koste van anderen. Een leerling moet een plan maken om taken goed uit te voeren, …

Lees verder »

Leerlingen met autisme of ADHD lopen vast in regulier onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids Met de komst van het passend onderwijs gaan veel leerlingen die bijvoorbeeld autisme of ADHD hebben ook naar het reguliere onderwijs. Nu blijkt dat deze kinderen het moeilijk hebben op reguliere middelbare scholen. Zo lopen ze vast door de wisseling van lokalen, drukke schoolgangen en elk lesuur een andere docent voor de klas. Dat meldt het Algemeen …

Lees verder »

Rekenonderwijs: Strak de methode volgen is niet voldoende

wijzigingen sociaal domein op een rij

Interview met Ceciel Borghouts, als rekenspecialist inmiddels al ruim 25 jaar actief binnen het rekenonderwijs. Wat is haar visie op het rekenonderwijs en wat leert u van haar als docent tijdens de opleidingen? Methode als dwangbuis of als leidraad? Scholen zijn gewend om strak de methode te volgen. Dat is veilig. Auteurs zullen er wel over nagedacht hebben. Als ik …

Lees verder »

Ouders zetten steeds vaker advocaat in bij conflict met school

Bron: Nationale Onderwijsgids Wanneer ouders een conflict hebben met de school waar hun kind les krijgt, schakelen de ouders steeds vaker een advocaat in. Rechtsbijstandverzekeraars en advocaten zien een grote stijging van het aantal zaken. Deze gaan bijvoorbeeld over pesten en schooladviezen. De meeste klachten gaan over basissscholen, hbo’s en universiteiten. Er zijn veel minder klachten over middelbare scholen en …

Lees verder »

Wet sociale veiligheid op scholen ook door Eerste Kamer aangenomen

Bron: Nationale Onderwijsgids De Eerste Kamer heeft ingestemd met de wet sociale veiligheid op scholen. Eerder was de Tweede Kamer al akkoord gegaan, maar op 26 mei heeft ook de Eerste Kamer de wet aangenomen. Door de wet zijn schoolbesturen voortaan verplicht om zorg te dragen voor de sociale veiligheid op hun school. Het bestuur mag wel zelf bepalen hoe …

Lees verder »

Bezorgde ouders met petitie tegen de rekentoets naar Tweede Kamer

Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders van kinderen met dyscalculie (rekenblindheid) overhandigen vandaag een petitie aan de Tweede Kamer. De ouders zeggen dat de verplichte rekentoets voor kinderen met dyscalculie niet te doen is. Initiatiefnemer van de petitie is Jules Blokhuis, vader van een zoon met dyscalculie. Doel van de petitie is om staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs op andere gedachten te …

Lees verder »

De 7 eigenschappen voor het succes van intern begeleiders

wijzigingen sociaal domein op een rij

Het onderwijs wordt uitgedaagd door allerlei ontwikkelingen, zoals Passend Onderwijs, het versterkte toezicht van de onderwijsinspectie en de concurrentietoename tussen onderwijsinstellingen. Het onderwijs heeft dus intern (bege)leiders nodig. Echte intern begeleiders die beschikken over effectief leiderschap. En zodoende vertrouwen aan de basis te stellen van succes. Èn leerkrachten en leerlingen ...

Lees verder »

Inspectierapport examencommissies: verdere ontwikkeling blijft nodig

In maart 2015 is het inspectierapport uitgekomen, gericht op verdere versterking van examencommissies in het hoger onderwijs. In dit rapport wordt antwoord gegeven op de vraag in welke mate en hoe examencommissies in het hoger onderwijs vaststellen of een student voldoet aan de beoogde eindkwalificaties. Geconstateerd wordt dat examencommissies al veel meer dan in 2008 de kwaliteit van tentamens en examens …

Lees verder »