Minister Bussemaker heeft 7 juli 2015 de Strategische Agenda Hoger Onderwijs gepresenteerd, waarin zij de lijnen uitzet voor het hoger onderwijs in de komende 10 jaar. Veel van de onderwerpen komen terug op het congres Next Higher Education, 8 december in Utrecht. Meer aandacht voor de individuele student – meer gepersonaliseerd De kwaliteit van het hoger onderwijs wordt de komende …
Lees verder »De leermethodes van Ricoh: interview met Norbert van Halderen
We interviewden Norbert van Halderen – Head of Learning Services & General Manager Ricoh Europe (Netherlands) Middle East Branch – over hoe werknemers van Ricoh hun kennis en vaardigheden op peil houden. Benoem de meest innovatieve manier van leren? Leren is het mooiste wat er is. Ik merk elke dag dat er veel mensen/kinderen zijn die leren omdat het moet. Het meest innovatieve is …
Lees verder »Veranderende onderwijsbehoefte
In aanloop naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs interviewde wij de dagvoorzitter van het congres: Jan Willem Alphenaar. Jan Willem vertelt meer over zijn openingskeynote, de veranderde onderwijs behoefte en digitalisering in het onderwijs. Bekijk het interview Transcript van het interview Ik ben Jan Willem Alphenaar. Op het komende Marketing Communicatie congres voor het hoger onderwijs …
Lees verder »Samenwerking voor meer Big Data in hoger onderwijs
Bron: Nationale Onderwijsgids De kennis over big data moet in Nederland meer samen gebracht worden. Met dit doel voor ogen slaan universiteiten, hogescholen en het bedrijfsleven de handen ineen; ze hebben de Big Data Alliance opgericht. Meer big data in opleidingen is onderdeel van het plan van de alliantie. Dit meldt de NOS. Volgens initiatiefnemer Marc Salomon wordt de kennis …
Lees verder »De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject in Passend Onderwijs
Frank Teunissen, coach bij de CED-groep, heeft onlangs tijdens de Update Passend Onderwijs in Utrecht een heel handig lijstje met ons gedeeld: De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject. Een zeer bruikbare checklist voor elke IBer of ZoCo die collega’s coacht of de opdracht krijgt om dat te doen. De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject: Vrijwilligheid (ook in het geval dat …
Lees verder »SP: Werkdruk leraren speciaal onderwijs te hoog
Bron: Nationale Onderwijsgids De kwaliteit van het speciale onderwijs staat onder druk, omdat de werkdruk daar voor leraren te hoog is geworden in het afgelopen jaar. Dat is de conclusie van de SP na onderzoek onder ruim 700 docenten in het speciaal onderwijs. Dat meldt RTL Nieuws. Door de komst van passend onderwijs gaan steeds meer kinderen met een lichte …
Lees verder »Hogescholen willen deeltijdonderwijs aantrekkelijker maken
Bron: Nationale Onderwijsgids Hogescholen werken aan een uitbreiding van het deeltijdonderwijs om het aantrekkelijker te maken voor volwassenen die zich willen bij- of omscholen. De hogescholen werken nu samen met werkgevers en in onderlinge afstemming aan een onderwijsaanbod dat aansluit bij de behoefte en kennis van de volwassen deeltijdstudent. Het ministerie van Onderwijs heeft een aantal voorwaarden bekend gemaakt waaraan …
Lees verder »Heeft úw examencommissie een transparante positie?
Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement In het recente rapport Verdere Versterking* van de Inspectie van het Onderwijs is de eerste aanbeveling: ‘Zorg met alle betrokkenen binnen een instelling gezamenlijk voor een heldere, transparante positionering van de examencommissie.’ Ik ben blij dat de positionering van de examencommissie nadrukkelijk aandacht krijgt. Want in bijna alle cursussen voor examencommissieleden die ik geef, blijkt dat …
Lees verder »Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut
Bron: Nationale Onderwijsgids Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie. Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan …
Lees verder »4 tips om het zelfvertrouwen van leerlingen met executieve moeilijkheden te vergroten
Een leerling die efficiënt en zelfstandig wil functioneren in de klas, dient zijn gedrag te kunnen sturen. Het omgaan met dagelijkse routines is voor sommige leerlingen lastig. Dit geldt ook voor het beheersen van bepaalde impulsen. Kinderen met weinig impulsbeheersing nemen vaak ruimte in ten koste van anderen. Een leerling moet een plan maken om taken goed uit te voeren, …
Lees verder »