Onderwijs

Prikkels, hoe zit dat?

Een op de drie tot vier kinderen in het basisonderwijs heeft een niet optimale verwerking van zintuigelijke prikkels. Er worden regelmatig hulpmiddelen in de klas ingezet, maar deze werken niet altijd, omdat ze niet op de juiste manier worden ingezet. Deze bevindingen zijn te lezen in de WOBBLE Studie. De belangrijkste bevindingen zijn: 29 tot 36 procent van de kinderen …

Lees verder »

Hoe herstelt een training op maat de achterstanden in het onderwijs?

Scholen ontvangen NPO-gelden om de achterstanden die zijn opgelopen tijdens de coronacrisis te herstellen. Hoe zet je dit budget effectief in om studenten te ondersteunen en motiveren? Miriam Coevert, directeur onderwijs bij VONK, investeerde in een training op maat voor meerdere MBO-teams. Welke leervragen stonden hierbij centraal en hoe heeft een maatwerktraject onderwijs opnieuw vormgegeven? NPO-gelden voor een training op …

Lees verder »

Drie leerstrategieën die kwaadaardig zijn voor het leren

Maak jij gebruik van leerstrategieën in jouw les? De kans is aanwezig dat deze leren juist tegengaan. Paul Kirschner, emeritus-hoogleraar onderwijspsychologie bij de Open Universiteit en gasthoogleraar aan de Thomas More Hogeschool in België, is bij onderzoek een heleboel mythes tegengekomen. Een deel daarvan klopt simpelweg niet, maar een ander deel is daadwerkelijk leerdodend. Paul deelt in dit artikel drie …

Lees verder »

Hoe kan begeleiding startende leraren voor de klas houden?

De juiste begeleiding helpt startende leraren om met zelfvertrouwen voor de klas te staan. De eerste jaren voor de klas zijn cruciaal. Niet voor niets stoppen veel leraren in het eerste of tweede jaar. Je hoort obstakels als: “ik kan geen orde houden”, “ik heb te weinig tijd om lessen voor te bereiden” of “het is te veel”. Begeleiding van …

Lees verder »

Drie tips voor een taalcoördinator op de basisschool

De taalcoördinator op de basisschool heeft de belangrijke functie om het taalonderwijs te verbeteren. Dit is hard nodig: het niveau van taalonderwijs onder jongeren daalt namelijk, aldus de Inspectie van het Onderwijs. Quinty Reijnders, leerkracht bij basisschool De Kleine Keizer in Den Haag, werd recentelijk taalcoördinator. Zij volgde de opleiding Taalcoördinator PO van SBO om de rol beter in te …

Lees verder »

Hoe ontwikkel jij jouw vaardigheden als middenmanager in het onderwijs?

Ben of word jij middenmanager op jouw school of scholengroep? Probeer dan onbevangen naar jouw team te kijken. Hoe langer je in een organisatie werkt, hoe meer blinde vlekken je hebt. Het is goed om met een frisse blik naar jouw team te kijken, maar hoe doe je dat? Marly Philipsen en Chantal Klinkers, respectievelijk Intern Begeleider en Schoolleider i.o. …

Lees verder »

Hoe begeleid jij jouw collega’s met ICT in het onderwijs?

ICT is onvermijdelijk in het onderwijs. Je leidt jouw leerlingen op voor een digitale toekomst, dus jij én jouw collega’s moeten er ook mee aan de slag. Je begeleidt hen in de rol van i-Coach bij de effectieve inzet van ICT. Hoe doe je dat en wat is effectief digitaal onderwijs eigenlijk? Patricia van Slobbe, sinds 2006 actief in het …

Lees verder »

Hoe ga je om met faalangst bij jouw leerlingen?

Faalangst komt waarschijnlijk meer voor dan je verwacht, ook in jouw klas. Een op de tien leerlingen in de brugklas heeft namelijk last van faalangst en dit loopt in de bovenbouw op naar een op de vijf. Weet jij hoe je faalangst herkent en hoe je effectief ingrijpt? Marianne Verloop, docent en coach bij Insula College Dordrecht, weet dit wel. …

Lees verder »

Hoe zorgt minder nakijkwerk voor een hoger leerrendement?

Het leerrendement van het huidige schoolsysteem ligt slechts op 20%. Leerlingen benutten hierdoor niet hun potentieel. Dat is zonde. Interactie, feedback en activerende werkvormen tussen docent en leerling verhogen het rendement, maar docenten hebben hier vaak geen ruimte voor. Hoe maak je hier toch tijd voor vrij, om zo het leerrendement van jouw leerlingen te verhogen? Steeds meer focus op …

Lees verder »