7 redenen waarom klantgericht ondernemen niet lukt

klantgericht ondernemen in de zorg

Steeds meer ondernemingen (en dus ook zorgondernemingen) willen klantgerichter worden en stellen de "klant centraal". Een logische redenering want klantgerichte organisaties presteren nu eenmaal beter dan anderen. En in tijden van crisis luidt het motto al snel "houden wat je hebt" en dat zijn je klanten. Maar klantgericht ondernemen blijkt in ...

Lees verder »

Fietsgebruik en mobiliteitsmanagement

  In gesprek met Henk Meurs, hoogleraar Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer.   Is het effect van mobiliteitsmanagement eigenlijk wel een­duidig vast te stellen? “Onderzoek naar het effect van dergelijke maatregelen gebeurt vaak met vragenlijstjes op basis van ‘wensdenken’. We ...

Lees verder »

Fietsparkeren

  Met de toenemende populariteit van de fiets wordt ook het fietsparkeren voor veel instanties een steeds grotere uitdaging. Hoe verleid je de fietser tot goed parkeergedrag? Welke voorzieningen moet je bieden en moeten die gratis zijn?   In gesprek met Anton van Osta, adviseur mobiliteit bij Antea Group en ...

Lees verder »

Een ander licht op gemeentelijke inkoop Wmo nieuwe stijl

Over wijkteams, transities, gangbare inkoopmethodieken en een E-marktplaats (in)formele zorg Door Marvin Hendrikse, directeur Stipter en docent Zorginkoop bij SBO Hebt u zich al gerealiseerd dat uw wethouder Wmo en andere sociale zaken het straks voor het zeggen krijgt in uw gemeenteraad? Ruim 55% van het gemeentelijk budget valt namelijk ...

Lees verder »

Gedragsverandering geen doel op zich

krimp een zegen

Artikel door Anne Verbeeck, werkzaam als docente managementvaardigheden, risicomanagement en informatie aan de Haagse Hogeschool. Gedragsverandering is geen doel op zich - het is het gevolg van toegepast inzicht. Ik hanteer altijd het zogenaamde ABCtje. Dat staat in dit geval voor: A. AwarenessB. BehaviourC. Change En dat is ook de volgorde ...

Lees verder »

Regie en invloed op de veiligheid van evenementen

  Door Marit Elders, veiligheidsadviseur bij Van Aetsveld en hoofddocent op de opleiding beleidsmedewerker Openbare Orde en Veiligheid.   Snelle (re-) acties en resultaten kunnen niet uitblijven in de dynamische omgeving van het organiseren van een evenement. De afwegingen tussen veiligheidsrisico’s en de kosten van de te nemen maatregelen, zijn ...

Lees verder »