e-Learning heeft een voorname plaats in de opleidingsmix van bedrijven. Het bevalt ze goed! Enkele cijfers over 2013: Maar liefst 80% van de Nederlandse top MKB en grootbedrijven werkt al met e-Learning. Bijna de helft van deze bedrijven zal meer gaan uitgeven hieraan (gemiddelde verwachte stijging: bijna 27%). De andere ...
Lees verder »Toetsontwikkeling
Het ontwikkelen van goede vragen en toetsen is niet zo eenvoudig als het wellicht in eerste instantie lijkt. Wij worden dikwijls gevraagd om de kwaliteit van bestaande vragen en toetsen te beoordelen. Regelmatig slagen wij daarbij voor een toets zonder de leerstof te hebben gezien. Dit komt niet door onze ...
Lees verder »Aanbevelingen voor goed schoolleiderschap
Goed onderwijs vraagt om goed leiderschap. In opdracht van de VO-raad is onderzoek uitgevoerd om te komen tot een referentiekader voor ‘goed schoolleiderschap’. Uit dit onderzoek zijn de volgende vijf aanbevelingen gekomen: Bespreek binnen en buiten de school in hoeverre het schoolleiderschap bijdraagt aan leeropbrengsten en waar zich verbeterkansen bevinden. ...
Lees verder »Pasi Sahlberg: wat kunnen we leren van het succes van Fins onderwijs?
Pasi wijst erop dat we ons Nederlandse onderwijs minder moeten proberen te meten met andere landen, maar ons juist moeten focussen op onze eigen leerlingen:
Lees verder »Toetskwaliteit: moeten we streven naar de Finse onderwijsmethode?
Analyses van het Finse 'wonder'-systeem wijzen dezelfde richting uit. Goed onderwijs in de toekomst kan gerealiseerd worden door drie fundamentele peilers uit te bouwen in onze instellingen: laat docenten continue in teams werken; geef maximale autonomie en schaf externe controles af (meer verantwoordelijkheid en vertrouwen, minder verantwoording op basis van ...
Lees verder »Nuttige informatie voor examencommissies
Eerder hebben we al enkele nuttige tips voor examencommissies als gevolg van de WHW aangereikt. Eén van deze tips is om goed na te denken over de informatie die u als examencommissie nodig hebt om taken goed te kunnen uitvoeren. Ook hiermee willen we u graag verder helpen. Zorg ...
Lees verder »Vreemde Ogen Dwingen: rapport
Zoals u weet, is er veel twijfel over de validiteit van HBO-diploma's. Afgelopen jaar is door commissie Bruijn hierover advies uitgebracht. Enkele voorbeelden van dit advies: Start met gezamenlijk examineren; Maak ook externen lid van examencommissies; Werk met gecertificeerde examinatoren. Download het rapport 'Vreemde Ogen Dwingen'. Bent u verantwoordelijk voor ...
Lees verder »Webinar mobiel leren: ervaringen van Ank Dierckx
Deelnemers van het e-learning Event mochten op 21 maart 2013 als gast deelnemen aan het webinar ‘Mobiel leren’ van opleiding Onderwijskundig e-learning ontwerper door docent @marceldeleeuwe. Hieronder lees je enkele ervaringen van deelneemster @ankdierckx over dit webinar. De opstart Het webinar wordt uitgezonden met Adobe Connect. De docent geeft eerst uitleg ...
Lees verder »Tips voor examencommissies als gevolg van de WHW
De wetgever heeft de verantwoordelijkheid voor het borgen van de kwaliteit van examens bij de examencommissies gelegd. De Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschap (WHW) vraagt dus meer dan ooit deskundige leden van de examencommissie! Tips voor examencommissies Wij hebben voor u enkele praktische tips op een rijtje ...
Lees verder »Schoolsysteem Finland: zeven waardevolle lessen voor Nederland!
Het Finse onderwijssysteem wordt door velen gezien als het beste systeem ter wereld. Nederland kan hier dus van leren. Onderzoeker Pasi Sahlberg (uit Finland) merkt een verandering in het Nederlandse onderwijssysteem. Eerst stond ons systeem zowat gelijk aan het Finse systeem, maar we zijn steeds verder van het pad af ...
Lees verder »