Onderwijs

Wet sociale veiligheid op scholen ook door Eerste Kamer aangenomen

Bron: Nationale Onderwijsgids De Eerste Kamer heeft ingestemd met de wet sociale veiligheid op scholen. Eerder was de Tweede Kamer al akkoord gegaan, maar op 26 mei heeft ook de Eerste Kamer de wet aangenomen. Door de wet zijn schoolbesturen voortaan verplicht om zorg te dragen voor de sociale veiligheid op hun school. Het bestuur mag wel zelf bepalen hoe …

Lees verder »

Bezorgde ouders met petitie tegen de rekentoets naar Tweede Kamer

Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders van kinderen met dyscalculie (rekenblindheid) overhandigen vandaag een petitie aan de Tweede Kamer. De ouders zeggen dat de verplichte rekentoets voor kinderen met dyscalculie niet te doen is. Initiatiefnemer van de petitie is Jules Blokhuis, vader van een zoon met dyscalculie. Doel van de petitie is om staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs op andere gedachten te …

Lees verder »

De 7 eigenschappen voor het succes van intern begeleiders

wijzigingen sociaal domein op een rij

Het onderwijs wordt uitgedaagd door allerlei ontwikkelingen, zoals Passend Onderwijs, het versterkte toezicht van de onderwijsinspectie en de concurrentietoename tussen onderwijsinstellingen. Het onderwijs heeft dus intern (bege)leiders nodig. Echte intern begeleiders die beschikken over effectief leiderschap. En zodoende vertrouwen aan de basis te stellen van succes. Èn leerkrachten en leerlingen ...

Lees verder »

Inspectierapport examencommissies: verdere ontwikkeling blijft nodig

In maart 2015 is het inspectierapport uitgekomen, gericht op verdere versterking van examencommissies in het hoger onderwijs. In dit rapport wordt antwoord gegeven op de vraag in welke mate en hoe examencommissies in het hoger onderwijs vaststellen of een student voldoet aan de beoogde eindkwalificaties. Geconstateerd wordt dat examencommissies al veel meer dan in 2008 de kwaliteit van tentamens en examens …

Lees verder »

Rekentoets verplicht op MBO, maar docent kan zelf vaak niet goed rekenen

Bron: Nationale Onderwijsgids Uit een rapport van belangenvereniging Jongeren Organisatie voor Beroepsonderwijs blijkt dat mbo-docenten zelf vaak niet goed kunnen rekenen. Dit terwijl er nu een verplichte rekentoets is voor de leerlingen op het mbo. Voor de docenten zou er nu nog te weinig begeleiding en ondersteuning zijn. Dit meldt BNR. Er zijn nu geen docenten op het mbo die …

Lees verder »

Examencommissies in het hoger onderwijs hebben zich versterkt

Bron: Nationale Onderwijsgids Examencommissies in het hoger onderwijs hebben zich de afgelopen jaren duidelijk versterkt. Ze richten zich meer dan voorheen op het borgen van de kwaliteit van de tentaminering en examinering. Dat stelt de onderwijsinspectie in haar rapport “Verdere versterking: onderzoek naar het functioneren van examencommissies in het hoger onderwijs”. Dit rapport is de weerslag van een representatief onderzoek …

Lees verder »

“Vooral goede leerlingen krijgen vaker een beurt”

Auteur: Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer “Wie weet nog wat we in de les van gisteren behandeld hebben?”. Een paar leerlingen steken hun vinger op, de rest van de leerlingen reageert niet. Weten deze leerlingen het antwoord niet of zijn ze in gedachten niet bij de les? Een belangrijk kenmerk van een goede instructie is dat alle leerlingen betrokken en …

Lees verder »

Onderwijssysteem is minder flexibel en biedt minder kansen

Bron: Nationale Onderwijsgids Leerlingen en studenten in Nederland halen sneller een diploma dan voorheen, maar het onderwijssysteem biedt mogelijk minder kansen. Terwijl de efficiëntie toeneemt, lijkt het onderwijssysteem minder flexibel te worden voor leerlingen en studenten. Als zij overgaan van schoolsoort naar schoolsoort komen ze vaker vormen van selectie tegen. Dit constateert de Onderwijsinspectie in het Onderwijsverslag 2013/2014. Schoolloopbanen verlopen steeds …

Lees verder »

Feedforward na congres Toetsing en Examinering

Het congres       Op 24 maart bezocht het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) het congres Toetsen en Examineren in de Jaarbeurs, Utrecht. Het ISO is als belangenbehartiger van studenten in het hoger onderwijs momenteel onder andere bezig met een onderzoek naar Toetsing en Feedback. Voor dit onderzoek is het eerste gedeelte over toetsing, op een inspirerend wijze besproken door professor Sluijsmans, aangescherpt. De nadruk …

Lees verder »

Meer aandacht voor toptalent in gewone lessen

Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen besteden in toenemende mate aandacht aan uitdagend onderwijs voor toptalenten, zegt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Wel blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie dat de extra activiteiten vaak buiten de reguliere les worden aangeboden, terwijl deze toptalenten juist veel baat hebben bij extra verdieping tijdens de les. Meer dan de helft van de basisscholen en meer dan …

Lees verder »