Onderwijs

Werktijdplanner voor de Zorgcoördinator

Herkent u dit? U bent van plan om de leerling-bespreking van leerjaar 1 goed voor te bereiden, maar net wanneer u het digitale lvs bij de juiste klas heeft opgestart komt een mentor van een tweede klas binnen met een vraag over één van zijn leerlingen. Wanneer u deze vraag ...

Lees verder »

Differentiatie in de klas; moeilijk, maar ontzettend belangrijk

jeugdwet

In aanloop naar de cursus Klassenmanagement: differentiatie tussen leerlingen in de klas interviewden wij Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer. Waarom is het belangrijk om te kunnen gaan met differentiatie in de klas? En hoe komt het dat veel (vooral jonge) leraren hier vaak moeite mee hebben? Waarom is differentiatie in de klas zo belangrijk? In iedere klas zitten …

Lees verder »

Speerpunten strategische agenda hoger onderwijs tijdens Next Higher Education

Minister Bussemaker heeft 7 juli 2015 de Strategische Agenda Hoger Onderwijs gepresenteerd, waarin zij de lijnen uitzet voor het hoger onderwijs in de komende 10 jaar. Veel van de onderwerpen komen terug op het congres Next Higher Education, 8 december in Utrecht. Meer aandacht voor de individuele student – meer gepersonaliseerd De kwaliteit van het hoger onderwijs wordt de komende …

Lees verder »

De leermethodes van Ricoh: interview met Norbert van Halderen

We interviewden Norbert van Halderen – Head of Learning Services & General Manager Ricoh Europe (Netherlands) Middle East Branch – over hoe werknemers van Ricoh hun kennis en vaardigheden op peil houden. Benoem de meest innovatieve manier van leren? Leren is het mooiste wat er is. Ik merk elke dag dat er veel mensen/kinderen zijn die leren omdat het moet. Het meest innovatieve is …

Lees verder »

Veranderende onderwijsbehoefte

In aanloop naar het Congres Marketing & Communicatie in het hoger onderwijs interviewde wij de dagvoorzitter van het congres: Jan Willem Alphenaar. Jan Willem vertelt meer over zijn openingskeynote, de veranderde onderwijs behoefte en digitalisering in het onderwijs. Bekijk het interview Transcript van het interview Ik ben Jan Willem Alphenaar. Op het komende Marketing Communicatie congres voor het hoger onderwijs …

Lees verder »

Samenwerking voor meer Big Data in hoger onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids De kennis over big data moet in Nederland meer samen gebracht worden. Met dit doel voor ogen slaan universiteiten, hogescholen en het bedrijfsleven de handen ineen; ze hebben de Big Data Alliance opgericht. Meer big data in opleidingen is onderdeel van het plan van de alliantie. Dit meldt de NOS. Volgens initiatiefnemer Marc Salomon wordt de kennis …

Lees verder »

De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject in Passend Onderwijs

Frank Teunissen, coach bij de CED-groep, heeft onlangs tijdens de Update Passend Onderwijs in Utrecht een heel handig lijstje met ons gedeeld: De 10  voorwaarden voor een goed coachtraject. Een zeer bruikbare checklist voor elke IBer of ZoCo die collega’s coacht of de opdracht krijgt om dat te doen. De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject: Vrijwilligheid (ook in het geval dat …

Lees verder »

Hogescholen willen deeltijdonderwijs aantrekkelijker maken

Bron: Nationale Onderwijsgids Hogescholen werken aan een uitbreiding van het deeltijdonderwijs om het aantrekkelijker te maken voor volwassenen die zich willen bij- of omscholen. De hogescholen werken nu samen met werkgevers en in onderlinge afstemming aan een onderwijsaanbod dat aansluit bij de behoefte en kennis van de volwassen deeltijdstudent. Het ministerie van Onderwijs heeft een aantal voorwaarden bekend gemaakt waaraan …

Lees verder »

Heeft úw examencommissie een transparante positie?

Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement In het recente rapport Verdere Versterking* van de Inspectie van het Onderwijs is de eerste aanbeveling:  ‘Zorg met alle betrokkenen binnen een instelling gezamenlijk voor een heldere, transparante positionering van de examencommissie.’ Ik ben blij dat de positionering van de examencommissie nadrukkelijk aandacht krijgt. Want in bijna alle cursussen voor examencommissieleden die ik geef, blijkt dat …

Lees verder »

Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut

elearning

Bron: Nationale Onderwijsgids Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie. Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan …

Lees verder »

4 tips om het zelfvertrouwen van leerlingen met executieve moeilijkheden te vergroten

Een leerling die efficiënt en zelfstandig wil functioneren in de klas, dient zijn gedrag te kunnen sturen. Het omgaan met dagelijkse routines is voor sommige leerlingen lastig. Dit geldt ook voor het beheersen van bepaalde impulsen. Kinderen met weinig impulsbeheersing nemen vaak ruimte in ten koste van anderen. Een leerling moet een plan maken om taken goed uit te voeren, …

Lees verder »

Leerlingen met autisme of ADHD lopen vast in regulier onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids Met de komst van het passend onderwijs gaan veel leerlingen die bijvoorbeeld autisme of ADHD hebben ook naar het reguliere onderwijs. Nu blijkt dat deze kinderen het moeilijk hebben op reguliere middelbare scholen. Zo lopen ze vast door de wisseling van lokalen, drukke schoolgangen en elk lesuur een andere docent voor de klas. Dat meldt het Algemeen …

Lees verder »

Rekenonderwijs: Strak de methode volgen is niet voldoende

wijzigingen sociaal domein op een rij

Interview met Ceciel Borghouts, als rekenspecialist inmiddels al ruim 25 jaar actief binnen het rekenonderwijs. Wat is haar visie op het rekenonderwijs en wat leert u van haar als docent tijdens de opleidingen? Methode als dwangbuis of als leidraad? Scholen zijn gewend om strak de methode te volgen. Dat is veilig. Auteurs zullen er wel over nagedacht hebben. Als ik …

Lees verder »

Ouders zetten steeds vaker advocaat in bij conflict met school

Bron: Nationale Onderwijsgids Wanneer ouders een conflict hebben met de school waar hun kind les krijgt, schakelen de ouders steeds vaker een advocaat in. Rechtsbijstandverzekeraars en advocaten zien een grote stijging van het aantal zaken. Deze gaan bijvoorbeeld over pesten en schooladviezen. De meeste klachten gaan over basissscholen, hbo’s en universiteiten. Er zijn veel minder klachten over middelbare scholen en …

Lees verder »

Wet sociale veiligheid op scholen ook door Eerste Kamer aangenomen

Bron: Nationale Onderwijsgids De Eerste Kamer heeft ingestemd met de wet sociale veiligheid op scholen. Eerder was de Tweede Kamer al akkoord gegaan, maar op 26 mei heeft ook de Eerste Kamer de wet aangenomen. Door de wet zijn schoolbesturen voortaan verplicht om zorg te dragen voor de sociale veiligheid op hun school. Het bestuur mag wel zelf bepalen hoe …

Lees verder »

Bezorgde ouders met petitie tegen de rekentoets naar Tweede Kamer

Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders van kinderen met dyscalculie (rekenblindheid) overhandigen vandaag een petitie aan de Tweede Kamer. De ouders zeggen dat de verplichte rekentoets voor kinderen met dyscalculie niet te doen is. Initiatiefnemer van de petitie is Jules Blokhuis, vader van een zoon met dyscalculie. Doel van de petitie is om staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs op andere gedachten te …

Lees verder »

De 7 eigenschappen voor het succes van intern begeleiders

wijzigingen sociaal domein op een rij

Het onderwijs wordt uitgedaagd door allerlei ontwikkelingen, zoals Passend Onderwijs, het versterkte toezicht van de onderwijsinspectie en de concurrentietoename tussen onderwijsinstellingen. Het onderwijs heeft dus intern (bege)leiders nodig. Echte intern begeleiders die beschikken over effectief leiderschap. En zodoende vertrouwen aan de basis te stellen van succes. Èn leerkrachten en leerlingen ...

Lees verder »

Inspectierapport examencommissies: verdere ontwikkeling blijft nodig

In maart 2015 is het inspectierapport uitgekomen, gericht op verdere versterking van examencommissies in het hoger onderwijs. In dit rapport wordt antwoord gegeven op de vraag in welke mate en hoe examencommissies in het hoger onderwijs vaststellen of een student voldoet aan de beoogde eindkwalificaties. Geconstateerd wordt dat examencommissies al veel meer dan in 2008 de kwaliteit van tentamens en examens …

Lees verder »

