Onderwijs

Inzicht in generaties cruciaal voor begrip tussen docenten en studenten

De belangrijkste doelgroepen van onderwijsinstellingen – docenten en studenten – begrijpen elkaar niet altijd. Volgens Aljan de Boer, trendonderzoeker bij TrendsActive, heeft dat veel te maken met generatieverschillen. De Boer is spreker tijdens The Next Student (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht) en licht vast een tipje van de sluier op van zijn verhaal. Wat kenmerkt docenten in het hoger onderwijs? “Veel …

Lees verder »

eBook Toetsen

Voor het verbeteren van leerrendement en de kwaliteit van onderwijs is toetsen steeds belangrijker. Ook zijn beleid en professionalisering belangrijke pijlers bij toetskwaliteit. Maar welke innovatieve toetsvormen zijn er beschikbaar om studenten adequater te bevragen? Wat zijn goede alternatieven voor klassiek toetsen? Wat zijn de voordelen van digitaal toetsen of openboekexamens? En welke toetsvormen bevorderen het leren? Wij hebben alle tips en …

Lees verder »

Toezicht op antipestbeleid scholen door onderwijsinspectie

Bron: Nationale Onderwijsgids Na de zomer zal de Onderwijsinspectie actief toezien dat scholen zorgen voor een veilig klimaat in de klas en op het schoolplein. De nieuwe wet Veiligheid op school, in de volksmond ook wel de anti-pestwet genoemd, werd in augustus 2015 ingevoerd, waarna scholen een jaar de tijd kregen om aan de wettelijke eisen te voldoen. Vanaf komend …

Lees verder »

Onderwijsinstellingen doen te veel aan promotie

De afstand tussen hogescholen en universiteiten enerzijds en hun ‘klanten’ anderzijds is klein. Maar ook al zitten ze bij wijze van spreken even verderop in de gang, toch slagen lang niet alle onderwijsinstellingen erin goed verbinding met hun studenten te maken, aldus Nina Hoek van Dijke van bureau voor jongerencommunicatie Jong & Je Wil Wat. Nina is een van de …

Lees verder »

Onderwijs en Agility

Tegenwoordig is het vaak op de radio te horen, reclameboodschappen over Agility. Uit een woordenboek kun je leren dat dit wendbaarheid betekent. Wendbaarheid, flexibiliteit, snel in staat om op veranderingen te reageren. Charles Darwin zei ooit dat niet de sterkste of meest intelligente soort overleeft maar de soort die in staat is om zich aan te passen aan veranderingen. Dat …

Lees verder »

Trauma, stress zonder veerkracht is als een soort gif

Waar stond jouw wiegje? Hoe ben jij opgegroeid? Was het thuis veilig of onveilig? Vragen waar je zelf wel een antwoord op weet. Maar hoe zit dit eigenlijk bij mensen in je omgeving of met de kinderen en jongeren bij je op school? Kwetsbare kinderen en jongeren die ernstige gebeurtenissen hebben meegemaakt of iets niet hebben gekregen wat ze wel hadden …

Lees verder »

Vernieuwd inspectietoezicht per augustus 2017

De inspectie komt met vernieuwd toezicht op het onderwijs (PO, VO en MBO) omdat zij een impuls wil geven aan onderwijs dat continu werkt aan verbetering. Van bestuurlijke aspecten tot het primaire onderwijsproces. Uitgangspunt hierbij is de leerling: “Iedere leerling heeft het recht op onderwijs van ten minste voldoende kwaliteit, dat het beste bij hem of haar past.” Het nieuwe …

Lees verder »

Onderwijs na de informatierevolutie

In dit artikel stellen we twee zaken ter discussie: of de doelen en middelen in ons onderwijs nog wel aansluiten bij de eisen die deze tijd stelt, en, in het verlengde daarvan, hoe een verandering in het onderwijs tot stand kan komen. In het tweede deel van dit artikel schetsen we een globaal beeld van een mogelijke andere inrichting van …

Lees verder »

6 belangrijke onderwijs trends veroorzaakt door technologie

Onderwijs is iets waar we naar streven – iets waarvan we tegen onze kinderen zeggen dat ze het na moeten streven in hun leven, zodat ze zich in een betere positie bevinden om de nodige vaardigheden te verwerven om werk te vinden, macht te krijgen en posities voor zichzelf te creëren in de buitenwereld. Onderwijs is geen onbekende voor de …

