'Wat kan ik DOEN om het beter te maken?' Dat is de vraag die mij bij is gebleven vandaag. Er is gesproken over de geschiedenis van hoogbegaafdheid, waarbij ook de wetenschappelijke kant werd betrokken. Lianne Hoogeveen van CBO kan met verve de 'grote veronzekeraar' worden genoemd. Met haar vragen roept ...
Lees verder »Waarom is innoveren in het onderwijs zo belangrijk?
Ooit was ik als beginnend docent vele uren bezig met het ontwerpen en uitwerken van lessen. Ik ontwierp voor mezelf, voerde zelf uit en besteedde vele uren aan research. Op een gegeven moment had ik het gevoel aan het einde van mijn mogelijkheden gekomen te zijn; ik bleef op een ...
Lees verder »Beweging van innovators in het onderwijs
'Help, mijn team wil wel.' Dit was vorig jaar de titel van een werkconferentie van een groep van scholen in het beroepsonderwijs. Deze conferentie was bedoeld om ervaringen te delen van de reis die de betreffende docenten hadden gemaakt. Op die conferentie ontstond het idee om een beweging te creëren ...
Lees verder »Tips hoe examencommissies hun nieuwe rol kunnen vervullen
De vernieuwde WHW (Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek) belast de examencommissies met veel meer bevoegdheden, waarbij zij een sterk beroep doen op de professionaliteit van de commissie. De examencommissie ‘nieuwe stijl’ heeft als taken: het borgen van de kwaliteit van de tentamens en examens het vaststellen van ...
Lees verder »Nieuwe Beroepsprofielen voor schoolleiders: het tekort
Dat er over de nieuwe Beroepsprofielen voor schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs goed is nagedacht, staat buiten kijf. Evenals het feit dat daar deskundige mensen aan hebben meegewerkt. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat er niets terug te vinden is van wat in de oude competentieset van ...
Lees verder »Het doolhof dat ‘Toetsen & Examineren in het VO’ heet
Ik weet het nog goed.....de ‘toetsen’ tijdens mijn lagere schoolperiode. Wat was het leven toen relatief eenvoudig: de sporadische spreekbeurt over een onderwerp dat je zelf leuk vond (de reuzepanda!). Met een aanwijsstok in de hand en een kaart van Europa, die wel 2x zo groot leek als jijzelf, de ...
Lees verder »De Anti-pestwet, wat houdt het in?
Pesten is van alle tijden. Tegenwoordig is tussen de tien en vijftien procent van de leerlingen op het primair onderwijs slachtoffer van pestgedrag, oftewel gemiddeld twee tot drie leerlingen per klas. Behalve dat pesten kan leiden tot persoonlijkheidsproblemen, heeft het eind 2012 en begin 2013 zelfs geleid tot een aantal ...
Lees verder »Tips voor het stimuleren van bevlogenheid in het MBO
Bevlogen werknemers presteren beter dan niet bevlogen werknemers! Positieve effecten: hogere productiviteit, minder ziekteverzuim, minder verloop, meer innovatief gedrag en betere ‘extra-rol’ (taken buiten de formele functieomschrijvingen) prestaties. Mark Hesseling, onderzoeker in het beroepsonderwijs, deed onderzoek naar bevlogenheid bij MBO Utrecht en ontdekte de belangrijkste voorspellers voor bevlogenheid: het vertrouwen ...
Lees verder »Praktijkopdrachten ontwikkelen: waar begin je?
Ontwikkelaars van praktijkopdrachten richten zich vooral op de instructie voor de kandidaat, merk ik terwijl ik hen begeleid. Zij werken dus eerst de opdracht voor de kandidaat in detail uit. Pas daarna formuleren ze de bijbehorende beoordelingscriteria. Logisch, want die concrete opdracht is voor hen bekend terrein en het formuleren ...
Lees verder »Examenkwaliteit in het mbo voor 99% op orde
Op 1 januari 2014 heeft de Onderwijsinspectie een lijst van 114 mbo-opleidingen gepubliceerd waarvan de examinering onder de maat is. De inspectie heeft de opleidingen onderzocht: na een analyse van landelijke gegevens; op basis van het trekken van een steekproef, of na mogelijke signalen of klachten. Dit aantal lijkt veel, maar ...
Lees verder »