Door Prof. dr. Jan-Willem Strijbos & Jochem Aben – Rijksuniversiteit Groningen, GION onderwijs/onderzoek. Beluister de podcast:
Lees verder »Onderwijsraad: ‘Verbeter financieringssysteem onderwijs’
Regelmatig komt de vraag op of publiek geld voor onderwijs goed wordt besteed, en daaraan gekoppeld de vraag of het huidige financieringssysteem voldoet. De Onderwijsraad pleit in een vandaag uitgebracht advies voor verbetering van het bestaande systeem. Het kan eenvoudiger en er is een betere verantwoording van de uitgaven nodig. Dit meldt de Onderwijsraad. Er zijn veel discussies over de …
Lees verder »Pesten tussen volwassenen op school – geef het juiste voorbeeld voor je leerling
Geschreven door Theo klungers, eigenaar Posicom en trainer bij de cursus Anti-pest coördinator. Tijdens een ouderavond over pesten was een deelnemer kritisch over het pedagogisch handelen van een leraar. Ik gaf aan, dat het zinvol is bij vragen over pedagogisch handelen met de leraar in gesprek te gaan. In de zaal werd gegrinnikt door de ouders. Het bleek dat de …
Lees verder »International Baccalaureate: can assessment really stimulate teaching and learning?
Mike Weston Head of International School Groningen Assessment is integral to all teaching and learning. In the international baccalaureate middle years programme assessment mixes formative and summative practices where teachers make decisions about student achievement using their professional judgment, guided by mandated criteria. How this works in practice and how it can be translated to the everyday classroom will be …
Lees verder »Formatief evalueren in vijf fasen: onderzoek gekoppeld aan concrete docentactiviteiten
Judith Gulikers Universitair Docent Wageningen University Leerdoelen met leerlingen bespreken en bepalen, zicht houden op de ontwikkeling, en je lessen gericht aanpassen aan waar leerlingen staan? En misschien ook minder summatief toetsen? Maak kennis met de vijf fasen van formatief evalueren. Beluister de podcast:
Lees verder »Voorbeeld uit Vlaanderen: toetsenbeleid in pedagogisch perspectief
Roger Standaert Professor Emeritus Katholieke Universiteit Leuven Sturing over wat je in het onderwijs leert, kan gebeuren vanuit twee ruw geschetste perspectieven. Je kan het onderwijs bekijken als een geleidelijke selectie, waarbij je een beroep doet op centrale toetsen, die voor iedere leerling dezelfde zijn. De nadruk ligt dan op het halen van punten, het voldoen aan de eisen van …
Lees verder »xAPI: Creeër je eigen learning experience
Door Bob Brinkman. Informatie ‘shoppen’. Al eeuwen een dagelijkse bezigheid, die door de komst van het internet alleen maar makkelijker en toegankelijker is geworden. Je kijkt een TedTalk, je volgt een online-cursus, je leest de krant online, je zoekt data op: de mens vreet informatie. Bij het sprokkelen van informatie via verschillende applicaties, webpagina’s of software, wordt echter nog een …
Lees verder »Evalueren en motiveren in de les: onderzoek en praktijk gekoppeld
Christa Krijgsman Promovenda Universiteit Utrecht & Universiteit Gent, docent LO Sint-Janslyceum Evalueren staat centraal in ons schoolsysteem. Soms hebben evaluaties een summatieve functie, soms hebben evaluaties een formatieve functie. Hoe zijn deze manieren van evalueren gerelateerd aan motivatie om te leren? Neemt een leerlingen deel aan een activiteit omdat hij begrijpt dat het belangrijk voor hem is? Of neemt een …
Lees verder »Formatief Toetsen: drie kernstrategieën aan de hand van praktische voorbeelden
Rene Kneyber Columnist Trouw, lid Onderwijsraad, Auteur boek Toetsrevolutie Een gemiddelde scholier krijgt 180 proefwerken per jaar. Steeds meer scholen zetten vraagtekens bij deze aanpak en kijken naar formatief toetsen als alternatief. In deze podcast bespreekt René Kneyber met praktische voorbeelden wat formatief toetsen is, en hoe leraren het in de les kunnen toepassen. Beluister de podcast:
Lees verder »Onderwijzen is een kunst
Prof. Dr. Jaap Schouten deelt met ons een interessant eBook over zijn visie op het onderwijs, de studenten en het vak van ‘leerprofessional’. Hij is emeritus Hoogleraar Lerarenopleiding Vrije Universiteit (VU). Is er veel veranderd? Hij heeft vakkennis, maar ook onmetelijk veel ervaring. In dit eBook stelt hij zich de vraag of er veel veranderd is in het onderwijs. En …
Lees verder »