Lees verder »

Het verschil tussen reactieve en proactieve agressie op school

Binnen je school of in je klas heb je soms te maken met agressieve leerlingen. Onduidelijk is vaak wat onder agressie verstaan wordt. De wetenschap gaat de laatste jaren vooral uit van de functie die aan agressie ten grondslag ligt. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt tussen reactieve en proactieve agressie. Beiden hebben specifieke kenmerken en vragen om een andere aanpak. …

Lees verder »

High Impact Learning that Lasts (HILL)

David Jan van Stolk, redactielid van het tijdschrift MD, bestudeerde het nieuwe boek “Bouwstenen voor High Impact Learning – het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties”. Hij verwonderde zich en reisde af naar Maastricht waar hij de auteur een aantal van zijn vragen voorlegde.  Het boek High Impact Learning that Lasts (HILL) In het pas verschenen boek van …

Lees verder »

15 tips voor leerkrachten om pesten aan te pakken en te voorkomen

Pesten op school verpest de sfeer en is erg vervelend. Hoe sneller het wordt aangepakt, hoe beter. Hieronder volgen kort en bondig 15 tips voor u als leerkracht, om pesten verder aan te pakken en liever nog, te voorkomen. 15 tips om pesten tegen te gaan 1. Zorg voor een goed pestprotocol en zorg dat iedereen weet waar dit protocol te vinden …

Lees verder »

Ceciel Borghouts “Rekenlessen moeten er echt anders uitzien”

Auteur: Ceciel Borghouts, al meer dan 25 jaar ervaring binnen het rekenonderwijs Onze maatschappij verandert in een rap tempo. Er is sprake van een verschuiving van werkzaamheden: routinematige taken verdwijnen steeds meer. Dat soort taken kan worden overgenomen door robots en computers. Wat meer en meer van werkende wordt gevraagd is flexibiliteit, creativiteit, zelfstandig nadenken en problemen oplossen, samenwerken etc. Veranderingen …

Lees verder »

Cyberpesten bij jongeren

Peter R. de Vries heeft meer dan 80.000 handtekeningen opgehaald om het onderwerp internetpesten op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Een minimum van 40.000 handtekeningen is daar voor nodig. Wet tegen cyberpesten Peter R. de Vries is betrokken bij het programma Internetpesters Aangepakt en heeft als doel wetgeving er doorheen te krijgen die het voor slachtoffers van …

Lees verder »

Een op de negen middelbare scholieren wordt gepest

Bron: Nationale Onderwijsgids Bijna 11 procent van de jongeren op het voorgezet onderwijs geeft aan de afgelopen drie maanden gepest te zijn. Dit zijn 3 jongeren in een klas van 27. Dit blijkt uit de Gezondheidsmonitor Jeugd, een grootschalig onderzoek onder 100.000 jongeren naar leefstijl en gezondheid door de GGD’en en het RIVM. Pesten is bijvoorbeeld schelden, roddelen, vervelende berichtjes …

Lees verder »

Wat zijn de voordelen van een Incompany training?

De maatschappij verandert erg snel. Dit heeft grote invloed op uw onderwijsinstelling, uw rol daarin en die van uw collega’s. Binnen uw afdeling bestaat waarschijnlijk grote behoefte aan kennis, opleiding en ontwikkeling. Deze behoefte komt voort uit veranderende wetgeving, (veranderende) organisatiedoelen en het optimaliseren van processen. En natuurlijk de eigen wens tot ontwikkeling. Herkent u zich in bovenstaande situatie? Met een …

Lees verder »

Wilt u gastblogger worden bij Next Higher Education?