Rekentoets verplicht op MBO, maar docent kan zelf vaak niet goed rekenen

Bron: Nationale Onderwijsgids Uit een rapport van belangenvereniging Jongeren Organisatie voor Beroepsonderwijs blijkt dat mbo-docenten zelf vaak niet goed kunnen rekenen. Dit terwijl er nu een verplichte rekentoets is voor de leerlingen op het mbo. Voor de docenten zou er nu nog te weinig begeleiding en ondersteuning zijn. Dit meldt BNR. Er zijn nu geen docenten op het mbo die …

Lees verder »

Examencommissies in het hoger onderwijs hebben zich versterkt

Bron: Nationale Onderwijsgids Examencommissies in het hoger onderwijs hebben zich de afgelopen jaren duidelijk versterkt. Ze richten zich meer dan voorheen op het borgen van de kwaliteit van de tentaminering en examinering. Dat stelt de onderwijsinspectie in haar rapport “Verdere versterking: onderzoek naar het functioneren van examencommissies in het hoger onderwijs”. Dit rapport is de weerslag van een representatief onderzoek …

Lees verder »

“Vooral goede leerlingen krijgen vaker een beurt”

Auteur: Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer “Wie weet nog wat we in de les van gisteren behandeld hebben?”. Een paar leerlingen steken hun vinger op, de rest van de leerlingen reageert niet. Weten deze leerlingen het antwoord niet of zijn ze in gedachten niet bij de les? Een belangrijk kenmerk van een goede instructie is dat alle leerlingen betrokken en …

Lees verder »

Onderwijssysteem is minder flexibel en biedt minder kansen

Bron: Nationale Onderwijsgids Leerlingen en studenten in Nederland halen sneller een diploma dan voorheen, maar het onderwijssysteem biedt mogelijk minder kansen. Terwijl de efficiëntie toeneemt, lijkt het onderwijssysteem minder flexibel te worden voor leerlingen en studenten. Als zij overgaan van schoolsoort naar schoolsoort komen ze vaker vormen van selectie tegen. Dit constateert de Onderwijsinspectie in het Onderwijsverslag 2013/2014. Schoolloopbanen verlopen steeds …

Lees verder »

Feedforward na congres Toetsing en Examinering

Het congres       Op 24 maart bezocht het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) het congres Toetsen en Examineren in de Jaarbeurs, Utrecht. Het ISO is als belangenbehartiger van studenten in het hoger onderwijs momenteel onder andere bezig met een onderzoek naar Toetsing en Feedback. Voor dit onderzoek is het eerste gedeelte over toetsing, op een inspirerend wijze besproken door professor Sluijsmans, aangescherpt. De nadruk …

Lees verder »

Meer aandacht voor toptalent in gewone lessen

Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen besteden in toenemende mate aandacht aan uitdagend onderwijs voor toptalenten, zegt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Wel blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie dat de extra activiteiten vaak buiten de reguliere les worden aangeboden, terwijl deze toptalenten juist veel baat hebben bij extra verdieping tijdens de les. Meer dan de helft van de basisscholen en meer dan …

Lees verder »

Kabinet investeert in aanpak taal- en leesbevordering

Bron: Nationale Onderwijsgids Het kabinet trekt in de komende drie jaar ruim € 50 miljoen uit voor de bestrijding van laaggeletterdheid en voor leesbevordering. Zo schrijven zij in het actieprogramma Tel mee met Taal, waarover zij vrijdag 6 maart de Tweede Kamer informeerden. Eén van de acties uit het programma is de voortzetting en uitbreiding van Kunst van Lezen. Stichting …

Lees verder »

Goed beslissen over beroepsbekwaamheid in het hbo

Zorgdragen voor een kwalitatief hoogstaand afstudeerprogramma binnen het hoger onderwijs is een zeer actueel en interessant thema. De vereniging Hogescholen heeft dan ook een expertgroep samengesteld, welke zorg moet dragen voor een protocol dat opleidingen helpt een kwalitatief en verantwoord afstudeerprogramma te ontwikkelen. Deze expertgroep is samengesteld naar aanleiding van het rapport Vreemde ogen dwingen.  Dr. Dominique Sluijsmans, Lector Professioneel Beoordelen, Hogeschool …

Lees verder »

Groeiend aantal scholen onder financieel toezicht

Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal onderwijsinstellingen in Nederland dat in financiële problemen zit, neemt toe. Twee jaar geleden stonden nog achttien basisscholen onder speciaal toezicht van de onderwijsinspectie. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 29 scholen. Ook elf middelbare scholen en twee mbo’s worden door de inspectie extra in de gaten gehouden. Dit meldt Telegraaf. Volgens de onderwijsinspectie is het …

Lees verder »

