‘Zijn onze toetsen wel goed genoeg om onze accreditatie te behouden?’‘Hoe kan de samenwerking tussen examencommissie en toetscommissie worden vormgegeven?’‘Geeft onze Visie op Toetsen en Beoordelen wel voldoende concrete handvatten?’ Met dit soort vragen worstelde de faculteit Natuur & Techniek (FNT) van Hogeschool Utrecht begin 2012. Een speciaal ingestelde werkgroep ...
Lees verder »Kwaliteitskaders voor assessment in competentiegerichte curricula
Tijdens de tweede dag van het 11e nationaal congres Toetsen en examineren in het Hoger Onderwijs (HO) stond de kwaliteit en de borging van assessments centraal. Wat is goed onderwijs? Het aanbieden van een goede verhoudingen tussen formatief toetsen (80%) en summatief toetsen (20%) is een high light uit de ...
Lees verder »Verslag Congres Toetsen en Examineren 2013
"Het onderwijs moet meer focussen op de leercurve van studenten en minder waarde hechten aan cijfergemiddelden", zei Mien Segers, professor Corporate Learning aan de Universiteit Maastricht dinsdag 23 april 2013 tijdens het 11e nationale congres Toetsen en Examineren. Terug naar de basis "We moeten weer terug naar de basis: waar ...
Lees verder »Digitaal toetsen in 10 stappen
Overweegt u digitaal toetsen in te zetten in uw organisatie? Bekijk dan zeker de presentatie ‘Digitaal toetsen in 10 stappen’ van Sander Schenk op het E-learning Event van 16 april 2013. Sander werkt bij Hogeschool Rotterdam als projectleider en kan bogen op jarenlange ervaring met digitaal toetsen in de praktijk. ...
Lees verder »Hoe kunnen examenresultaten verbeterd worden?
Antwoord: als online colleges onderbroken worden met tussentijdse toetsen. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit Harvard. Lees meer over de onderzoeksresultaten.
Lees verder »De vier leerstijlen van leerlingen
Leerlingen kunnen leerstof op verschillende manieren tot zich nemen: betekenisgericht, toepassingsgericht, ongericht of reproductiegericht. Toetsen spelen vooral in op de laatste categorie. Maar hoe zit het eigenlijk met al die andere leerlingen? Zijn zij daarom minder slim?
Lees verder »Inzet e-Learning bij bedrijven groeit sterk
e-Learning heeft een voorname plaats in de opleidingsmix van bedrijven. Het bevalt ze goed! Enkele cijfers over 2013: Maar liefst 80% van de Nederlandse top MKB en grootbedrijven werkt al met e-Learning. Bijna de helft van deze bedrijven zal meer gaan uitgeven hieraan (gemiddelde verwachte stijging: bijna 27%). De andere ...
Lees verder »Toetsontwikkeling
Het ontwikkelen van goede vragen en toetsen is niet zo eenvoudig als het wellicht in eerste instantie lijkt. Wij worden dikwijls gevraagd om de kwaliteit van bestaande vragen en toetsen te beoordelen. Regelmatig slagen wij daarbij voor een toets zonder de leerstof te hebben gezien. Dit komt niet door onze ...
Lees verder »Aanbevelingen voor goed schoolleiderschap
Goed onderwijs vraagt om goed leiderschap. In opdracht van de VO-raad is onderzoek uitgevoerd om te komen tot een referentiekader voor ‘goed schoolleiderschap’. Uit dit onderzoek zijn de volgende vijf aanbevelingen gekomen: Bespreek binnen en buiten de school in hoeverre het schoolleiderschap bijdraagt aan leeropbrengsten en waar zich verbeterkansen bevinden. ...
Lees verder »Pasi Sahlberg: wat kunnen we leren van het succes van Fins onderwijs?
Pasi wijst erop dat we ons Nederlandse onderwijs minder moeten proberen te meten met andere landen, maar ons juist moeten focussen op onze eigen leerlingen:
Lees verder »