Gastbloggers gezocht! Wij zijn op zoek naar gastbloggers voor het congres Next Higher Education. Tijdens Next Higher Education worden de laatste actualiteiten en ontwikkelingen in het hoger onderwijs besproken. Wilt u graag uw kennis, resultaten uit uw (promotie)onderzoek, best practice, probleem of ervaring over dit onderwerp delen met vakgenoten? Laat het ons dan weten! Stuur een email naar Manager Opleidingen …

Lees verder »

Een op de vier MBO-leerlingen voelt zich onveilig

Bron: Nationale Onderwijsgids Van alle mbo-leerlingen voelt een kwart zich niet veilig op school. Oorzaak zou het pestgedrag of zelfs fysiek geweld in de klas zijn. In vergelijking met het basisonderwijs (zes procent) en het voorgezet onderwijs (elf procent) voelen de meeste leerlingen zich onveilig op het mbo (24 procent). Dat blijkt uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie, meldt de …

Lees verder »

Aantal meldingen seksueel misbruik op scholen gestegen

Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal meldingen over seksueel misbruik en seksuele intimidatie op scholen is gestegen. Bij een op de drie meldingen gaat bij seksueel misbruik de klacht over een leraar of een andere zogeheten met taken belast persoon. Bij ruim de helft van alle misbruikmeldingen gaat het om een ernstig zedendelict: ontucht, verkrachting of aanranding. Dat melden de Onderwijsinspectie …

Lees verder »

Scholen aan de slag met versneld vwo

Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf volgend schooljaar gaan 24 middelbare scholen versneld vwo aanbieden aan toptalenten. Deze leerlingen mogen het vwo in vijf jaar doorlopen in plaats van de reguliere zes jaar. Hierdoor worden talentvolle leerlingen extra uitgedaagd en krijgen ze de ruimte om zich te verdiepen. Staatssecretaris Sander Dekker: “Sinds twee jaar staat onderwijs aan toptalenten nadrukkelijk op de agenda …

Lees verder »

Ontwikkel een mooie reis als e-learning ontwerper

Interview met Marcel de Leeuwe, onafhankelijk adviseur in leren en hoofddocent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. “Ik zie mezelf als de Lonely Planet op basis waarvan mensen zelf hun reis kunnen samenstellen. Je kunt met mij een uitgestippeld bezoek aan een uniek gebouw brengen, maar je kunt ook een lijst met bijzondere plaatsen krijgen en de manier om ze …

Lees verder »

Anti-cyberpestprogramma ontwikkeld en geëvalueerd door promovendus

Bron: Nationale Onderwijsgids Jongeren die met cyberpesten te maken krijgen, kampen vaak met negatieve gevolgen als angst, depressie of zelfs zelfmoordneigingen. Promovendus aan de Open Universiteit Niels Jacobs ontwikkelde een online programma met als doel deze jongeren te leren hoe ze op een betere manier met cyberpesten om kunnen gaan. Uit het onderzoek van Jacobs naar de effectiviteit ervan blijkt …

Lees verder »

LAKS lanceert informatie- en klachtensite rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft de website rekentoetsklacht.nl gelanceerd. Op deze website kunnen scholieren informatie vinden over de rekentoets en hun klachten indienen. Andrej Josic, voorzitter LAKS: “We vinden het belangrijk dat scholieren goed op de hoogte zijn over de regelgeving rondom de veelbesproken rekentoets. Ook ontvangen wij graag alle opmerkingen en klachten van scholieren, …

Lees verder »

Stappenplan voor het ontwerpen van een blended leertraject

Hoe ontwerp je nu een blended leertraject en kom je tot een goede ‘blend’? Voor het samenstellen van een ‘blend’ gaan een aantal ontwerpstappen vooraf. Dit handige stappenplan bevat alle stappen voor het ontwerpen van een leertraject. Daarna volgen de basisstappen van het samenstellen van een juiste blend! Blended learning Blended learning kan bestaan uit verschillende mixen van leerinterventies waarbij e-learning en online interactie worden …

Lees verder »

65,8% middelbare scholieren haalde voldoende op rekentoets in 2015

Bron: Nationale Onderwijsgids In 2015 heeft 65,8 procent van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs een voldoende gehaald op de rekentoets. In 2014 was dit nog 57,8 procent. Ook het gemiddelde cijfer is gestegen van 5.9 in 2014 naar een 6.2 in 2015. Het totale slagingspercentage van de eindexamens is dit jaar met bijna een procent gestegen ten opzichte van …

Lees verder »