Tweede Kamer akkoord met verplichte rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Ondanks felle tegenstand en kritiek van de oppositie heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met de verplichte rekentoets voor het voortgezet onderwijs en mbo. Dat hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs met name te danken aan de PvdA. De partij besloot een dag voor het Kamerdebat over de rekentoets om in te stemmen …

Lees verder »

De anti-pestcoördinator als kartrekker

Jeugd GGZ

Door Theo Klungers, Posicom, professionele aanpak van pesten “Ik ben er helemaal klaar mee”, roept de moeder van Jessica uit. “Die andere meiden moeten haar steeds hebben. Ik wil nu dat ze allemaal straf krijgen.” De leerkracht hoort de moeder aan en zegt te zullen op verleggen met de anti-pestcoördinator. Moeder en leerkracht plannen voor de volgende week een vervolggesprek. De …

Lees verder »

Lean Education

Tijdens mijn laatste les moest ik een vragenlijst invullen waarbij ik mij afvroeg wat het management met de antwoorden ging doen. Toen ik daarnaar informeerde bleek dat de lijst werd opgestuurd naar een overheidsinstantie en dat niemand binnen de organisatie een idee had welke doelen met deze gegevens werden nagestreefd. In het bedrijfsleven wordt zoiets verspilling genoemd. En dat kost …

Lees verder »

Veel scholen gebruiken afgekeurd programma tegen pesten

Bron: Nationale Onderwijsgids Veel scholen werken met programma’s tegen pesten die zijn afgekeurd door de speciale commissie van de overheid. Dat zou blijken uit een inventarisatie van de NOS. Het nieuwsprogramma ging langs bij diverse bedrijven en organisaties die de afgekeurde programma’s aanbieden. Deze zeggen niet minder klandizie te hebben dan voorheen. “Onvoorstelbaar”, reageert kinderombudsman Marc Dullaaert, “dat er nog …

Lees verder »

Kennis is duur, maar onwetendheid vele malen duurder

Door: John D. Huizinga,  kwartiermaker landelijk platform examencommissies hoger beroepsonderwijs – Vereniging Hogescholen en onderzoeker governance en board performance – Hogeschool Utrecht/Tias – Universiteit van Tilburg Laatst zag ik hoe regeringsleiders hun handtekening hadden gezet onder een verdrag. Wellicht is het beroepsdeformatie maar het leek of de regeringsleiders hadden geoefend. Het zetten van hun handtekening vond ik even spectaculair als …

Lees verder »

Trends en ontwikkelingen in Onderwijs & Technologie

NHOC 2014

Een verslag van Ank Dierckx over het Nationaal Hoger Onderwijs Congres 2014 Ik woonde de masterclass van Erik Woning bij tijdens het Hoger Onderwijs Congres 2014 in Amstelveen. Erik werkte bij Kennisnet en sinds twee maanden werkt hij als Onderwijsadviseur bij de TU Delft. Hij neemt ons mee in de diverse nieuwe ontwikkelingen in het gebruik van technologie in het onderwijs. …

Lees verder »

10 tips voor het motiveren van jongeren

Hoe help je leerlingen / studenten om gemotiveerd te raken? 1. Intrinsieke motivatie kun je niet beïnvloeden. Staar je niet blind op intrinsieke motivatie. De drive die iemand vanuit zichzelf heeft om iets te doen, kun je niet van buitenaf opleggen. Wel kun je voorwaarden creëren, zoals ruimte bieden voor eigen interesses en initiatief, waardoor intrinsieke motivatie niet verdwijnt. 2. Realiseer je je invloed. Docenten hebben een grote impact op …

Lees verder »

Apen, Socialbesitas en Neuromarketing

Op dinsdag 4 november kreeg ik de kans aanwezig te zijn op het MarCom congres in de van Nelle fabriek te Rotterdam. Op dit congres stond marketing communicatie in het onderwijs centraal. De dag bestond uit inspirerende lezingen en interactieve expertsessies waar onderwijsinstellingen o.a. op de hoogte werden gebracht van de huidige trends en facts in marketing- en communicatieland. Wat …

Lees verder »

Miljoenen leenstelsel zullen verdampen

Technologie in het onderwijs

8 oktober 2014 – De 625 miljoen euro die het leenstelsel moet opleveren, zal smelten als sneeuw voor de zon, waarschuwt onderwijsexpert Pim Breebaart. “Het heeft geen zin om lukraak een paar docenten extra in dienst te nemen.”  Met enige verbazing ziet Breebaart het aan. Bestuurders en politici hebben de mond vol van kwaliteit in het hoger onderwijs, zegt hij, …

