Kansengelijkheid in het basisonderwijs is iets waar de laatste tijd veel aandacht voor is geweest. Onder andere de populaire tv-serie Klassen heeft het debat weer doen oplaaien. In de serie komt duidelijk naar voren dat leerlingen uit achterstandssituaties hindernissen tegenkomen in het tot bloei laten komen van hun talenten in het onderwijs, zowel in de thuissituatie als op school. Kinderen …
Lees verder »Gebruik maken van essentiële doelen: Hoe doe je dat?
Door: Edux, Adviseur voor professionals in de jeugdketen. Heb jij zicht op de didactische ontwikkelingen van jouw leerlingen? Heb je je groep goed in beeld? En weet je aan welke doelen je moet werken? Heb je in beeld of, en zo ja welke hiaten de leerlingen hebben opgelopen in de coronaperiode? Om beredeneerd het leerstofaanbod af te stemmen op jouw …
Lees verder »Middle managers hebben een unieke positie
Het middenmanagement vervult nog lang niet in alle organisaties de sleutelrol die zij moet vervullen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Tot die conclusie komen de auteurs van het boek ‘Leading from the Middle. Nieuw samenspel tussen de top en het midden van organisaties’. Zij gingen het gesprek aan met leidinggevenden van hoog tot laag in uiteenlopende sectoren en stelden …
Lees verder »Nationaal plan voor wegwerken onderwijsachterstanden meerjarenplan
Eind februari komt er een nationaal actieplan om de onderwijsachterstanden die scholieren door de coronacrisis hebben opgelopen weg te werken. Slob waarschuwt dat dit een meerjarenplan wordt: “Het is niet realistisch om te verwachten dat alle kinderen de opgelopen achterstand op de verschillende ontwikkelgebieden dit jaar al volledig inhalen.” Dit meldt NU.nl. Scholieren hebben door de coronacrisis en de daaruit …
Lees verder »Wat te doen als onderwijsvernieuwing lastig lijkt?
Door: Hans Vermaak, Adviseur, docent en onderzoeker complexe veranderopgaven. Dit is een lezing van een dik half uur over patroonherkenning. Dat is wat mij betreft een veranderkundig kernthema als het gaat over aanpakken van vraagstukken die weerbarstig zijn – die niet vanzelf gaan. Daar moet je namelijk scherp krijgen welke dynamiek achter die weerbarstigheid schuil gaat, zodat je kan ophouden …
Lees verder »Effectief orkestreren van leeroplossingen in een matrix: Hoe maak ik mijn leren blended?
Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent van de cursus betere performance met werkplekleren. Werkplekleren is actueel. Steeds meer leerprofessionals herkennen en erkennen dat werkplekleren een onmisbaar onderdeel in blended leren is en vooral belangrijk bij het leveren van performance door medewerkers in een bedrijf of organisatie. Dus niet alleen voor beginnende beroepsbeoefenaars (b.v. studenten) maar ook medewerkers die al langer in …
Lees verder »Onderwijs op afstand: nog eens 3 miljoen euro extra
Het kabinet trekt nog eens 3 miljoen euro uit om leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs van een tablet of laptop te voorzien zodat zij thuis onderwijs op afstand kunnen volgen. Dat helpt om onderwijsachterstanden verder tegen te gaan. Dit meldt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Nu de coronacrisis voortduurt en steeds meer scholen fysiek en onderwijs …
Lees verder »Minister Slob komt met 25 maatregelen om passend onderwijs te verbeteren
Met 25 maatregelen wil minister Slob (onderwijs) passend onderwijs verbeteren voor leerlingen, ouders en leraren. Leerlingen en hun ouders krijgen meer te zeggen over passend onderwijs. Zo krijgen leerlingen hoorrecht, zodat zij betrokken worden bij besluiten over hun oplossing. Voor ouders komt er betere informatie en komen er duidelijkere stappen wat ze kunnen doen als ze er met de school …
Lees verder »Van leslokaal naar leren op afstand
Een herontwerp is nodig als we een hele trainingsdag die we normaal gesproken in een leslokaal organiseren nu helemaal omzetten naar leren op afstand. Jeroen Krouwels schreef er al een stuk over. Deze week heb ik zo’n F2F dag herontworpen en direct verzorgd en graag deel ik met jullie in deze blogpost mijn ontwerpkeuzes en ervaringen. Je kunt ook mijn lesplan …
Lees verder »Zorgcoördinator in tijden van Corona
Afgelopen weken verzorgden veel middelbare scholen onderwijs op afstand. Als zorgcoordinator is het belangrijk om in deze tijd goed zicht te houden op de leerlingen en ook als we straks weer terug naar school gaan, zijn er een aantal belangrijke zaken om op te pakken. Maarten Jiskoot, docent van de Verkorte opleiding voor de Zorgcoördinator, deelt zijn adviezen: Adviezen …
Lees verder »