Kikido start campagne voor schoolgeld hoogbegaafde kinderen

Bron: Nationale Onderwijsgids Kikidio biedt met zijn deeltijd plusklassen en erkend voltijd basisonderwijs al ruim 12 jaar maatwerkoplossingen voor hoogbegaafde kinderen uit de wijde omgeving van Brainport Eindhoven. De opgebouwde expertise is uniek in Nederland. Toch bekostigt de overheid Kikidio (nog) niet, ondanks de aandacht voor Passend Onderwijs. Ouders betalen daarom bijna 11 duizend euro schoolgeld per jaar om hun …

Lees verder »

Ministerie van Onderwijs wil resultaten rekentoets openbaar maken

Bron: Nationale Onderwijsgids Het ministerie van Onderwijs gaat de resultaten van 2015 van de rekentoets in het voortgezet onderwijs openbaar maken. De resultaten worden openbaar gemaakt per school, vestiging en schoolsoort en zijn niet herleidbaar tot individuele leerlingen. Dat schrijft Matthijssen, directeur Voortgezet Onderwijs, namens staatssecretaris Dekker van Onderwijs aan de Tweede Kamer.  Een aantal scholen zouden bedenkingen hebben over …

Lees verder »

Hoe ga je om met weerstand? 2 inzichten en 5 technieken!

Waarom doet mijn collega niet wat ik wil? Elke zorgcoördinator heeft te maken met weerstand. Het is een troost dat iedereen het tegenkomt, maar in de praktijk is het lastig. Vanuit oprechte bedoelingen wil je je aanpak voor optimale leerlingenzorg stimuleren bij je collega’s in jouw school. Het kan een groot succes worden als iedereen gewoon meteen meewerkt. De praktijk is echter …

Lees verder »

Gevaren op school in kaart brengen

Door Carl Steinmetz, zelfstandig adviseur op het terrein van veiligheid. Scholen voor voortgezet onderwijs zijn door de jaren heen niet onveiliger geworden. Het is echter niet duidelijk of dit te danken is aan veiligheidscampagnes en maatregelen van scholen of de overheid. De praktijk School moet een plaats zijn waar je leert samenwerken en samenleven. De vaardigheden die je daarbij ontwikkelt …

Lees verder »

Vroegsignalering ook belangrijk bij kinderen met ontwikkelingsvoorsprong

Bron: Nationale Onderwijsgids Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong komen geregeld in de knel door gebrek aan signalering van hun voorsprong. Door het snelle leren van ‘slimme’ kinderen zou bij veel begeleiders het beeld ontstaan dat zij geen hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling. Toch hebben ook deze kinderen hulp nodig en is vroegsignalering in het belang van deze kinderen. Het maakt …

Lees verder »

Dekker: “Middelbare scholen moeten nu in actie komen om krimp op te vangen”

Bron: Nationale Onderwijsgids Staatssecretaris Dekker van Onderwijs zegt dat scholen veel meer moeten gaan samenwerken om de gevolgen van krimp op te vangen. Tachtig procent van de Nederlandse scholen krijgt te maken met een sterk dalend leerlingenaantal. Dekker benadrukt dat scholen in actie moeten komen om de gevolgen op te kunnen vangen. Dat meldt NOS. De VO-raad stelt dat er …

Lees verder »

Druk, druk, druk… financieel management in het onderwijs

De onderwijsmanager staat onder druk. Naast de inspanningen om het onderwijsproces te laten functioneren en daarin succesvol te zijn is er een overlading van activiteiten die er allemaal op gericht lijken te zijn om de manager van zijn of haar hoofdtaak af te houden. Hoofdtaak: Goed Onderwijs! Een van die bijzaken die regelmatig de dagtaak vullen is het financieel management. …

Lees verder »

Wat verandert er per 1 januari 2016 in het onderwijs?

Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf 1 januari 2016 gaat er weer het nodige veranderen op het gebied van onderwijs. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen? De Nationale Onderwijsgids zet alles voor u op een rij. Financiën   Toeslagen Vanaf 1 januari 2016 gaat de kinderopvangtoeslag omhoog. Voor het eerste en tweede kind wordt het kinderopvangtoeslagpercentage voor alle ouders verhoogd met 5,8 procent. …

Lees verder »

Blended learning: onbegrensde mogelijkheden

Ik ben Simone Vos uit Oisterwijk. Ik heb een achtergrond als sociaal cultureel- en religiewetenschapper en heb ervaring in uitvoerende en beleidsfuncties op het gebied van zorg en welzijn. Ik wil mijn kennis en ervaring graag in het onderwijs inzetten. Zoekend naar informatie op het internet stuitte op het congres ‘Next Higher Education’ van SBO dat inmiddels op 7 en …

Lees verder »

Blended learning HO: shaken and stirred

Ik ben Simone Vos uit Oisterwijk. Ik heb een achtergrond als sociaal cultureel- en religiewetenschapper en heb ervaring in uitvoerende en beleidsfuncties op het gebied van zorg en welzijn. Ik wil mijn kennis en ervaring graag in het onderwijs inzetten. Zoekend naar informatie op het internet stuitte op het congres ‘Next Higher Education’ van SBO dat inmiddels op 7 en 8 …

Lees verder »

Talentbeleid vormgeven op de basisschool

Met de invoering van de wet Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 worden er steeds meer ‘zorgleerlingen’ in de klas geplaatst. Zo kan het zijn dat een deel van uw leerlingen meer- of hoogbegaafd is. Deze kinderen hebben veel capaciteiten maar deze komen helaas niet altijd tot uiting in de klas. Daarnaast presteren veel van de leerlingen onder hun kunnen …

Lees verder »

Verslag van Next Higher Education 2015

Op 7 en 8 december vond in Utrecht het congres Next Higher Education (#NHE2015) plaats. Luuk Terbeek, adviseur onderwijs & ICT bij Vrije Universiteit Amsterdam, was hier als deelnemer en als spreker aanwezig. In dit verslag deelt hij zijn ervaringen en ideeën. Het Hoger Onderwijs in Nederland om jaloers op te worden… Hans Schutte (DG Hoger Onderwijs) refereerde aan een Chinese …

Lees verder »

Inspectie toetst vernieuwde toezicht in prakijk

Studeren naast je werk

Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf december 2015 gaat de Inspectie van het Onderwijs een volgende stap in het vernieuwde toezicht in de praktijk toetsen. Dat gebeurt bij 37 onderwijsbesturen en hun scholen/opleidingen. Bij de nieuwe werkwijze begint, anders dan momenteel, het toezicht bij de onderwijsbesturen. Op basis van dit bestuursgesprek bepalen de inspecteurs welke bijbehorende scholen en opleidingen worden bezocht. Ook …

Lees verder »

Wiskundedocenten probeerden PVD te misleiden over de rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Tien wiskundedocenten van negen verschillende middelbare scholen wilden proberen om de rekentoets verplicht te maken. Hiervoor probeerden de docenten om de PvdA te misleiden. Zo zeiden de docenten in 2014 in een brandbrief aan Kamerlid Jadnanansing dat de toetsen op hun scholen veel beter werden gemaakt dan in de rest van het land, omdat het rekenonderwijs er …

Lees verder »

Ervaringen en frustraties met online strategieën in hoger onderwijs

Ik volgde op 2 november het Learning2015 Event van Elliott Masie in Orlando (US). Daar volgde ik een sessie over Online Learning Strategies for Higher Education van discussieleider Glenn Greenberg, Director of Online Education, American University Washington College. Naast de vele Amerikanen afkomstig van diverse university’s in de US, zijn er ook Nederlanders van twee hogescholen en een universiteit aanwezig. Het …

Lees verder »

Veranderingen in het hbo door wijzigingen op de arbeidsmarkt

‘Asscher: robot bedreigt veel banen’. Deze kop prijkte op de Volkskrant naar aanleiding van een congres georganiseerd door Lodewijk Asscher over de invloed van technologie op de arbeidsmarkt in de komende decennia. De kern van zijn boodschap was dat door technologie – vooral ICT – heel veel banen gaan verdwijnen. Kosten kunnen immers omlaag, de kwaliteit omhoog en de productiviteit …

Lees verder »

