Home » Veiligheid » Openbare orde en veiligheid (Pagina 30)

Openbare orde en veiligheid

Grapperhaus sluit cybersecurity alliantie met bedrijven om Nederland digitaal veilig te maken

De samenwerking tussen de Rijksoverheid, het bedrijfsleven en de wetenschap vormen de basis van de Nederlandse cybersecurity aanpak. Digitale veiligheid kan alleen in samenwerking met en deels ook door de private sector worden vormgegeven. Nederlandse Cybersecurity Agenda Met de vorige maand gepresenteerde Nederlandse Cybersecurity Agenda (NCSA) zet het kabinet dan ook in op versterking van deze samenwerking door inrichting van …

Lees verder »

Kabinet pakt problematische schulden van mensen aan

Het kabinet onderzoekt of het minimumbedrag van 40 euro incassokosten bij kleine vorderingen verlaagd kan worden voor mensen die in de schulden zitten. Ook start dit jaar nog een experiment met een schuldenrechter waarbij de schulden van een persoon bij een en dezelfde rechter worden afgehandeld. En voor de zomer volgt de consultatie van het wetsvoorstel waarin onder andere wordt …

Lees verder »

Werk dichterbij voor mensen met psychische kwetsbaarheid

Er komt meer aandacht, samenwerking en geld om mensen met een psychische kwetsbaarheid aan werk te helpen. Want werk kan een enorm positief effect hebben op de psychische gezondheid. Recent tekenenden GGZ Nederland, UWV, gemeenten, professionals en cliëntorganisaties afspraken die er aan moeten bijdragen dat mensen met een psychische kwetsbaarheid vaker aan werk komen en dat werk ook houden. Tegelijkertijd …

Lees verder »

Verantwoordingsdag V100: panel helpt bij het controleren van de regering

Op vrijdag 18 mei kreeg een panel, de V100, de kans om in de Tweede Kamer vragen te formuleren naar aanleiding van de jaarverslagen van de ministeries. Doel hiervan is het betrekken van de samenleving bij het controleren van de regering. Mijn collega Guusje Verhoeven en ik zelf waren uitgenodigd om aan het panel van de V100 deel te nemen …

Lees verder »

Nederland, België en Duitsland bundelen bestuurlijke kracht tegen criminelen

Nederland, België en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen gaan hun bestuurlijke aanpak tegen grensoverschrijdende criminaliteit bundelen. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid heeft een intentieverklaring ondertekend met zijn Belgische collega minister Jambon van Binnenlandse Zaken en Veiligheid en de Duitse minister Reul van Binnenlandse Zaken in Noordrijn-Westfalen voor het opzetten van een Euregionaal Ontwikkel- en Expertisecentrum in Maastricht. Het doel is …

Lees verder »

Wetsvoorstel voor effectievere aanpak criminaliteit in consultatie

Voor een effectievere aanpak van de criminaliteit verhoogt minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid de maximumstraf van enkele delicten, gaat hij wraakporno steviger aanpakken en werkt hij aan een pooierverbod. Deze maatregelen versterken de strafrechtelijke aanpak van veelvoorkomende criminaliteit en maken hogere straffen voor daders mogelijk. Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat voor advies naar verschillende instanties is gestuurd, zoals …

Lees verder »

Ouderverstoting

Ouderverstoting is het gedrag dat een kind laat zien als het niet leert omgaan met beide ouders na een scheiding, waar het voorheen een goede, of minstens neutrale relatie mee had. Sietske Dijkstra, eigenaar van Bureau Dijkstra, docent op de opleiding regisseur huiselijk geweld en kindermishandeling en de cursus Omgang met complexe scheidingen, voormalig lector huiselijk geweld en hulpverlening in …

Lees verder »

Wordt de informatiepositie van Stadstoezicht wel effectief gebruikt

De meeste grote en middelgrote gemeenten hebben hun eigen Stadtoezicht ingericht. Daarbij kunnen BOA’s worden ingezet met opsporings- handhavings en sanctioneringsbevoegdheid. Een en nader hangt af van het domein waarin de BOA’s door het college van burgemeester en wethouders zijn aangesteld en door de korpschef zijn beëdigd. Op grond van centrale wetgeving is eenduidige uniformering verplicht gesteld. BOA’s van Stadstoezicht …

Lees verder »

Het belang van gemeentelijk cameratoezicht niet voldoende op waarde geschat

Gemeenten besluiten vaak pas tot het formeel mogelijk maken van gemeentelijk cameratoezicht als er al van alles in de openbare ruimte is mis gegaan. Hinderlijk en crimineel gedrag van jongerengroepen in het centrum, drugstoerisme en openlijk drugs dealen op straat, wijken waar het woon- en leefklimaat ernstig is aangetast, evenemententerreinen waar op het gebied van de Openbare Orde van alles …

Lees verder »