Dat er over de nieuwe Beroepsprofielen voor schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs goed is nagedacht, staat buiten kijf. Evenals het feit dat daar deskundige mensen aan hebben meegewerkt. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat er niets terug te vinden is van wat in de oude competentieset van ...
Lees verder »Het doolhof dat ‘Toetsen & Examineren in het VO’ heet
Ik weet het nog goed.....de ‘toetsen’ tijdens mijn lagere schoolperiode. Wat was het leven toen relatief eenvoudig: de sporadische spreekbeurt over een onderwerp dat je zelf leuk vond (de reuzepanda!). Met een aanwijsstok in de hand en een kaart van Europa, die wel 2x zo groot leek als jijzelf, de ...
Lees verder »De Anti-pestwet, wat houdt het in?
Pesten is van alle tijden. Tegenwoordig is tussen de tien en vijftien procent van de leerlingen op het primair onderwijs slachtoffer van pestgedrag, oftewel gemiddeld twee tot drie leerlingen per klas. Behalve dat pesten kan leiden tot persoonlijkheidsproblemen, heeft het eind 2012 en begin 2013 zelfs geleid tot een aantal ...
Lees verder »Het roer bij woningcorporaties gaat om. Maar hoe?
De corporatiesector maakt zich op voor misschien wel de grootste transitieopgave in haar bestaan. Maar waarnaartoe leidt die transitie dan? Ondanks uitgelekte novelleteksten van veranderminister Blok is het toekomstige werkdomein van woningcorporaties nog steeds onduidelijk. En hoe groot is de slagingskans van dit verandertraject? Het roer moet in ieder geval ...
Lees verder »Tips voor het stimuleren van bevlogenheid in het MBO
Bevlogen werknemers presteren beter dan niet bevlogen werknemers! Positieve effecten: hogere productiviteit, minder ziekteverzuim, minder verloop, meer innovatief gedrag en betere ‘extra-rol’ (taken buiten de formele functieomschrijvingen) prestaties. Mark Hesseling, onderzoeker in het beroepsonderwijs, deed onderzoek naar bevlogenheid bij MBO Utrecht en ontdekte de belangrijkste voorspellers voor bevlogenheid: het vertrouwen ...
Lees verder »Praktijkopdrachten ontwikkelen: waar begin je?
Ontwikkelaars van praktijkopdrachten richten zich vooral op de instructie voor de kandidaat, merk ik terwijl ik hen begeleid. Zij werken dus eerst de opdracht voor de kandidaat in detail uit. Pas daarna formuleren ze de bijbehorende beoordelingscriteria. Logisch, want die concrete opdracht is voor hen bekend terrein en het formuleren ...
Lees verder »De waarde van ‘kennis’ voor stad en wijk
Door Jeroen den Uyl, partner bij Twynstra Gudde en docent op deopleiding beleidsmedewerker Economische Zaken Een tijdje geleden kwam de Maastricht University in het nieuws omdat het te veel buitenlandse studenten zou aantrekken (wat het ook doet overigens; en gelukkkig maar, denk ik zelf). Sommige politieke partijen pikten dit ...
Lees verder »Trends op het terrein van economische zaken
Wat zijn de belangrijkste actuele ontwikkelingen op het terrein van economische zaken? En nog belangrijker: wat betekenen deze ontwikkelingen voor u en uw regio? Aan het woord zijn twee experts. Duurzame economische groei Economische zaken is een veld dat steeds belangrijker wordt; in het centrum van gemeentelijk beleid. ...
Lees verder »Geld en Welzijnswerk blijft toch wel een issue
Door Anneke Krakers, directeur WelzijnNederland en docent van de 5-daagse opleiding Beleidsmedewerker Wmo Voor een dubbeltje op de eerste rang “Voor een dubbeltje op de eerste rang” fluisterde de hoge beleidsambtenaar de wethouder in de oren bij het aansnijden van de feestelijke taart. Maar was het ook feest? Nee, eigenlijk ...
Lees verder »Arbeidsmarkt en Participatiewet
Tweedeling in de arbeidsmarkt en de samenleving Door Tom de Haas, zelfstandig adviseur, schrijver en docent van de cursus Canvas en nieuwe business modellen in het publieke domein. 1 januari 2015 nadert. De druk op de politiek loopt op. De decentralisatiewetten moeten allemaal nog vastgesteld worden en de consequenties worden steeds ...
Lees verder »