Blended learning ontwikkelen met het 30-15-5-model

‘Blended learning’ is net zo’n vervelend containerbegrip als e-learning. Maar wat is blended learning nu precies? Er is al sprake van blended learning als we leren tijdens fysieke bijeenkomsten combineren met online leren op afstand. Maar verder kan blended learning veel verschillende gezichten hebben. Zo kun je variëren in de mate waarin je ICT in wilt zetten. Daarnaast kun je …

Lees verder »

Nog even iets regelen voor alumni

Vrijdagmiddag vier uur, je kent het gevoel waarschijnlijk wel. Met je hoofd loop je al half in het weekend en ben je langzaam alle zaken aan het afronden. Plotseling staat er een staflid voor je neus met de vraag of je hem nog “even” kan helpen. Natuurlijk nodig je hem uit te gaan zitten en vraagt wat je voor hem …

Lees verder »

Onderwijsinspectie stelt financieel beeld vrije scholen op

Bron: Nationale Onderwijsgids In 2014 stond twintig procent van alle dertig vrije schoolbesturen onder aangepast financieel toezicht. Dat was tien keer hoger dan het landelijk gemiddelde. De Inspectie deed onderzoek om een financieel beeld te schetsen van de vrije schoolbesturen en de mogelijke oorzaken van een verhoogde kans op financiële risico’s in beeld te brengen. De bevindingen zijn nu gepubliceerd …

Lees verder »

Verdere versterking van examencommissies blijft nodig

Bron: Professioneel Begeleiden Inspectie onderzocht functioneren examencommissies in hoger onderwijs Examencommissies hebben de belangrijke taak om de kwaliteit van de toetsing te borgen. Zij staan garant voor de waarde van een diploma. In 2014 heeft de Inspectie van het Onderwijs onderzoek gedaan naar het functioneren van de examencommissies in het hoger onderwijs, onder de titel Verdere versterking. De conclusie luidt …

Lees verder »

Maarten Bremer: “Als je na het afronden van je opleiding niks meer doet aan jezelf verder ontwikkelen, dan loop je achter.”

Wij interviewden Maarten Bremer, Directeur Avans Deeltijd. We vroegen hem naar zijn visie over opleidingen naast het werk en hoe Avans daar het beste op kan inspelen. We werken allemaal langer, we werken tot ons 67e of 70e. Veel mensen hebben hun opleiding afgerond als ze 22 of 23 zijn. Als je in die tussentijd helemaal niks meer doet aan …

Lees verder »

Waarom LSD en een OEN zijn, van belang is voor een goed gesprek

Als IB’er heb je te maken met veel verschillende gespreksrollen; adviseren, begeleiden, coördineren, bemiddelen, signaleren en ondersteunen. In elke rol wordt er net iets anders van je verwacht maar de basis blijft hetzelfde: luisteren, samenvatten en doorvragen. Ook jezelf open en eerlijk opstellen en nieuwsgierig zijn helpen bij een goed gesprek…. Dan kan het niet meer misgaan! We weten allemaal …

Lees verder »

Check, check, samen check

Artikel door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Alwéér PDCA Velen van u zullen niet direct enthousiast worden van het woord PDCA-cyclus. Dit model wordt namelijk te pas en te onpas gebruikt. Ook in het hoger onderwijs is de PDCA-cyclus gemeengoed. Samen checken Toch zie ik in de toetspraktijk nog vaak dat de PDCA-cyclus niet helemaal wordt toegepast. Vooral de check-fase wordt …

Lees verder »

Studenten steeds vaker in beroep tegen beslissingen van opleiding

Bron: Nationale Onderwijsgids Uit rondgang van NOS op 3 blijkt dat studenten steeds vaker in beroep gaan tegen beslissingen van hun opleiding. De studenten protesteren vooral tegen hun cijfer of een negatief bindend studieadvies (BSA) bij het College van Beroep voor de Examens. De stijging zou deels te verklaren zijn doordat studenten sneller moeten studeren en zich daardoor aan elke …

Lees verder »

Contentmarketing is geen wondermiddel

“Aankomend studenten met een advertentie verleiden tot een bepaalde studie? Vergeet het maar. Ze zitten er niet op te wachten. Sterker: ze hebben een hekel aan verkooptrucjes. Liever krijgen ze antwoord op specifieke vragen als: wat houdt deze opleiding in, wat moet ik allemaal regelen en moet ik ook op kamers?” Geen wondermiddel Aan het woord is Suzanne de Bakker, …

Lees verder »

Prinsjesdag 2015: Wat zijn de plannen van de regering op het gebied van onderwijs?