Lees verder »

Van vele markten thuis

‘Duizendpoot’ worden ze vaak genoemd: mensen met een leidinggevende positie en functiebenamingen als ‘teamleider’, ‘afdelingscoördinator’ of soms gewoon middenmanager. Het aantal taken die tot hun verantwoordelijkheid behoren, is groot en je hoort ze vaak verzuchten dat ze ‘veel te veel ballen in de lucht moeten houden’. Dat is natuurlijk niet goed; dat kan een teken zijn dat ze niet ‘in …

Lees verder »

Waardecreatie in het Onderwijs

Veel managers in het onderwijs denken bij financieel management al snel aan de periode rapportage die ze met enige regelmaat ontvangen. Daar lezen ze dan welke kosten ze tot dan toe gemaakt hebben en een relatie die wordt gelegd met de opbrengsten van de organisatie of het onderdeel waar zij voor verantwoordelijk zijn. Om geen misverstanden te krijgen, dat is …

Lees verder »

Hbo-diploma in the pocket. En dan?

‘Bijna de helft van de hbo-afgestudeerden heeft matig perspectief’ zo reclameerden media op 7 oktober jl. Hmmm, een weinig hoopvol bericht als je net je diploma in handen hebt óf als je binnen enige tijd gaat afstuderen en enthousiast de arbeidsmarkt wilt bestormen. Dus. Wat dan? Bijna de helft, om precies te zijn 45%, van de huidige eerstejaars hbo-studenten, heeft een …

Lees verder »

Miljoenen leenstelsel zullen verdampen

miljoenen leenstelsel

“8 oktober 2014 – De 625 miljoen euro die het leenstelsel moet opleveren, zal smelten als sneeuw voor de zon, waarschuwt onderwijsexpert Pim Breebaart. “Het heeft geen zin om lukraak een paar docenten extra in dienst te nemen.” Met enige verbazing ziet Breebaart het aan. Bestuurders en politici hebben de mond vol van kwaliteit in het hoger onderwijs, zegt hij, maar …

Lees verder »

Contentmarketing in het onderwijs

Inforgrapic

Jan Willem Alphenaar, marketing- en internettrendwatcher, auteur, blogger voor o.a. Marketingfacts en PowerPR. Geeft een korte preview op zijn presentatie tijdens het Congres Marketing en Communicatie in het Onderwijs. Hier spreekt hij over Contentmarketing in het onderwijs Onderwijsinstellingen vormen een belangrijke rol in onze kenniseconomie. Onderwijs voorziet in het bijbrengen van kennis, maar op welke manier kan deze kennis ingezet …

Lees verder »

Multipliers, de sleutel voor Onderwijskundig Leiderschap

multipliers

Hoe de beste leiders iedereen slimmer maken Onderwijskundig leiderschap vraagt dat jouw leiderschap aanpak bijdraagt aan betere resultaten van zowel docenten als studenten. Het leiderschapsconcept Multipliers leert je hoe je meer toegang krijgt tot de intelligentie en het potentieel van de mensen om je heen. Het leert je hoe je mensen slimmer maakt en ze meer ruimte geeft om te …

Lees verder »

Excellente scholen door Big Hairy Audacious Goals

samenwerkingsscholen

Door Bert Peene Het is weer al heel wat jaren gelden – tweeëndertig om precies te zijn – dat Tom Peters en Robert Waterman hun spraakmakende standaardwerk In Search for Excellence schreven. Desondanks heeft het thema ‘excellentie’ nog maar weinig aan betekenis ingeboet. Sterker nog: het belang ervan is alleen maar groter geworden, ook in het onderwijs. Scholen kunnen tegenwoordig …

Lees verder »

To MOOC or not to MOOC….

