Onderwijs

Vier boekentips voor de middenmanager

Je bent als middenmanager verantwoordelijk voor de aansturing en het functioneren van jouw school, bijvoorbeeld op het gebied van pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang. Deze verantwoordelijkheid kan druk met zich meebrengen voor startende onderwijsprofessionals die doorgroeien naar een schoolleidersfunctie, bijvoorbeeld als teamleider of conrector. Uit onderzoek naar de ontwikkeling van (onderwijs)professionals blijkt dan ook dat zij gerichte begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld …

Lees verder »

De Staat van het Onderwijs: focus op taal, rekenen en burgerschap

Het rapport “Staat van het Onderwijs 2023” van de Inspectie van het Onderwijs benadrukt de zorgen over de basisvaardigheden rekenen, taal en burgerschap van leerlingen en pleit voor meer inzet van schoolbesturen. Het rapport toont aan dat nog steeds niet alle basisschoolleerlingen het vereiste taal- en rekenniveau halen om succesvol over te gaan naar het voortgezet onderwijs. Bovendien hebben leerlingen …

Lees verder »

Hoe bevorder jij de motivatie van studenten?

De motivatie van studenten wordt vaak gezien als ongrijpbaar, en dat terwijl het erg belangrijk is voor het lerend vermogen van jouw studenten. Onderzoek toont namelijk aan dat gemotiveerde studenten diepgaander leren en beter presteren. Hoe bevorder jij de motivatie van jouw studenten? Lottie Raaijmakers, adviseur Brein en Leren, ontwikkelde de Motivatie-motor op basis van een subsidie van NeurolabNL. Docenten …

Lees verder »

De belangrijkste trends binnen learning & development

De ‘L&D Global Sentiment Survey 2023’ rapporteert jaarlijks de belangrijkste trends binnen L&D op basis van haast 4.000 ingevulde vragenlijsten. Donald H Taylor stelt dat het contrast met vorig jaar enorm is. Social learning was gedurende de pandemie populair, maar zakt nu weg. AI en learning analytics bewandelen daarentegen de omgekeerde weg. Wat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport? …

Lees verder »

Hoe verwerk je ICT in het onderwijs?

ICT verrijkt en versterkt onderwijs, zowel door leerlingen voor te bereiden op een digitale toekomst, maar ook vanwege de onderwijskundige waarde. SBO biedt twee opleidingen aan over de toepassing van ICT: de opleiding Onderwijskundig i-Coach in het PO, VO & MBO en de leerlijn Digitale Didactiek. Margreet Pols, hoofddocent van beide opleidingen, legt uit hoe deze opleidingen zich tot elkaar …

Lees verder »

From active learning to active feedback

Are teachers spending too much time giving feedback on students’ work? What if there was a way to empower students to take more control over feedback processes and improve their work without increasing teacher feedback? Bas Trimbos and David Nicol claim that there is. Build on students’ natural feedback capacity, for example, the feedback that students generate when they compare …

Lees verder »

Ga van actief leren naar actieve, inner feedback

Spenderen docenten te veel tijd met feedback geven op het werk van studenten? Bas Trimbos en David Nicol laten studenten de controle nemen over het feedbackproces om zo hun eigen werk te verbeteren, zonder extra werk voor docenten. Studenten zijn namelijk uitstekend in staat om hun eigen werk van feedback te voorzien, bijvoorbeeld door het te vergelijken met informatie uit …

Lees verder »

Wat zijn de mogelijkheden van ICT in het onderwijs?

ICT heeft vele toepassingen in het onderwijs. Het gaat hierbij niet om snoertjes en stekkertjes, maar juist om hardware en software inzetten om onderwijs te versterken en verrijken. De i-Coach bepaalt hoe ICT eruitziet in de school, om vervolgens collega’s te trainen op het gebied van digitale didactiek. De focus ligt hierbij altijd op de toegevoegde waarde voor het onderwijs. …

Lees verder »

De twee grootste uitdagingen voor leren en ontwikkelen in organisaties

Leren en ontwikkelen in organisaties maakt het verschil voor mensen op de werkvloer. Je ontwerpt als L&D-professional namelijk leeroplossingen die mensen beter maken in hun werk. “Hiervoor moet je echter boven het werk hangen”, aldus L&D-professional Laura van den Ouden. E-Learningadviseur Marcel de Leeuwe vult aan: “je moet daarnaast ook kritische vragen stellen”. Het is beide vereist om tot effectieve …

Lees verder »

Prikkels, hoe zit dat?

Een op de drie tot vier kinderen in het basisonderwijs heeft een niet optimale verwerking van zintuigelijke prikkels. Er worden regelmatig hulpmiddelen in de klas ingezet, maar deze werken niet altijd, omdat ze niet op de juiste manier worden ingezet. Deze bevindingen zijn te lezen in de WOBBLE Studie. De belangrijkste bevindingen zijn: 29 tot 36 procent van de kinderen …

Lees verder »