Wat zijn nu de belangrijkste plannen van de regering op het terrein van onderwijs van 2017-2020? Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid zet de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijsdomein voor u op een rij! Hoger Onderwijs Door de invoering van het studievoorschot komt er geld vrij voor investeringen in de kwaliteit van het hoger onderwijs. Hierbij ligt de focus op: …

Lees verder »

Anti-pestprogramma’s het ei van Columbus!(?)

Artikel door Theo klungers, pestdeskundige bij Posicom Met verve hebben staatssecretaris Dekker en Kinderombudsman Dullaert werk gemaakt van de anti-pestwet en het wetenschappelijk  laten keuren van anti-pestprogramma’s door het NJI. De directe aanleiding was een aantal tragische zelfmoorden onder tieners omdat ze werden gepest. Naast anti-pestprogramma’s werden ook SOVA-programma’s beoordeeld. Oorspronkelijk stond in het concept van de anti-pestwet dat scholen alleen …

Lees verder »

Raak studenten met videomarketing

In aanloop naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs interviewden wij onze spreker Pelpina Trip, zelfstandig video adviseur & producer. Pelpina geeft haar visie op de ontwikkelingen op het gebied van video en vertelt over de toenemende consumptie van video.  Bekijk de video Transcript van het interview Ontwikkelingen video Nou, er is ontzettend veel veranderd in het …

Lees verder »

Verschil tussen jongeren van 10 jaar geleden en nu?

Bij TrendsActive doen we onderzoek naar sociaal-culture trends. Daarbij onderzoeken we generaties. De ‘jongeren’-generatie is voor ons de Millennial-generatie, geboren tussen 1980 en 1995. De tiener-generatie is nog vol aan het ontwikkelen, opgroeien en veranderen. Daarin zien we een aantal belangrijke verschillen tussen Millennials als tieners van toen en de Digital Teens als de tieners van nu. De jongste generatie is …

Lees verder »

Toenemende spanningen politiek om rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf dit schooljaar is de rekentoets doorslaggevend voor het zaken of slagen van leerlingen van het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Definitieve cijfers over hoe de toets afgelopen voorjaar is gemaakt blijven echter nog steeds uit. De toets zou tot toenemende spanningen op het Binnenhof leiden, aldus De Telegraaf.  PvdA-Kamerlid Jadnanansing is bezig een telefonie-ronde …

Lees verder »

De krimp: 25 duizend leerlingen minder voor onderbouw VO

Bron: Nationale Onderwijsgids Over 5 jaar zullen er 25 duizend minder leerlingen in de eerste twee leerjaren van het middelbaar Nederlands onderwijs zitten. De scholen voor voortgezet onderwijs kunnen de komende jaren een krimp van 9 procent verwachten. Dit concludeert de AOb naar aanleiding van de referentieraming 2015 van het ministerie van Onderwijs. De referentieraming geeft de verwachtingen van de …

Lees verder »

‘Leraren somber over toekomst kinderen met zorgbehoefte in regulier onderwijs’

Bron: Nationale Onderwijsgids Docenten van het basis- en voortgezet onderwijs zeggen niet genoeg aandacht te kunnen geven aan de gewone leerlingen en de kinderen die extra zorg nodig hebben. Dat blijkt uit onderzoek van het AD en Duo Onderwijsonderzoek onder ruim 1600 leraren, directeuren en zorgbegeleiders. De leraren zijn somber over de toekomst van kinderen met een zorgbehoefte in het …

Lees verder »

5 vragen om je plan te toetsen voor internationale studentenwerving

Is jouw Hogeschool of Universiteit er klaar voor om een internationale wervingsstorm te starten? Welke strategieën heb je verzonnen om deze student te gaan bereiken en te zorgen dat zij zich bij jouw opleiding gaan aanmelden? Stel jezelf de volgende 5 vragen en kom erachter of jouw internationale wervingsplan alle succesfactoren bevat. 1. Heb je duidelijke doelstellingen geformuleerd en weet …

Lees verder »