De term 21st century skills duikt steeds vaker op. Het heeft betrekking op een samenhangend geheel van vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in de 21e eeuw. Wat zijn 21st century skills, wat kan het onderwijs in Nederland daarmee en waarom zijn ze van belang? Download de ...
Lees verder »Goed leraarschap: is een leraar een coach?
De klassieke manier van lesgeven heeft vijftig jaar geleden afgedaan. De leraar als begeleider of coach was de toekomst. Toch lijkt het overdragen van lesstof een hernieuwde waardering te krijgen. Zeker wat betreft filosoof Ad Verbrugge. Hij is initiatiefnemer van Beter Onderwijs Nederland (BON), dat enkele jaren geleden een fundamentele ...
Lees verder »Praktische tips voor MOOC-ontwikkelaars
De Massive Open Online Course (MOOC) is een vorm van onderwijs dat zeer recent is overgewaaid uit Amerika. Het aantal deelnemers aan deze gratis online cursussen is onbegrensd. Er is ook geen bijzondere vooropleiding of voorkennis vereist, dus voor iedereen toegankelijk. Ook is het gratis en tóch wordt een hoge ...
Lees verder »Whitepaper: beoordeling van weblectures door studenten
Een weblecture is een opname van een lezing of college, verspreid via de multimedia. Onderstaande whitepaper - in opdracht van Echo360 - geeft de resultaten weer van een onderzoek onder 678 studenten aan 8 onderwijsinstituten in de Verenigde Staten naar de beoordeling van studenten van weblectures als studiemethode. Toegevoegde waarde ...
Lees verder »Voor iedereen die een cursus Toetsconstructie onzin vindt
Ervaring uit de praktijk Bij cursussen Toetsconstructie gebeurt het wel eens dat iemand zich voorstelt met woorden als: ‘Ik ben Gerald, ik maak al 28 jaar toetsen en ik heb er nog nooit een klacht over gehad.’ Inderdaad, dit zijn altijd heren. Zo’n deelnemer is meestal door zijn leidinggevende naar ...
Lees verder »Whitepaper: kleine filosofie van goed bestuur in het onderwijs
De Inspectie van het Onderwijs volgt het bestuur met grote oplettendheid Na de invoering van de Wet Goed Onderwijs, Goed Bestuur (sinds schooljaar 2010-2011 van kracht), heeft minister Bussemakers (2013) nu zelfs het mandaat om bestuurders te ontslaan of te schorsen bij financieel wanbeleid of bij onderwijskundig falen. De ...
Lees verder »Moderne campus als concurrentiewapen van universiteit en hogeschool
De campus van hogescholen en universiteiten gaat steeds meer lijken op onaantrekkelijke bedrijventerreinen. Terwijl ze met hun gebouwen juist studenten kunnen trekken. Steeds meer universiteiten ontdekken hoe het nieuwe leren leidt tot aantrekkelijkere en goedkopere huisvesting. Functioneel De gloednieuwe bètafaculteit van de Universiteit van Amsterdam is weliswaar een indrukwekkend gebouw, ...
Lees verder »Hét geheim om je organisatie te veranderen
Veranderdokter Dirk-Jan de Bruijn heeft een persoonlijk en voor velen herkenbaar verslag geschreven van de wijze waarop hij in zijn enthousiasme volledig is vastgelopen in de verandering van een organisatie. Domweg omdat 'ze' zich zuiver en alleen focusten op hoe de organisatie ingericht zou moeten worden. Met als eindresultaat dat ...
Lees verder »Video over Kleurendenken: 5 werelden van veranderen
Er bestaan net zoveel opvattingen over veranderen als dat er mensen zijn. Het Kleurendenken geeft taal aan het praten over veranderen in vijf kleuren. Het helpt u bewust te worden van uw eigen denkbeelden over veranderen en het biedt handvatten om opvattingen van anderen te herkennen en daarover met elkaar ...
Lees verder »Het Finse model: hoe verbeteren we hiermee ons onderwijs?
Nederland heeft goed onderwijs en de leerling leert veel. In de benchmark met vele andere landen scoort de leerwinst van de Nederlandse leerling of student in de subtop, iets boven vele andere Europese landen. Maar we staan op respectabele afstand achter de Finnen. Wat is hun geheim? Wat kunnen we ...
Lees verder »