Op 17 maart is het zover: de Tweede Kamerverkiezingen. Wegens de uitzonderlijke tijden waarin we ons momenteel bevinden lijken de spanningen rond deze verkiezingen extra hoog op te lopen. De focus ligt op de corona-aanpak, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan het onderwijs in de verkiezingsprogramma’s. Zie je door de bomen het bos niet meer? De Nationale Onderwijsgids …
Lees verder »Waardecreatie, de moraal in het bedrijfsleven
Waardecreatie voor een brede groep belangstellenden moet het belangrijkste doel zijn van iedere organisatie, ook in het onderwijs. In de literatuur heet dat de ‘Why’, de ‘bedoeling’ of ‘purpose’. In de module over de strategische positionering van de school (verkorte opleiding Educational Leadership) speelt die purpose een belangrijke rol. Bert Peene, die deze module verzorgt, schreef voor Managementboek Magazine de …
Lees verder »Talent signaleren voor kansengelijkheid
Kansengelijkheid in het basisonderwijs is iets waar de laatste tijd veel aandacht voor is geweest. Onder andere de populaire tv-serie Klassen heeft het debat weer doen oplaaien. In de serie komt duidelijk naar voren dat leerlingen uit achterstandssituaties hindernissen tegenkomen in het tot bloei laten komen van hun talenten in het onderwijs, zowel in de thuissituatie als op school. Kinderen …
Lees verder »Gebruik maken van essentiële doelen: Hoe doe je dat?
Door: Edux, Adviseur voor professionals in de jeugdketen. Heb jij zicht op de didactische ontwikkelingen van jouw leerlingen? Heb je je groep goed in beeld? En weet je aan welke doelen je moet werken? Heb je in beeld of, en zo ja welke hiaten de leerlingen hebben opgelopen in de coronaperiode? Om beredeneerd het leerstofaanbod af te stemmen op jouw …
Lees verder »Middle managers hebben een unieke positie
Het middenmanagement vervult nog lang niet in alle organisaties de sleutelrol die zij moet vervullen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Tot die conclusie komen de auteurs van het boek ‘Leading from the Middle. Nieuw samenspel tussen de top en het midden van organisaties’. Zij gingen het gesprek aan met leidinggevenden van hoog tot laag in uiteenlopende sectoren en stelden …
Lees verder »Nationaal plan voor wegwerken onderwijsachterstanden meerjarenplan
Eind februari komt er een nationaal actieplan om de onderwijsachterstanden die scholieren door de coronacrisis hebben opgelopen weg te werken. Slob waarschuwt dat dit een meerjarenplan wordt: “Het is niet realistisch om te verwachten dat alle kinderen de opgelopen achterstand op de verschillende ontwikkelgebieden dit jaar al volledig inhalen.” Dit meldt NU.nl. Scholieren hebben door de coronacrisis en de daaruit …
Lees verder »Wat te doen als onderwijsvernieuwing lastig lijkt?
Door: Hans Vermaak, Adviseur, docent en onderzoeker complexe veranderopgaven. Dit is een lezing van een dik half uur over patroonherkenning. Dat is wat mij betreft een veranderkundig kernthema als het gaat over aanpakken van vraagstukken die weerbarstig zijn – die niet vanzelf gaan. Daar moet je namelijk scherp krijgen welke dynamiek achter die weerbarstigheid schuil gaat, zodat je kan ophouden …
Lees verder »Effectief orkestreren van leeroplossingen in een matrix: Hoe maak ik mijn leren blended?
Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent van de cursus betere performance met werkplekleren. Werkplekleren is actueel. Steeds meer leerprofessionals herkennen en erkennen dat werkplekleren een onmisbaar onderdeel in blended leren is en vooral belangrijk bij het leveren van performance door medewerkers in een bedrijf of organisatie. Dus niet alleen voor beginnende beroepsbeoefenaars (b.v. studenten) maar ook medewerkers die al langer in …
Lees verder »Onderwijs op afstand: nog eens 3 miljoen euro extra
Het kabinet trekt nog eens 3 miljoen euro uit om leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs van een tablet of laptop te voorzien zodat zij thuis onderwijs op afstand kunnen volgen. Dat helpt om onderwijsachterstanden verder tegen te gaan. Dit meldt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Nu de coronacrisis voortduurt en steeds meer scholen fysiek en onderwijs …
Lees verder »Minister Slob komt met 25 maatregelen om passend onderwijs te verbeteren
Met 25 maatregelen wil minister Slob (onderwijs) passend onderwijs verbeteren voor leerlingen, ouders en leraren. Leerlingen en hun ouders krijgen meer te zeggen over passend onderwijs. Zo krijgen leerlingen hoorrecht, zodat zij betrokken worden bij besluiten over hun oplossing. Voor ouders komt er betere informatie en komen er duidelijkere stappen wat ze kunnen doen als ze er met de school …
Lees verder »