Wat kunnen wij aan langstudeerders doen in het hbo en het wo? Het is niet nodig om te vertellen dat het nog altijd een 'hot' topic is. Ook al is de langstudeerboete van de baan, door de crisis wordt er nog altijd goed op de langstudeerder gelet en er zullen ...
Lees verder »Digitaal toetsen? Een kwestie van tijd
Onlangs zei Karl Dittrich, voorzitter van de VSNU, in een interview met het Tijdschrift OnderwijsInnovatie van juni 2013: 'Misschien zijn we doorgeschoten op het vlak van competenties … Wat we onderschat hebben is dat vaardigheden altijd gebaseerd moeten zijn op kennis, niet omgekeerd.' Digitaal toetsen is dé oplossing Het toetsen ...
Lees verder »De onderwijsmarketingtroef die accreditatie heet
Het beleid voor het Hoger Onderwijs is wellicht het aller- aller- allerbelangrijkste thema voor Onderwijsmarketeers. Denk je aan beleid, dan denk je waarschijnlijk ook aan dat ene beruchte woord. Dat woord waar iedere onderwijsinstelling bijna dagelijks mee bezig is. Dat woord waardoor bij sommige mensen de nekharen overeind gaan staan. ...
Lees verder »Onderwijstrends 2013: whitepaper
YoungWorks beschrijft in deze whitepaper dé onderwijstrends voor 2013, op basis van onderzoek, deskresearch en ervaringen. In 2013 staan ‘zelf keuzes maken’ en ‘inspraak hebben’ hoog in het vaandel. Scholen zullen zich duidelijker profileren, docenten kiezen hun eigen manier van professionaliseren en leerlingen hebben behoefte om te kunnen kiezen hoe ...
Lees verder »Bovenschoolse of Meerscholendirecteur? Advies voor een strategische keuze
In Nederland bestaat een tendens naar grotere verantwoordelijkheden voor directies. We zien steeds meer scholen die een directeur delen met één of meerdere andere scholen. Hij/zij wordt ‘meerscholen directeur’ of ‘bovenschoolse directeur’ genoemd. Het blijkt dat de uitwerking van beide functies in de praktijk sterk verschillend is. Een bewuste keuze ...
Lees verder »Voorbeeld pestprotocol in vogelvlucht
Een goed pestprotocol maakt zichtbaar wat onzichtbaar gehouden wordt. Hierdoor wordt het mogelijk om pesten een gezicht te geven en pesters gericht te helpen met stoppen. Hierdoor kan je de sociale veiligheid waarborgen, ook op de vrije momenten in en om de school. Je weet als schoolteam door deze aanpak ...
Lees verder »Onderwijscontroller moet voldoen aan nieuwe regels OCW
Het ministerie van OCW komt met strengere regels voor verantwoording van aanpak en kwaliteit. Onderwijsinstellingen moeten hieraan spoedig gaan voldoen, met als gevolg dat ook de onderwijscontroller zich aan andere regels zal moeten gaan houden. OCW eist toekomstparagraaf In een melding vooraf over de gevolgen van de nieuwe regels geeft ...
Lees verder »Whitepaper: QTI in het Nederlandse hoger onderwijs
Hogescholen en universiteiten willen digitale toetsmaterialen kunnen uitwisselen en hebben behoefte aan leveranciersonafhankelijke afspraken. Dé oplossing hiervoor zijn QTI afspraken (Question and Test Interoperability). De whitepaper ‘QTI in het Nederlandse hoger onderwijs’ laat zien dat de internationale afspraken over interoperabiliteit van toetsmateriaal een stap in de goede richting zijn. Het ...
Lees verder »Ja/nee-vragen zijn veel te makkelijk?!
U kent ze vast wel; gesloten vragen waarbij u kunt kiezen uit ‘ja, want…’ en ‘nee, want…’. Dit soort samengestelde vragen wordt vaak toegepast omdat men ja/nee-vragen (dus vragen met uitsluitend de alternatieven ‘ja’ en ‘nee’) te makkelijk vindt. Dergelijke samengestelde vragen zijn echter toetstechnisch minder geschikt. Er worden namelijk ...
Lees verder »Waarom je als docent zelf de baas moet blijven over je toets
Veel docenten in het hoger onderwijs ontvangen een statistische analyse van hun multiple-choice toets omdat hun hogeschool werkt met een digitaal toetssysteem of een schrapkaarten-systeem. Vaak hebben die docenten geen idee wat ze met die veelheid aan statistische gegevens aan moeten. Ze kijken alleen naar de samenvatting en besluiten op ...
Lees verder »