MOOC

…That’s the question. Uhm, MOOC? Wat is dat? MOOC staat voor ‘Massive Open Online Course’, oftwel een online cursus waaraan tienduizenden geïnteresseerden uit de hele wereld tegelijk kunnen deelnemen. Altijd al een certificaat willen halen bij een wereldberoemde universiteit? Dat is nu mogelijk. Voor iedereen toegankelijk? Jazeker. Duur? In veel gevallen is een MOOC zelfs gratis. Dat digitalisering van en …

Lees verder »

Hoe maak en gebruik ik een toets- en itemanalyse?

toetsenexamineren

Door: Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement De afgelopen maanden heb je diverse blogs kunnen lezen over de kwaliteit van toetsen, onder meer over betrouwbaarheid en onderscheidend vermogen. Deze informatie vind je in een toets- en itemanalyse. Maar hoe verkrijg je deze informatie? Toetsen afnemen Om te beginnen heb je voor een goede analyse minstens 50 afgenomen toetsen nodig en liefst zelfs meer dan …

Lees verder »

Steven Van Belleghem over de kracht van conversatie

communiceren

Door Margot Schmitz ‘Verzilver emotionele band van leerlingen met school’ Steven Van Belleghem is zonder meer de thought leader wat sociale media en digitale marketing betreft. Met zijn boek The Conversation Manager ontketende hij vier jaar geleden een ware revolutie in de marcomwereld. En nu komt Van Belleghem op 4 november speciaal voor onderwijsprofessionals naar Nederland, met een lezing over …

Lees verder »

Combinatie van de relatieve en de absolute cesuur

Risicomanagement

Wat is absolute en relatieve cesuur en hoe combineer je dit? Bij de absolute cesuur bepaal je vooraf welk deel van de punten een kandidaat moet behalen om een voldoende te krijgen voor een toets. Bij de relatieve cesuur bepaal je het aantal te behalen punten voor een voldoende achteraf, op basis van de scores van alle kandidaten. In dit blog laten we zien hoe je de absolute en de relatieve cesuur kunt combineren.

Lees verder »

De relatieve cesuur

relatieve cesuur

Door: Bart Roosenboom en Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement In een vorige blog bespraken we de absolute cesuur. Bij een absolute cesuur bepaal je vooraf welk deel van de punten een kandidaat moet halen om een voldoende te krijgen voor een toets. In deze blog zullen we dieper ingaan op de ...

Lees verder »

De absolute cesuur

absolute cesuur

Door: Bart Roosenboom en Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement Stel: je hebt een volledige toets samengesteld. De toets bestaat bijvoorbeeld uit een aantal gesloten vragen en een aantal open vragen. Je telt alle punten op die de kandidaten maximaal kunnen halen. Daarna sta je voor een lastig vraagstuk: hoeveel punten moet ...

Lees verder »

Samenwerkingsscholen bestaan niet

samenwerkingsscholen

Door: Bert Peene Samenwerking lijkt steeds meer het enige middel voor veel scholen om adequaat het hoofd te bieden aan krimp; dat wil zeggen: om hun voortbestaan hoe dan ook te waarborgen. Samenwerking betekent dan concreet: fuseren met een school van een ander bestuur, met name van een andere denominatie. ...

Lees verder »

Een introductie van MOOC’s

onderwijsinnovatie

Door Francois Walgering, eigenaar MOOCFactory In het najaar (4 nov 2014) zullen we (MOOCFactory) op het congres ‘MarCom in het onderwijs’ in gaan hoe MOOC’s gratis kunnen zijn en toch winstgevend. In de aanloop zullen we jullie met drie verschillende blogs meenemen in een introductie op MOOC’s, de populariteit van ...

Lees verder »

Tanja Jadnanansing en haar liefde voor het beroepsonderwijs

verslaggevingsregels

Door: Tanja Jadnanansing, Tweede kamerlid voor de PvdA,woordvoerder Beroepsonderwijs en VO Ik ben ronduit verliefd op het beroepsonderwijs. Op de jongeren die vol passie kunnen vertellen over hun vakmanschap. Die denken en doen combineren en die mij hebben opgedragen die boodschap luid en duidelijk te vertellen. Het is mij een doorn ...

Lees verder »

Student Analytics – een Nederlandse casus

Inforgrapic

Door: Theo Bakker, Senior Manager Hoger Onderwijs, Deloitte Consulting Ter gelegenheid van de Masterclass Student Analytics op het 10e jaarcongres voor MarCom in het Onderwijs op 4 en 5 november a.s. een speciale post over Student Analytics. In deze post wil ik meer vertellen over een fascinerend Student Analytics onderzoek ...

Lees verder »

Onderwijs verandert sneller dan ooit

Onderwijs verandert sneller dan ooit

“Binnen 10 jaar verandert het hoger onderwijs sneller dan in de 100 jaar daarvoor.” ....Dat beweert Maurice de Hond, bekend van onder andere Peil.nl en de Steve Jobs School. Maar is dat zo? Is het hoger onderwijs, net als alle andere vormen van onderwijs, niet altijd in beweging geweest? En ...

Lees verder »