Sietske Dijkstra, eigenaar van Bureau Dijkstra, docent op de opleiding regisseur huiselijk geweld en kindermishandeling en voormalig lector huiselijk geweld en hulpverlening in de keten aan het Expertisecentrum Veiligheid van de Avans Hogeschool, promoveerde aan de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar hoe slachtoffers betekenis geven aan geweld. Huiselijk geweld is een veelvoorkomend probleem in Nederland. Jaarlijks telt Nederland tussen …
Lees verder »De toekomst van mhealth: veel meer gaan doen via devices
Wij interviewden Joost Brillemans, Projectleider patiëntportaal van het Leids Universitair Medisch Centrum, en vroegen hem naar zijn ervaring met Mobile Healthcare. Ook geeft Joost zijn visie over de toekomst van ehealth en zijn mening over het Mobile Healthcare Congres & iZone dat dit jaar in oktober plaats zal vinden. Bekijk het interview Transcript van het interview Wat doet het LUMC met Mobile Healthcare? E-health …
Lees verder »mHealth kan patiënten in hun gedragspatroon ondersteunen
In aanloop naar het Mobile Healthcare Congres & iZone interviewden wij Leonard Witkamp, Directeur van Ksyos. Wij vroegen hem naar zijn ervaring met Mobile Healthcare en zijn visie op de toekomst op op het gebied van eHealth. Bekijk het interview Transcript van het interview Wat doet Ksyos met Mobile Healthcare? Ksyos TeleMedisch Centrum is een zelfstandig behandelcentrum dat samen met …
Lees verder »Mensen helpen zelf graag mee als het hen gezond kan houden
Wij interviewden Maarten den Braber, Founder van Quantified Self Europe, en vroegen hem naar zijn ervaring met Mobile Healthcare. Ook geeft Maarten zijn visie over de toekomst van ehealth en zijn mening over het Mobile Healthcare Congres & iZone dat dit jaar in oktober plaats zal vinden. Bekijk het interview Transcript van het interview Wat doet Quantified Self Europe met Mobile Healthcare? Nou, …
Lees verder »Gegevens uitwisselen: er kan meer dan u denkt!
Door Jolanda van Boven, jurist en docent op de cursus Informatie uitwisseling in de veiligheidsketen, expert op het gebied van het beroepsgeheim en gegevensuitwisseling Professionals zijn vaak terughoudender met het uitwisselen van gegevens over cliënten dan ouders en jongeren nodig vinden. Daardoor moeten ze vaker dan nodig is hun verhaal doen. In het ergste geval krijgen ze pas hulp als …
Lees verder »Het knuppeltje en het kastje
Door Sander Flight, zelfstandig adviseur en docent op de cursus Integrale aanpak agressie en geweld, verrichte in opdracht van het ministerie van BZK programma Veilige Publieke Taak een onderzoek naar agressie en geweld tegen medewerkers met een publieke taak en begeleide in opdracht van het ministerie van VWS in het kader van Veilig Werken in de Zorg 30 zorginstellingen bij …
Lees verder »Patiënt empowerment wordt steeds belangrijker in de gezondheidszorg
In aanloop naar het Mobile Healthcare Congres & iZone interviewde wij Johan Krijgsman, Manager Monitoring & TrendITion, van Nictiz. Wij vroegen hem naar zijn ervaring met Mobile Healthcare en zijn visie op de toekomst op dit gebied. Bekijk het interview Transcript van het interview Wat doet Nictiz met Mobile Healthcare? Wat Nictiz eigenlijk doet is in kaart brengen wat de …
Lees verder »Onderscheidend vermogen bestaat alleen als de zorginkoper dat ook ziet
Wat is effectieve zorgmarketing en op welke manier zijn zorginkopers positief te beïnvloeden? Hoofddocent Tom Hoeben van de Cursus Zorgverkoop en –inkoop voor zorgaanbieders gaf antwoord op deze vragen. Wat is er voor de zorgverkoper concreet veranderd op 1 januari 2015? Er is voor de meeste zorgaanbieders veel veranderd. In plaats van afspraken maken met enkele zorgverzekeraars of een zorgkantoor …
Lees verder »Lean Management in de zorg brengt focus terug
Waarom is het nuttig om Lean Management toe te passen in de zorg en wat zijn de valkuilen? Om u een idee te geven wat de Opleiding Lean in de Zorg inhoudt stelde wij o.a. deze vragen aan de hoofddocent van deze opleiding: Paul van Tiel. Kunt u in drie zinnen uitleggen wat Lean Management is? Voor mij is Lean …
Lees verder »Minder dagelijkse drukte in de huisartsenpraktijk dankzij lean
Bron: Dagelijkse drukte in een huisartsenpraktijk – M. Ramaekers en D. Niezink Rinkelende telefoons, patiënten aan de balie, tussendoorvragen van de huisarts, pratende collega’s en de onverbiddelijke spoedlijn. De assistentenbalie van een huisartsenpraktijk is vaak erg hectisch wat zorgt voor een hoge werkdruk voor de praktijkassistenten. Zijn al deze onderbrekingen van het werk wel nodig? Deze vraag stelde huisartspraktijk Klein …
Lees verder »