Het Rijk, provincies en ook gemeenten zijn druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe subsidies. Dat is goed nieuws voor wie interesse heeft in het verwerven van subsidies. Het stelt wel eisen aan het overzicht dat van de subsidieadviseur wordt gevraagd. De SBO subsidiecursus die begint op 13 september 2018 zet de kansen op de rij. Subsidiespecialisten uit de sectoren …
Lees verder »Welke veiligheidsthema’s spelen er binnen uw onderwijsinstelling?
De maatschappij wordt steeds agressiever en gewelddadiger. Drugsgebruik, radicalisering, agressie, (seksuele) intimidatie en geweld zijn aan de orde van de dag. Dit heeft ook veel impact op onderwijsinstellingen. Wat betekent dit voor de veiligheid van uw leerlingen en medewerkers? En in hoeverre is dit van invloed op uw rol en die van uw collega’s? Herkent u zich in bovenstaande situatie? …
Lees verder »Wat betekent de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor het onderwijs?
Privacy is een hot item EN belangrijk om mee aan de slag te gaan in het onderwijs. Vanaf 25 mei gaat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in. Dit geldt ook voor onderwijsinstellingen. Als zorgcoördinator krijg je te maken met de privacy van de leerlingen. Door personalisering en digitalisering van het onderwijs staan steeds meer persoonlijke gegevens online op interne servers …
Lees verder »Arjan Moree: Van leerdoel naar stimulerende feedback
Arjan Moree Docent geschiedenis Scala Rietvelden Wat nou als je wil beginnen met formatief leren, waar moet je beginnen? En wat zijn de valkuilen die je tegen kunt komen? Professional meets student in gesprek met formatief-leren-expert: Arjan Moree. Beluister de podcast:
Lees verder »Renske de Kleijn: Motivatie en eigenaarschap bij toetsen en beoordelen
Renske de Kleijn Onderwijskundig adviseur De leerling motiveren voor een toets. Het lijkt een onbegonnen werk, maar Renske weet ‘aan welke knoppen ze moet draaien bij de studenten’ en geeft meerdere tips en tricks. Professional meets student in gesprek met Renske de Kleijn. Beluister de podcast:
Lees verder »Invloed van Middenmanager op verandering in de onderwijsorganisatie
Hoe krijg je mensen mee in een verandering? Een veelvoorkomend probleem is weerstand. Weerstand ontstaat en is aanwezig omdat er geen goede reden is om te veranderen. Het is belangrijk om de voordelen te zien en om deze voordelen op te laten wegen tegen de nadelen. Daarnaast is het belangrijk om de consequenties van niet veranderen en in de oude …
Lees verder »Gifted Children: the 5 Overexcitabilities from Dabrowski
Living with Intensity – a workshop by Susan Daniels, Ph.D., Professor of Educational Psychology and Counseling at California State University How do we define gifted? There are many definition but something that’s foundational: ‘A gifted individual is characterized by complexity and unique developmental trajectories.’ A definition from the Colombus Group, 1991: ‘Giftedness is asynchronous development in which advanced cognitive abilities …
Lees verder »What do the experts say about being a gifted child?
At the Novilo Conference The World of the Gifted a panel of experts discussed different questions concerning giftedness. Attending the panel were Nielsen Pereira, Susan Daniels, Maureen Neihart and Rianne van de Ven. What is giftedness? There were four different experts with their own interpretations, but a unanimous view was that there is no singular definition. Nielson Pereira: We haven’t …
Lees verder »6 profiles of gifted and talented students - a workshop by Maureen Neihart
The profiles of the Gifted is a typology developed by Maureen Neihart and George Betts that is widely used around the world for teacher and parent training. It explains what are the differences between the six different profiles of gifted children; their behaviors, characteristics, their identification and in what way they need support at home and at school. Type 1 …
Lees verder »Differentiëren of niet differentiëren, wat is het verschil?
In een context waar we te maken hebben met een groep leerlingen/studenten in een klas heb je te maken met verschillende achtergronden en mate van voorkennis. Door gedifferentieerd onderwijs aan te bieden sluit het lesmateriaal beter aan op deze individuele verschillen in de klas. Op het congres Toetsen en Examineren in het HO sprak Katrien Struyven (Vrije Universiteit Brussel) over …
Lees verder »